728 x 90

تحریم‌ها علیه ایران,روابط ایران آمریکا,اخبار آمريكا,

سناتور ارشد آمریکایی خواهان تحریم شرکت هواپیمایی ماهان ایر شد

-

یک هواپیمای شرکت هواپیمایی ماهان ایر
یک هواپیمای شرکت هواپیمایی ماهان ایر
جان کورنین سناتور ارشد جمهوریخواه آمریکایی روز دوشنبه 22خرداد 96 در سخنرانی خود در سنا خواهان اضافه کردن متممی به لایحه تحریمهای رژیم ایران شد که هدف از آن تحریم شرکت هواپیمایی ماهان ایر، بزرگترین شرکت هواپیمایی تجاری رژیم ایران است.

وی که دومین مقام ارشد جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا می‌باشد در سخنرانی خود در سنا گفت ”پیشنهاد من وزارت امنیت داخلی را ملزم می‌کند تا لیستی از فرودگاههایی که شرکت هواپیمایی ماهان ایر به آنها پرواز دارد، تهیه کند و تمهیدات امنیتی برای آمریکایی‌هایی که به این فرودگاهها سفر می‌کنند را افزایش دهد“.

وی در ادامه صحبتهای خود در این باره اضافه کرد ”ماهان ایر به‌عنوان مسیر حمل ‌و نقل برای تروریستها و اسلحه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک مسیر ویژه برای انتقال افراد، تسلیحات و ایدئولوژی خشن در سراسر منطقه است“.

گفتنی است که سنای آمریکا قرار است این هفته درباره متمم‌های قانون تحریم‌های ایران رأی‌گیری کند.

خاطر نشان می‌شود که در گذشته نیز اندیشکده نو محافظه‌کار «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در گزارشی پیرامون شرکت هواپیمایی ایران ایر تأکید کرده بود که این شرکت کار نقل و انتقال نیرو و تسلیحات به سوریه را انجام می‌دهد. در این گزارش آمده بود که از زمان امضای توافق جامع هسته‌یی با رژیم ایران، نه تنها ایران‌ایر از فعالیت‌های غیرقانونی خود نکاسته، بلکه شرکت هواپیمایی ماهان نیز به ابزاری برای رساندن نیرو و تسلیحات به متحدان رژیم ایران در سوریه تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:
افشای مسیر پروازهای محرمانه ماهان ایر سپاه برای انتقال نیرو و اسلحه به سوریه
روزنامه آلمانی بیلد در مقاله‌یی به افشای انتقال شبه‌نظامیان و سلاح از ایران، عراق و لبنان به سوریه برای شرکت در جنگ در کنار رژیم جنایتکار اسد، توسط هواپیمایی ماهان سپاه پاسداران پرداخته است. امانوئل اتولنگی کارشناس امور پرواز در سازمان «فاوندشن فور دیونس آف دیموکراسیس» آمریکا می‌گوید هواپیماهای شرکت ماهان ایر از مهم‌ترین تدابیر برای حمایت از نظام اسد به‌شمار می‌آید.

در نقشه‌یی که توسط سایت ماهان ایر منتشره شده و در آن مسیرهای پروازهای این شرکت در آن نشان داده شده، نامی از سوریه نمی‌باشد اما سایت «فلیت رادار 24» که امکان ردگیری پروازها را فراهم می‌کند، گزارشهای متفاوتی از پروازهای شرکت ماهان ایر ثبت کرده است.

بنا‌ به این گزارش هواپیماهای مسافربری موظف هستند دستگاهی را که امکان ردگیری مسیرشان را فراهم می‌کند را همواره روشن نگاه دارند تا برج‌های کنترل، امکان ردگیری پرواز به‌منظور جلوگیری از برخورد هواپیماها با یکدیگر را داشته باشند.

این سایت نشان می‌دهد که شرکت ماهان ایر پروازهای بسیاری میان ایران و سوریه دارد که به‌صورت شبه‌ روزانه صورت می‌گیرد. امانوئل اتولنگی، پروازهای «ماهان ایر» را به‌صورت منظم رصد کرده و توسط حساب کاربری خود در سایت توییتر منتشر می‌کند.

پروازهای «ماهان ایر» تنها از دمشق به ایران و برعکس صورت نمی‌گیرد، بلکه بر پایه سایت (فلیت رادار 24) عبدان نیز یکی از مقاصد هواپیماهای این شرکت است. اهمیت عبدان تنها در وجود یک پایگاه هوایی مهم در آن نیست، بلکه این شهر، تنها چند صد کیلومتر از شهر بصره عراق فاصله دارد که یکی از پایگاههای اصلی گروه «حزب‌الله عراق» به‌شمار می‌آید.

شبه‌نظامیان «حزب‌الله عراق» تحت فرماندهی افسران رژیم ایران، در اطراف شهر حلب سوریه می‌جنگند و هر از چند گاهی، عکس‌هایی از آنها به همراه فرماندهان ایرانی‌شان در سایت‌های مختلف منتشر می‌شود.

روزنامه آلمانی بلید در گزارش خود می‌افزاید خلبانهای پروازهای محرمانه، گویا دستوراتی برای خاموش کردن دستگاههای رد یاب و روشن کردن آنها در مناطقی که ضرری ایجاد نمی‌کند، دارند؛ مساله‌ای که بسیار خطرآفرین است و جلوی فعالیت‌های برج‌های مراقبت و همچنین هواپیماهای دیگر را از مشاهده مسیرشان می‌گیرد.

به‌طور مثال، ۹دسامبر گذشته، هواپیمای ماهان W51161به‌طور رسمی، از بیروت پایتخت لبنان، به سمت تهران پرواز کرد. در ارتفاع ۱۰هزار کیلومتری اما، هواپیما مسیرش را به سمت حلب تغییر داد و اندکی بعد، از رادار محو شد. به نظر می‌آید دلیل این باشد که خلبان، دستگاه ردیاب را اندکی دیر خاموش کرده، از این رو سایت، دقایق اولیه تغییر مسیرش را ثبت کرده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/733ff6ae-0ee9-44ad-a4eb-2c57952fbf79"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات