728 x 90

اجلاس جي 20,

عربستان میزبان نشست سران گروه ۲۰در سال ۲۰۲۰خواهد بود

-

 -
-
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز شنبه 17تیر اعلام کرد که عربستان، میزبان نشست سران جی 20در سال 2020خواهد بود.

العربیه گفت:‌ این انتخاب نشان از اعتماد بزرگی دارد که قدرتها و کشورهای بزرگ جهان، به عربستان دارند. همچنین گویای جایگاه برجسته عربستان میان 20کشور اقتصادی جهان است.

شایان ذکر است که عربستان در مجموعه جی 20مقام نخست را در رده‌بندی کمترین بدهی نسبت به تولید داخلی دارا است. در سال 2016 نسبت بدهی عربستان نسبت به تولید داخلی ۱۳.۱درصد بود. پس از آن روسیه با نسبت 17درصد در جایگاه دوم قرار دارد. اندونزی هم با نسبت ۲۷.۹درصد در جایگاه سوم قرار گرفته است.
 
بیشتر بخوانید:

گروه 20شامل 19کشور کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه، بریتانیا، آمریکا، چین، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک به‌علاوه اتحادیه اروپا به‌عنوان بیستمین عضو این گروه است.
 
نشست گروه جي20
نشست گروه جي20

این کشورها شامل دو بخش 8کشور صنعتی (دارنده 8اقتصاد بزرگ جهان) و 11کشور دارنده اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه هستند.
گروه 8، نیمی از اقتصاد جهان را در دست دارند. گروه 8پس از اخراج روسیه به‌دلیل بحران اوکراین، به گروه 7تبدیل شده است.

گروه 20 (G20) در سال 1999 میلادی و در واکنش به بحرانهای مالی دهه 90 شکل گرفت. هدف از تشکیل گروه 20نیز مشارکت دادن قدرتهای اقتصادی نوظهور در مباحثات مربوط به اقتصاد جهانی" اعلام شده است. اعضای گروه 20 می گویند که تلاش می‌کنند از طریق این مجموعه هماهنگی بین‌المللی را افزایش دهند.

گروه 20چیست؟

گروه 20، یک سازمان بین‌المللی نیست، دبیرخانه و دبیر ندارد بلکه می‌توان از آن به‌عنوان یک مجموعه‌یی بین‌المللی یاد کرد که با گروه 8یا گروه 7 شباهت دارد.

اعضای گروه 20، 65درصد جمعیت جهان را پوشش می‌دهند و دو سوم تجارت جهان و بیش از 90درصد از تولید موادخام جهان را در دست دارند.

این مجموعه تا سال 2008 تنها در سطح وزیران اقتصاد نشست برگزار می‌کرد اما از این سال به بعد به‌صورت دوره‌ای نشستهایی در سطح سران نیز برگزار می‌کند.

"تقویت ثبات مالی بین‌المللی، ایجاد فرصتهای گفتگو میان کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور و بحث و بررسی مسائلی که نتوان در نشستهای وزیران دارایی گروه 7 آنها را حل کند" از دیگر اهداف گروه 20 است.

تنها نماینده حاضر در این نشست که کشور نیست اتحادیه اروپاست. نماینده اتحادیه اروپا در گروه 20 نیز رئیس پارلمان اروپا و بانک مرکزی اروپا هستند.
در نشستهای گروه 20معمولا سران و مسئولان سازمانهای بین‌المللی اقتصادی جهانی و بین‌المللی از جمله رئیس صندوق بی‌المللی پول و رئیس بانک جهانی حضور دارند.

اعضای گروه 20 به تفکیک قاره‌ای نیز به این شرح هستند:

- قاره آسیا (چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی)
- آفریقا (آفریقای جنوبی)
- آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیل)
- اروپا (ایتالیا، بریتانیا، فرانسه و آلمان)
- روسیه
- آمریکای شمالی (آمیرکا، کانادا، مکزیک)
- استرالیا.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c677049d-732e-4593-ae0a-a2f648bf71c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات