728 x 90

آغاز ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان در شیلی

ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان در شیلی
ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان در شیلی
ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان در شیلی که آینه اصلی آن پنج برابر پیشرفته‌ترین تلسکوپهای کنونی جهان است و 13 برابر توانایی جمع‌آوری نور را دارد آغاز شد.

بیابان آتاکاما که مکان ساخت این تلسکوپ عظیم می‌باشد سرزمینی است که بین سه کشور شیلی، پرو و بولیوی قرار دارد و پروژه ساخت این تلسکوپ متعلق به رصد خانه جنوبی اروپا است که به‌طور رسمی از روز 6خرداد 96 شروع شده است.

بر اساس زمانبندیهای اعلام شده قرار است که ساخت این تلسکوپ در سال 2024 به پایان برسد.

دو سال پیش قله کوه ”سروآرمازونز“با ارتفاع 3048 متر برای ساخت این تلسکوپ هموار شد و اکنون دانشمندان در حال ساخت مراحل اولیه این تلسکوپ که ارتفاع گنبد آن به 80 متر می‌رسد را آغاز کرده‌اند، تلسکوپی که تا همین جای کار بیش از یک میلیارد یورو هزینه داشته است و هزینه آن نیز توسط 15 کشور اروپایی به اضافه برزیل تأمین می‌شود.

دانشمندان و اخترشناسان امیدوارند که با ساخت این تلسکوپ عظیم بتوانند به کشفیات جدیدی در امر جستجوی سیاراتی قابل سکونت فراتر از منظومه شمسی و یا تحقیق در مورد ماده تاریک و یا سیاه چاله‌ها دست یابند. امری که به گفته رئیس رصدخانه جنوبی اروپا با فناورهای پیشرفته‌ای که در این تلسکوپ به‌کار رفته است اولین سیاره قابل سکونت شاید در عرض یک دهه کشف شود.

دانشمندان امیدوارند که تلسکوپ E-ELT تلاش‌ها برای جستجوی سیاراتی قابل سکونت فراتر از منظومه شمسی یا تحقیق در مورد ماده تاریک یا سیاه‌چاله‌ها را بهبود ببخشد. به گفته رئیس رصدخانه جنوبی اروپا با فناوریهای پیشرفته‌ای که در این تلسکوپ به کار رفته‌اند، اولین سیاره قابل سکونت شاید در عرض یک دهه کشف شود. البته پروژه ساخت تلسکوپ E-ELT تنها پروژه‌یی نیست که در حال حاضر برای ساخت تلسکوپ‌های بزرگ در دست اجراست. در آمریکا تلاش‌هایی برای تأمین هزینه ساخت دو تلسکوپ بزرگ به نام "تلسکوپ سی متری" در هاوایی و "تلسکوپ بزرگ ماژلان" در شیلی در حال انجام است. البته ساخت تلسکوپ سی متری به‌خاطر برخی اعتراضات نسبت به محل استقرار آن فعلاً متوقف شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/45782bed-1740-427c-a626-89bbf77424b6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات