728 x 90

پناهجويان و آوارگان,

روز جهانی پناهندگان و بحران افزایش آوارگان در جهان

-

روز جهانی پناهندگان
روز جهانی پناهندگان
سازمان ملل متحد، در آستانه روز جهانی پناهندگی، برابر با 30خرداد، اعلام کرد: در سال ۲۰۱۶میلادی، دست‌کم ۶۵میلیون و ۶۰۰هزار تن مجبور به ترک خانه و سرزمین خود شدند. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در بیانیه‌یی به همین مناسبت تأکید کرد: آمار جابجاشدگان در سال گذشته میلادی، در مجموع، افرادی را که در درون خاک خود جابه‌جا شده و یا مجبور به ترک کشور شدند، در برمی‌گیرد.

کمیساریای عالی سازمان ملل‌متحد در امور پناهندگان، هر سال و در آستانه روز جهانی پناهندگی، آمار مربوط به جابجاشدگان در داخل خاک کشورها و پناهندگان به کشورهای دیگر را منتشر می‌کند. بیشترین جابجاشدگان در سال گذشته میلادی مربوط به کشورهای سودان جنوبی، سوریه، عراق و کلمبیا است.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل‌متحد در امور پناهندگان، روز دوشنبه 29خرداد خاطرنشان کرد: آمار مربوط به جابجاشدگان در سال ۲۰۱۶میلادی، نسبت به سال پیش از آن، با اندکی افزایش روبه‌رو شده است. بنا بر اعلام همین منبع، آمار مربوط به جابجاشدگان در سال ۲۰۱۵، در حدود ۶۵میلیون و ۳۰۰هزار تن برآورد شده بود.

بیشترین تعداد جابجاشدگان در سال گذشته میلادی مربوط به افرادی است که پس از ترک خانه و شهر خود، در داخل مرزهای کشور خود جابه‌جا شده‌اند. بنا بر ارزیابی سازمان ملل‌متحد این آمار بالغ بر ۴۰میلیون و ۳۰۰هزار تن برآورد می‌شود. بیشترین آمار جابه‌جا شدگان در داخل مرزها، مربوط به کشورهای سوریه، عراق و کلمبیا است.

کمیساریای عالی سازمان ملل‌متحد در امور پناهندگان می‌افزاید: آمار مربوط به افرادی که نام آنان برای درخواست پناهندگی در سال ۲۰۱۶ در این نهاد جهانی به ثبت رسیده است بالغ بر ۲۲میلیون و ۵۰۰هزار نفر است. بیش از نیمی از این تعداد کودک هستند.

در سال گذشته میلادی نیز سوریه با بیشترین تعداد پناهنده در رأس فهرست سازمان ملل‌متحد قرار داشت. تاکنون بیش از ۵ و نیم میلیون پناهنده سوری از آغاز جنگ داخلی در این کشور در فهرست سازمان ملل‌متحد به ثبت رسیده است. این نهاد بین‌المللی شمار پناهندگان سوری در سال ۲۰۱۶ را حدود ۸۲۵هزار تن اعلام کرده است.

سازمان ملل‌متحد ضمن ابراز نگرانی از بحران انسانی در سودان جنوبی، این کشور را در ردیف دوم پس از سوریه محسوب نموده و می‌گوید بحران پناهندگان از سودان جنوبی، طی یک سال گذشته و به‌دنبال شکست مذاکرات صلح رو به افزایش گذارده است. از سال ۲۰۱۳میلادی و آغاز جنگ داخلی در سودان جنوبی، صدها هزار شهروند سودان جنوبی کشته و بیش از ۳میلیون و هفتصد هزار تن مجبور به ترک شهر و خانه‌های خود شدند. جمعیت سودان در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۲و نیم میلیون نفر برآورد شده است.

آمار سازمان ملل‌متحد حاکی از آن است که ۶۴درصد پناهندگان و جابجاشدگان در شش ماهه آخر سال گذشته میلادی مربوط به کشور سودان است. این تعداد حدود یک میلیون ۴۰۰هزار تن برآورد شده است.

همچنین از نخستین روز سال جاری میلادی تاکنون بیش از پانصد هزار تقاضای پناهندگی از سوی سازمان ملل‌متحد به ثبت رسیده است. سازمان ملل‌متحد نسبت به افزایش شمار پناهندگان و جابجاشدگان در سراسر جهان ابراز نگرانی می‌کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5b43cd66-5efb-4810-8525-3059d1a0bd8a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات