728 x 90

متوسط عمر مفید ساختمان در ایران ۲۵سال و یک سوم استاندارد جهانی است

عمر مفید ساختمان در ایران ۲۵سال است
عمر مفید ساختمان در ایران ۲۵سال است
خبر گزاری حکومتی مهر نوشت: «در حال حاضر عمر ساختمانها در کشور بین ۲۵تا ۳۵سال است، در حالی که در برخی از کشورهای دنیا عمر مفید ساختمانها بین ۲۰۰تا ۳۰۰سال است؛ عدد و رقمی که با آمار داخلی فاصله بسیاری دارد.
عمر مفید ساختمان در ایران یک سوم استاندارد جهانی است. در حالی که هر روز بر تعداد ساختمانهای با عمر بیش از ١٠٠ سال در دنیا افزوده می‌شود، عمر مفید ساختمان در ایران به‌طور میانگین ۳۰سال عنوان می‌شود. حتی پیش‌بینی می‌شود که با ورود افراد فاقد صلاحیت و غیرمتخصص به بازار ساختمان‌سازی این رقم به کمتر از ٢٠‌سال هم نزول پیدا کند.»

عمر بالا برای سازندگان، صرف اقتصادی ندارد
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای قلابی شهر تهران در گفتگو با خبرگزاری حکومتی مهر گفت: «با اشاره به دلایل عمر کوتاه ساختمانها در تهران و کلانشهرها از نظر عمومی مهمترین دلیل این امر، ارزش افزده ساخت و ساز در کشور است، به‌طوری که اصلاً صرف نمی‌کند که به‌عنوان مثال ساختمانی عمر ۵۰ساله داشته باشد.»

وی می‌گوید: «شما اگر بعد از ۲۰سال هم یک ساختمان را تخریب کنید، باز هم به‌لحاظ اقتصادی کلی سود کرده‌اید و به نفع شماست؛ با این حساب عامل اصلی را باید در مسائل اقتصادی دنبال کرد. هر چه عمر ساختمان کوتاهتر باشد، سود حاصل از آن بیشتر می‌شود.»

این کارگزار رژیم ادامه داد: «مطلب مهم در این زمینه، مصالح نامرغوب، اجرای بد و عدم نظارت صحیح است؛ این سه عامل هم در کار ساخت و ساز باعث کاهش جدی کیفیت شده است.»

وی افزود: «در زیر ۲هزار متر هم که اصلاً مجری ذیصلاح نداریم. در شهر تهران هم متأسفانه شاهد هستیم که کیفیت واقعی ساخت و ساز هم به‌لحاظ مصالح استاندارد و هم تکنولوژیهای نوین و هم نظارت درست و اجرای مناسب انجام نمی‌شود و به همین دلیل متوسط عمر ساختمان در کشور ما بسیار پایین است و به‌طور خاص دولت هم که اصلاً به این چیزها کاری ندارد و مشغول کسب و کار اقتصادی خودشان هستند و نه جان مردم و در واقع در این دور تعداد مقصر بسیار بالاست.».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f0f2b098-b99b-40e7-b231-4260af67146d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات