728 x 90

شبه‌نظامی,انتخابات عراق,

مقتدا صدر: حشدالشعبی پشت آدم‌ربایی در عراق است

-

مقتدی صدر رهبرجریان صدر
مقتدی صدر رهبرجریان صدر
مقتدا صدر رهبر جریان صدر، نیروهای شبه‌نظامی حشدالشعبی را متهم کرد که پشت عملیات آدم‌ربایی در عراق هستند. وی فراخوان داد که دست‌اندرکاران در این امر مشخص شده و از حضور در انتخابات منع شوند چرا که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق متعهد شده است که جلوی کسانی که در آدم‌ربایی دست دارند بگیرد.

مقتدا صدر در بیانیه‌یی گفت که داشتن امکانات زیاد در دست شبه‌نظامیان وقیح و پست در زمینه‌های نظامی و امنیتی و سیاسی به‌معنای مسلط شدن سلاح بر گرده مردم بدون هیچ مانع و مانعی شده است. وی تأکید کرد: ضروری است که فعالان و روزنامه‌نگاران در برابر تروریسم این شبه‌نظامیان حمایت شوند و به نیروهای امنیتی اختیارات کامل داده شود تا با هرکس که به امنیت شهروندان خدشه وارد کند، برخورد کنند.

وی افزود این آدم‌ربایی که الآن در عراق جریان دارد در آینده و بعد از تسلط دولت بر مناطق تجاوز شده بسیار بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر، حیدر العبادی گفت آدم‌ربایی در چارچوب تروریسم و تجاوز به آزادی عراقیان در زمینه بیان است. آدم‌ربایان می‌خواهند شهروندان و هرکس که انتقاد می‌کند را بترسانند ولی او اجازه این کار را نخواهد داد و اقدامات قاطعی در پیش خواهد گرفت.

پیش از این اسامه نجیفی معاون رئیس‌جمهور عراق گفته بود که دولت العبادی با موارد آدم‌ربایی به‌صورت گزینشی و از موضع سیاسی و حزبی و انتخاباتی برخورد می‌کند و هزاران عراقی از طرف گروههایی ربوده شده‌اند که حکومت عراق مسئول قانونی و اخلاقی آن است.

حشدالشعبی و تاریخچه آن:

شبه‌نظامیان حشدالشعبی ترکیبی از عناصر وابسته به رژیم ایران هستند که توسط این رژیم حمایت مالی و نظامی می‌شوند. این گروه در ژوئن سال 2014 تشکیل شد.
علاوه بر حمایتهای نظامی و مالی رژیم ایران از این گروه، دولت عراق نیز به آنها کمک می‌کند و تلاش می‌کند پوششی قانونی به آنها بدهد. دولت عراق از بودجه کشور میلیونها دلار را به این گروه پرداخت کرده است.

حشدالشعبی نزدیک به 70 گروه شبه‌نظامی را در خود جا داده است. بزرگترین گروه که در حشدالشعبی وجود دارد گروه بدر وابسته به سپاه بدر به سرکردگی هادی العامری است. یکی دیگر از این گروهها عصائب نام دارد که به سرکردگی قیس خزعلی است.
گروه حزب‌الله به سرکردگی اکرم الکعبی، تیپ موسوم به ابولفضل العباس شمار دیگری از این گروهها هستند.

تمامی این شبه‌نظامیان از رژیم ایران دستور می‌گیرند و اغلب آنها تابع نظام ولایت‌فقیه هستند. علاوه بر تسلیحات، پول و توجیهات، رژیم ایران با اعزام سرکردگان نظامی خود مانند قاسم سلیمانی به این گروهها کمک می‌کند. این شبه‌نظامیان علاوه بر عراق در سوریه در کنار رژیم بشار اسد می‌جنگند.
آنها پرونده سنگینی از نقض حقوق ساکنان مناطقی را دارند که وارد آنها شده‌اند. مناطقی مانند استان دیالی، صلاح‌الدین، الانبار و کمربندی بغداد.

آدم‌ربایی، کشتار، سوزاندن اجساد، شکنجه و اعدام های صحرایی و منفجر کردن منازل مردم بخشی از جنایات آنها بحساب می‌آید.

حشدالشعبی و فشارهای بین‌المللی برای محدود کردن آن

در پی گسترش اعتراضات حول جنایات حشدالشعبی در عراق و فشارهای بین‌المللی برای محدود کردن فعالیتهای این شبه‌نظامیان روزنامه العرب ماه گذشته در مطلبی تحت عنوان «نخست وزیر عراق طرح محدود کردن حشدالشعبی را از واشینگتن اعلام کرد»، نوشت:
حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق از فرصت حضورش در واشینگتن برای علنی کردن تلاشش به‌منظور محدود کردن شبه‌نظامیان حشدالشعبی استفاده کرد. وی در یک پیام روشن بر عزم خود در پیوستن به گزینه آمریکا به‌منظور از هم پاشاندن کنترل رژیم ایران بر عراق و حمایت از گامهای نزدیکی به عربستان سعودی، تأکید کرد. ملاقات وزیر امور خارجه عراق با عادل جبیر در واشنیگتن، بازتاب همین امر بود.

العرب افزود: این درحالیست که نهادهای نزدیک به حشدالشعبی در رابطه با مشارکت گسترده شبه‌نظامیان مرتبط با ایران در انتخابات صحبت می‌کنند و این‌که احتمالاً آنها با نخست‌وزیر سابق نوری مالکی به‌منظور تثبیت کنترل احزاب طائفی بر شوراهای استانها و پارلمان ائتلاف کنند.

اما حیدر عبادی تأکید کرد به این شبه‌نظامیان اجازه کاندیداتوری در لیستهای انتخابات را نخواهد داد. ناظران عراقی در این باره گفتند منظور العبادی تأکید براین است که به هژمونی این شبه‌نظامیان و ارگانهای پشتیبان آنها تن نخواهد داد. کمیساریای انتخابات نیز تأکید کرده که حشدالشعبی یک ”نهاد امنیتی“ محسوب می‌شود و نمی‌توان آن‌را به‌عنوان یک جریان سیاسی برای شرکت در انتخابات آینده ثبت کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/90a24abc-522f-47f6-8683-5d6002446bf6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات