728 x 90

مرکز آمار ایران: تورم تیرماه به ۷.۶درصد افزایش یافت

افزایش نرخ تورم
افزایش نرخ تورم
خبرگزاری حکومتی مهر روز 4مرداد 96 تورم تیرماه را با رقم ۷.۶درصد اعلام کرد.

مهر آخوندی به‌نقل از مرکز آمار رژیم نوشت: «شاخص کل (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در تیر ماه سال ۱۳۹۶ عدد ۲۴۸.۲ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ۱.۲درصد افزایش داشته است».

این خبرگزاری افزود شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم ۳۰۳.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۲درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه عمده 'خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ' نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۳.۵درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به تیر ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۱.۰درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ۱۳۹۶ (۱۰.۴درصد)، ۰.۶واحد درصد افزایش یافته است. گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در تیر ماه ۱۳۹۶ به رقم ۲۲۹.۳رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۳درصد افزایش داشته است. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۰درصد بوده است.

بیشتر بخوانید:‌

نرخ تورم در رژیم ایران مجدداً دو رقمی شد


به گزارش بانک مرکزی رژیم روز 4تیر 96 نرخ تورم در پایان خرداد ماه امسال با ۰.۴درصد افزایش به ۱۰.۲درصد رسید و پس از ۱۲ماه مجدداً نرخ تورم در ایران دو رقمی شد.
بر اساس این گزارش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در خردادماه 1396 به عدد ۲۶۷.۳رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۵درصد افزایش یافت.

شاخص مذکور در خردادماه 1396 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 11درصد افزایش داشته است.

کارشناسان می‌گویند نرخی واقعی تورم بسیار بیشتر از نرخی است که توسط ارگانهای دولت آخوند روحانی اعلام می‌شود.

کالاهای اساسی باز هم گران شد

روز دوم مرداد ۹۶ خبرگزاری حکومتی نسیم آنلاین از گرانی ۵۸درصدی میوه تا گرانی ۴۶درصدی قیمت لبنیات! خبر داد و گفت: «مرداد ماه سال ۹۲ بود که حسن روحانی در اولین نشست خبری خود، معیار بررسی قیمت کالا ها را جیب مردم اعلام کرده بود و نه آمارهای اعلامی..
آخوند روحانی در این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت اقتصاد و معیشت مردم در زمان آغاز به کار دولت گفته بود: 'همکارانم در بخشهای مختلف آمار و ارقام را صادقانه به مردم خواهند گفت. البته کم و بیش نخبگان و مردم از آمار خبر دارند. معیار اصلی تورم جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار.'
این سخنان روحانی در حالی مطرح شده بود که در آن زمان بانک مرکزی و مرکز آمار هم نرخ های تورم را عددهای بالایی اعلام می‌کردند و در گزارشات رسمی از تورم بالای ۴۰درصدی سخن گفته می‌شد.
به‌عنوان نمونه بانک مرکزی شاخص تورم مردادماه سال ۹۲ را بالای ۴۰درصد اعلام کرده بود که به خوبی گویای کاهش قدرت خرید مردم و سخت شدن معیشت مردم است. در واقع شاخصهای اقتصادی همان چیزی را نشان می‌دادند که مردم در جیب خود حس می‌کردند.
اکنون در ۴سالگی آن سخنان رئیس‌جمهور درباره وضعیت معیشت مردم شاهد هستیم که هر چند نرخ تورم به‌دلیل افت قابل‌ توجه تقاضا روند کاهشی داشته، ولی قیمت کالاهای اساسی از این رویه پیروی نکرده و هم‌چنان در مسیر صعودی قرار دارند به‌طوری‌که در دولت یازدهم قیمت ملزومات روزمره معیشت مردم افزایش یافته است.
همان‌طور که مشاهده می‌شود کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، طبق گزارش بانک مرکزی از زمان آغاز به کار دولت یازدهم به‌رغم کاهش تقاضا، واردات بی‌رویه و به قیمت تشدید رکود هم‌چنان سیر صعودی داشته و گران شده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0f20f6b0-4147-4aab-9127-8e143d4f1f71"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات