728 x 90

گفته ها و نا گفته ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۲۸خرداد ۹۶

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
اوجگیری تخاصمات باندهای حاکم در عرصه‌های گوناگون مضمون عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه 28خرداد 96است:
آفتاب یزد: یادآوری ماجرای استخر به روحانی
تجارت: کدخدایی: ارسال گزارش تخلفات انتخاباتی به قوه قضاییه

جوان:‌ آمریکا زیر میز عادی‌سازی با کوبا زد – سال 2014 که کوبا و آمریکا روابط خود را برقرار کردند برخی رسانه‌ها در ایران تعابیری مانند برد-برد آمریکا و کوبا، شروعی تازه در روابط کوبا و آمریکا و آغاز روابط جدید بعد از 54سال به کار بردند و تلاش کردند آن را الگویی برای ایران معرفی کنند

جوان: سانسور بزرگ در روزنامه‌های حامی دولت، تحریم ایران دیده نشد چون دانستن حق مردم نیست!

کیهان:‌نایب رئیس کمیسیون انرژی: مصر اصلی پرونده کرسنت زنگنه است

کیهان: سر مردم را به حاشیه‌ها گرم نکنید نوبت پاسخگویی دولت به فاجعه برجام است

همدلی: برداشت خیابانی از آتش به اختیار
ارگان ولی‌فقیه ارتجاع بار دیگر الغای سند یونسکو معروف به 2030 توسط باند حسن روحانی را زیر سؤال برده است:
کیهان: مصوبه‌یی لازم اما ناکافی
شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست‌ رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد تا درباره سند 2030 تصمیم‌گیری کند.
رئیس‌جمهور که قبلاً به صراحت بر پیگیری سند 2030 در دولت دوازدهم تأکید کرده بود، در سخنانش در این جلسه هیچ‌گونه موضع جدیدی درباره سند 2030 نگرفت و از حملات تروریستی تهران سخن گفت.
سخنان امنیتی رئیس‌جمهور در فضایی فرهنگی برای اجتناب وی از موضعگیری سریع در خصوص بحث مهم فرهنگی روز و اصلاح مواضع قبلی درباره سند 2030 تلقی می‌شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه در جمع‌بندی مسائل مطرح شده در پیرامون سند 2030 در جلسه اخیر گفت «آنچه تصویب شد این بود که مبنای کشور اسناد بالادستی و در حوزه آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و هر سند مغایر این سند، از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی ملغی و کان لم یکن است». هر چند فضای عمومی کشور و رسانه‌ها از این سخنان برداشت ملغی شدن سند 2030 را داشتند و این سند را تمام شده تصور کردند، مخصوصاً آن که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد این مصوبه در دومین جلسه بررسی سند 2030 به تصویب رسیده است. اما به نظر می‌رسد گله رهبر معظم انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی که 17اردیبهشت به‌مناسبت هفته معلم بیان و تأکید کرده بودند «شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مراقبت می‌کردند و اجازه نمی‌دادند این کار تا اینجا پیش بیاید»، هم‌چنان پابرجاست.
چرا که اولاً در مصوبه‌یی که دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است هیچ‌گونه سخنی از ملغی شدن سند 2030 نیامده است و فقط تأکید شده مبنا اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. و حال آن که انتظار این بود که بر اساس این اصل بدیهی، مصوب می‌شد که تعهد داده شده در مراجع بین‌المللی درباره سند 2030 فاقد اعتبار و اصل سند ملغی اعلام می‌گردد.
ثانیا نکته مهم‌تر این‌که به‌صورت کلی و مبهم گفته شده «هر سند، بیانیه یا موضوع دیگر که مغایر این سند باشد، از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی ملغی و کان لم یکن است». در این سخن نیز کسانی که سند 2030 را امضاء کرده‌اند و جریان حامی آنها معتقدند این سند مغایر اسناد بالادستی نیست و بعید نیست هم‌چنان این ادعا را داشته باشند و بعد از این‌که آبها از آسیاب افتاد، دوباره عزم اجرای آن را کنند. چنان که تاکنون نیز تأکید داشتند بخش‌هایی که مغایرت نداشته باشد، اجرا می‌کنیم و سخنگوی دولت نیز همان روزی که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوبه خود را به تصویب رساند، گفت مادامی که حرفهای آنها (یونسکو) در چارچوب اسناد بالادستی ما باشد، قابل استناد خواهد بود! لذا لازم بود این مصوبه دست جریان نفوذی لیبرال را کاملاً ببندد تا نسبت به اجرای بخش به بخش سند 2030 یا هر سند بین‌المللی دیگری با توجیه این‌که مواردی را اجرا می‌کنیم که با اسناد بالادستی مغایرت نداشته باشد! اقدام نکنند... هم‌چنان ضرورت دارد با «آتش به اختیار» نیروهای انقلابی به‌ویژه دانشجویان و دانشگاهیان مراقبت شود تا سوء‌استفاده مجددی صورت نگیرد و با برنامه‌های مبتنی بر مبانی اسلامی – انقلابی منفذ نفوذ 2030 برای همیشه بسته شود و قصور گذشته و اختلال دستگاههای ذیربط جبران شود.

روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای مصوبه سنای آمریکا با ابراز وحشت از پیامدهای آن و حمله به باند حسن روحانی موضوع سرمقاله‌ها و مقالات مهم خود کرده‌اند. وحشت از تحریمهای سپاه در کانون ابراز نگرانیهای روزنامه‌های این باند است:
سیاست روز: نگاهی کوتاه به لیست این فعالیتها نشان می‌دهد که جهت‌گیری اصلی این طرح علاوه بر احیای برخی از تحریم‌های پیش از برجام در قالب‌های جدید، فشار بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان محرک اصلی طرح‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌یی ایران را دنبال می‌کند... با تصویب این قانون و استناد به این بخش از قوانین فدرال رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا می‌تواند، بر اساس دستورات اجرایی و محول کردن آن به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری تحریم‌های جدی و موثری علیه ایران در حوزه فعالیت‌های موشکی، اقدامات ثبات‌زدا و یا نقض حقوق‌بشر ایجاد کند که به‌راحتی معافیت‌های تحریمی برجام را بدون اثر می‌کند. در کنار این گزارش کاملی نیز باید از فعالیت‌های غیرمتقارن ایران از جمله توانایی و حجم فعالیت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، توانمندی‌های سایبری آن و کمکهای ایران به حزب‌الله و سایر گروه‌های مقاومت اختصاص یابد... سپاه به لیست گروه‌های تروریستی می‌پیوندد.
علاوه بر گزینه‌های فوق یکی از مواردی که می‌تواند به‌صورت جدی با تصویب این قانون دولت ایالات متحده مکلف به اجرای آن شود، قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی است.
حالا این طرح با تکرار اتهام حمایت از تروریسم بین‌الملل توسط دولت ایران و به‌خصوص سپاه پاسداران امکان قرار دادن نام سپاه را در لیست سیاه تروریسم و تحریم کامل آنها را می‌دهد. اگر ‌چه این طرح از لحاظ اجرایی به‌دلیل وجود تحریم‌های معنادار قبلی بی‌معنا است، اما از لحاظ روانی می‌تواند به‌شدت بر مبادلات خارجی ایران مؤثر باشد.

سیاست روز: سپاه به لیست گروه‌های تروریستی می‌پیوندد
علاوه بر گزینه‌های فوق یکی از مواردی که می‌تواند به‌صورت جدی با تصویب این قانون دولت ایالات متحده مکلف به اجرای آن شود، قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی است.
حالا این طرح با تکرار اتهام حمایت از تروریسیم بین‌الملل توسط دولت ایران و به‌خصوص سپاه پاسداران امکان قرار دادن نام سپاه را در لیست سیاه تروریسم و تحریم کامل آنها را می‌دهد. اگر ‌چه این طرح از لحاظ اجرایی به‌دلیل وجود تحریم‌های معنادار قبلی بی‌معنا است، اما از لحاظ روانی می‌تواند به‌شدت بر مبادلات خارجی ایران مؤثرباشد.
این تحریم‌های جدید در حالی در حال تصویب است که به نظر می‌رسد از برجام دیگر آبی برای ملت ایران گرم نمی‌شود و از این رو تجدیدنظر در سیاستهای دولت در دیپلوماسی و سیاست خارجی، اولویت نخست است که می‌بایست در دولت دوازدهم دنبال شود.
متأسفانه در حال حاضر جز گفتاردرمانی در واکنشی به دست‌اندازی آمریکایی‌ها نسبت به برجام از سوی مسئولان صورت نمی‌گیرد در حالی که قرار بود پس از برجام ملت ایران از مواهب آن برخوردار شوند اما امروز در شعاع شدیدتری از تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.
مردم کشور نمی‌توانند قبول کنیم که بدعهدی‌های گستاخانه آمریکا که به تهدید امنیت مردم کشورمان منجر می‌شود صرفاً با فشار ایمیلی و نامه گلایه‌آمیز پاسخ داده شود.
بسیاری از دولتمردان سیاست خارجی این پیشنهاد را دادند که برجام را از محور اروپا دنبال کنیم.
پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: تا دیروز که کدخدای اروپایی‌ها، آمریکا بود مگر می‌توان پذیرفت که اروپایی‌ها مقابل اراده آمریکایی‌ها قرار بگیرند؟ به اعتقاد بنده چرخش به سمت اروپایی‌های کدخدا محور یعنی باخت.
متأسفانه ما در مذاکرات نقش اصلی را به آمریکایی‌ها دادیم و همه تخم‌ مرغ‌های خود را در سبد آمریکایی‌ها گذاشتیم به باور من ما نمی‌توانیم در سبد اروپایی‌ها برجام را دنبال کنیم.
فواد ایزدی
عقیده دارد: این‌که اروپایی‌ها بخواهند کاری کنند تصور و تحلیل غلطی است که در دولت از همان ابتدا بوده است.
مشکل ما حوزه‌های بانکی، مالی و نقل و انتقالات پولی است. این بانکها خصوصی هستند و حتی اگر دولتهای اروپایی نیز آنها را برای همکاری با ایران تشویق کنند این بانکها از تحریم‌های آمریکایی خوف دارند.

وطن امروز: وطن امروز: سیاهچاله
تحریم جدید سنای آمریکا علیه ایران موسوم به تحریم S722 را می‌توان بزرگ‌ترین بسته تحریم اقتصادی دانست که تاکنون علیه یک کشور برنامه‌ریزی شده است.
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران موسوم به تحریم‌های S722 بسیار بسیار گسترده‌تر و خطرناک‌تر از تحریم‌های مورد بحث در توافق هسته‌یی ایران و 1+5 است. آمریکایی‌ها در تحریم‌های جدید دنبال قفل کردن همه فعالیت‌های اقتصادی ایران هستند به‌گونه‌یی که بازگشت تحریم‌های برداشته شده در توافق هسته‌یی تنها یکی از تبعات تحریم جدید آمریکا علیه ایران است.
تنها یکی از محورهای این تحریم قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی است. این اقدام جنون‌آمیز اگر ‌چه به بهانه مبارزه با تروریسم و مسائل منطقه‌یی انجام شده اما در واقع پشت‌پرده این تحریم، بازگرداندن تحریم‌های نفتی و بانکی ایران است. آمریکایی‌ها با تحریم موشکی نیز اهرم تحریم بانکی را بر سر دولت ایران قرار خواهند داد
در حوزه دفاعی و امنیتی تحریم سپاه یک توطئه خطرناک علیه بازوی دفاعی و امنیتی ایران است. آن هم در شرایطی که ایران بتازگی نخستین اقدام تروریستی مهم را در خاک و در پایتخت خود تجربه کرده است.
به این ترتیب نهادهایی هم‌چون بانک مرکزی ایران به‌عنوان تامین‌کننده هزینه این برنامه موشکی ایران می‌توانند وارد لیست سیاه تحریم‌ها شوند. در کنار ایران شرکتهای بین‌المللی به‌منظور کاهش ریسک خود در هر گونه مبادله با ایران از حضور در فعالیت‌های مربوط به پیشبرد برنامه دفاع موشکی ایران خودداری خواهند کرد. در صورت تفسیر سختگیرانه آمریکا از این قانون عملاً تمام شرکتهای خارجی باید ثابت کنند فعالیت‌های آنان تاثیری در پیشبرد فعالیت‌های موشکی ایران نخواهد داشت. این تفسیر حوزه‌هایی هم‌چون فلزات، نرم‌افزارهای مهندسی، صنایع شیمیایی، مواد نو ترکیب و همچنین سیستم‌های هدایت را در بر می‌گیرد و ایران را عملاً از فعالیت در این حوزه محروم می‌کند. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها درصدد تحمیل رژیم جدیدی از تحریم‌های موشکی به ایران هستند تا حتی اگر بر پایه الحاقیه دوم قطعنامه 2231 تحریم‌های بین‌المللی ایران در حوزه موشکی بعد از 8سال لغو شد، باز هم هم‌چنان سایه تحریم‌های یکجانبه موشکی علیه ایران باقی بماند.

برخی روزنامه‌های باند ولی‌فقیه، مستقیم حسن روحانی را به‌خاطر تحریمهای جدید آمریکا مورد حمله قرار داده‌اند:
وطن امروز: تحریم CIDA و قدرت دفاعی ایران
پیام روشن تحریم سیدا برای دولت حسن روحانی این است که «هزینه سازش» برابر است با خسارت به‌علاوه بقای تحریم‌های گذشته به‌علاوه تحریم‌های جدید. روحانی ان‌شاءالله متوجه شده است که آمریکا دشمن است و با دشمن نمی‌توان بازی برد- برد انجام داد. راه‌کار مقابله با این دشمن، پناه بردن به آغوش او نیست.
روحانی یک عذرخواهی به ملت ایران بدهکارند. عذرخواهی بابت اعتمادی که به دشمن کردند و خساراتی که به کشور زدند.
واکنش ایران به دست دولت روحانی باید تغییر یابد. تحریم سیدا با توجه به فضای ناامنی که برای شرکای اقتصادی ایران ایجاد می‌کند، ناقض بند 29برجام نیز هست که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها طی آن متعهد شده‌اند از هر اقدامی که هدف از آن تحت تاثیر قرار دادن عادی‌شدن رابطه تجاری و اقتصادی با ایران است، خودداری کنند.

برخی روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ضمن ابراز تردید در مورد کارآمدی راه کارهای اتخاذ شده رژیم در برابر تحریمهای جدید، بدون پیشنهاد راه کار مشخص خواستار «رویه‌یی متفاوت» شده‌اند:
جوان:‌سرمقاله: تحریم S722 نتیجه کم‌کاری حقوقی دستگاه دیپلماسی، اگر ‌چه ارائه دادخواستی حاوی نقض برجام توسط ایران آن هم از مسیر پیش‌بینی شده در متن برجام عملاً به نتیجه مشخصی نخواهد انجامید اما با این توصیف، مجلس شورای اسلامی به‌عنوان رکن مقابله‌کننده با سنا باید به تعطیلات متراکم خود پایان داده و با تشکیل جلسه اضطراری، مقدمات وضع قانونی را در دستور کار قرار دهد که دو نتیجه مشخص می‌تواند داشته باشد؛ 1 ـ دولت را ملزم به اجرای قانون اقدام متقابل و نامه 9ماده رهبری نماید. 2 ـ تا حدودی می‌تواند مانع از تصویب این قانون در مجلس نمایندگان و امضای آن توسط ترامپ شود.
3پاسخ توئیتی وزیر امور خارجه به نقض برجام همان کارکردی را دارد که پیگیری ایمیلی دارد، بنابراین «تزریق دغدغه» به وزارت امور خارجه جهت مقابله کلامی ـ رفتاری مناسب و منطبق با نقض برجام به‌عنوان یک اصل باید مورد توجه قرار گیرد و بسنده کردن به موضع‌گیریهای کلی و بدون خاصیت سخنگوی دستگاه سیاست خارجه و سایر مقامات این وزارتخانه قطعاً فاقد نتیجه خواهد بود.
راهکارهای گفته شده در شرایط فقدان راهکاری مؤثر مندرج در متن برجام، به‌معنای زیر سؤال رفتن صلاحیت عام مراجع بین‌المللی نظیر دیوان بین‌المللی دادگستری نیست و دولت می‌تواند با اتخاذ تحرک بین‌المللی ـ با هدف ایجاد رویه حقوقی ـ دولت آمریکا را تحت فشار بین‌المللی قرار داده و مضاف بر آن اقداماتی نظیر‌ «تشریح خسارات ناشی از قانون اخیر آمریکایی در تریبونهای بین‌المللی» و «طرح دعوا در مراجع بین‌المللی نظیر دیوان بین‌المللی دادگستری و نامه‌نگاری به شورای امنیت سازمان ملل» را نیز حائز اهمیت بداند.
همان‌طور که پیش از این در یادداشتی تحت گزاره «نقض برجام‌ ترامپ را هم جری کرد» عنوان شد، چنان‌چه دولت رویه چهار سال گذشته خود را در جهت مقابله فعال با اقدامات آمریکا در حوزه‌های مختلف اصلاح نکند و این تصور را که «ایران حامی توافق به هر قیمتی است» در دولت آمریکا نهادینه و سیاست خارجه را محدود به تمامیت ارضی کشور کند روند تحریم‌های ضدایرانی هم‌چنان رو به افزایش خواهد گذاشت و به همین دلیل دولت ناچار است برای ملزم کردن آمریکا به اجرای تعهدات رویه‌ای متفاوت‌تر اتخاذ کند.

پاسخ به اظهارات اخیر روحانی همراه با موضوع تحریمها دستگیرهٴ حملات باندی به روحانی در روزنامه ارگان خامنه‌ای شده است. در این مطالب برجسته‌تر از حملات باندی، بن‌بست نظام در چنبرهٴ تحریمهای جدید بارز شده است:‌

کیهان: سر مردم را به حاشیه‌ها گرم نکنید /نوبت پاسخگویی دولت به فاجعه برجام است
در شرایطی که آمریکایی‌ها تحریمهای بی‌سابقه‌یی را علیه ایران تدارک می‌بینند، مدعیان رفع تحریمها روزه سکوت گرفته و پاسخی درباره فاجعه برجام که به منفذی برای ضربه زدن به ملت مبدل شده، نمی‌دهند... نگاهی کلی به شرایط بسیار حساس کشور و مسائل مبتلا به آن از یک سو و جنس اظهارات رئیس‌جمهور و تیتر رسانه‌های زنجیره‌یی حامی دولت طی هفته و روزهای اخیر به خوبی نشان می‌دهد که روحانی و تیم مشاورانش به کمک فضای به‌شدت مسموم مجازی چگونه بر این اصل ارتباطی تمرکز کرده و تلاش می‌کنند با برجسته کردن موضوعات مبهم و فرعی و حاشیه‌ساز، فکر و ذهن مردم را از موضوعاتی دور کنند که روزی با صدای کلفت و تیترهای درشت وعده می‌داند و حالا که حباب وعده‌ها ترکیده رویشان را سمت دیگری کرده‌اند... درست زمانی که قانونگذاران آمریکایی در حال کندن «سیاه چاله تحریم» علیه کشورمان بودند، رئیس‌جمهور محترم در ضیافت افطار با اساتید و پزشکان مشغول تحریف نهج‌البلاغه و برش‌های مغرضانه از کلام امام معصوم (ع) بود.
روحانی که قبل از این برای اغراض سیاسی خود حادثه عاشورا را تحریف کرده بود و مدعی شده بود کربلا درس مذاکره است! در این مراسم در اظهاراتی شبهه‌ناک و غیر‌دقیق از سیره عملی امیرالمومنین‌ (ع) گفت:
روحانی همچنین در مراسم تجلیل از خادمان قرآنی نیز دست به تحریف تاریخ زمان امام حسن ‌مجتبی (ع) زده به نسبت دادن خلاف واقع به این امام معصوم گفت: شهامت بسیار زیادی می‌خواهد که انسان برای مصالح جامعه اسلامی در برابر ‏دشمنان دست صلح دراز کند.
اینکه مقصود رئیس‌جمهور از طرح چنین مسائلی در شرایط فعلی چیست، چیزی جز حاشیه‌سازی و منحرف کردن افکار عمومی از وقایع با اهمیت و البته بسیار تلخی هم‌چون نقض برجام و تصویب تحریم‌های جدید علیه کشورمان پاسخ دیگری به ذهن نمی‌رسد.
در حالی که نمایندگان سنای آمریکا گسترده‌ترین تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب می‌کنند نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تعطیلات دو هفته‌یی می‌روند و احتمالاً نمایندگان پس از دو هفته به مجلس خواهند آمد و در حد چند دقیقه‌ هم به بیان کلیاتی در خصوص اعمال تحریم‌های جدید توسط ایالات متحده علیه کشورمان خواهند پرداخت.
در شرایطی که این اقدامات آمریکایی‌ها خلاف برجام است و این معاهده بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و با توجه به مطرح شدن موضوعات کلان ملی و بین‌المللی؛ قطعاً بهارستان‌نشین‌ها باید سرکشی از حوزه‌های انتخابیه و استراحت را به زمان دیگری موکول می‌کردند و با تشکیل جلسه فوری در مجلس این اقدام آمریکایی‌ها را بررسی و برای مقابله با آن چاره‌اندیشی کرده و تصمیمات متناسبی اتخاذ کنند. متن به‌نحوی نوشته شده که تفسیر طرف مقابل بخش مهمی از آن را بلااثر کرده است، بدون این‌که ما بتوانیم اعتراض کنیم!
دولت که در این شرایط باید پاسخگوی فاجعه و خسارت محض برجام باشد در حال ماله‌کشی و زمینه‌چینی برای برجام‌های دیگر است!

روزنامه‌های باند حسن روحانی پیشاپیش به ناکارآمدی طرح مجلس ارتجاع موسوم به «طرح مقابله با آمریکا» اعتراف کرده‌اند:
آرمان:‌ با اطمینان نمی‌توان گفت که طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا و تحریم شرکتها و شخصیت‌های بزرگ آمریکایی در مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه می‌تواند تحریم‌های سنگین علیه ایران را جبران کند.
طرح مقابله با آمریکا اقدام اشتباه و خطرناکی است، زیرا ممکن است آمریکا را برای اعمال تحریم‌های بیشتر و سنگین‌تر تحریک کند. بنابراین نباید گزک به دست آمریکا داد و دست به اقداماتی زد که این اقدامات اجازه تحرکات بیشتر به آمریکا را بدهد، در نتیجه اتحادیه اروپا نیز با آمریکا همراه شود و تحریم‌های سنگین‌تری مانند تحریم نفتی علیه ایران اعمال شود. به همین دلیل طرح مقابله با آمریکا کاملاً زیان‌آور است.

روزنامه‌های باند روحانی به‌رغم حملات باند رقیب تحریمهای جدید را ضد برجام ندانسته و حفظ برجام را تنها راه برون‌رفت نظام از تنگنای تحریمها دانسته اند:
آرمان: سرمقاله: ضرورت مقابله با تحریم‌های‌ آمریکا
لغو برجام اشتباه محض است، زیرا در شرایط کنونی برجام مطلوب ایران بوده و تاکنون اثرات مثبتی در پی داشته است.

جمهوری اسلامی: یک منبع آگاه: تحریم‌های پیشنهادی سنا ناقض تعهدات آمریکا نیست
یک منبع آگاه گفت متن طرح سنا برای تحریم‌های پیشنهادی به هیچ‌وجه ناقض برجام نیست و حتی سناتورهای طراح آن به‌رغم مخالفتشان با برجام نمی‌خواستند این طرح ناقض تعهدات آمریکا در برجام باشد و آمریکا در نقض توافق هسته‌یی پیشقدم شود.
این منبع آگاه دیروز در گفتو با ایرنا افزود: در واقع هفته‌ها و شاید ماههاست که طرح سنای آمریکا برای وضع تحریم‌های جدید در سنا مورد بحث و مذاکره قرار دارد. متن این طرح در این چند ماه تغییرات زیادی از نظر حقوقی داشته تا این متن تعارضی با تعهدات آمریکا در برجام نداشته باشد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bed0e2f8-9460-4488-895a-0a9a1db24550"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات