728 x 90

تحولات سیاسی ونزوئلا

تظاهرات مردم ونزوئلا عليه مادورو
تظاهرات مردم ونزوئلا عليه مادورو
مردم ونزوئلا به تظاهرات خود علیه مادور ادامه می‌دهند. آنها می‌گویند در مقابل کودتا برای تغییر قانون اساسی می‌ایستند:
خیابانهای کاراکاس، پایتخت ونزوئلا یک روز دیگر نیز شاهد درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان به تغییر قانون اساسی این کشور بود. راهپیمایان خشمگین که اغلب جوانان بودند به سمت پلیس گاز و کوکتل مولوتف پرتاب کردند، پلیس نیز برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

یکی از رهبران اپوزیسیون که در راهپیمایی حضور داشت از مردم خواست که در خیابانهای بمانند و از قانون اساسی کشور دفاع کنند. وی گفت:‌ «من از تمام کسانی که به چاوز رأی داده بودند، کسانی که امروز ناامید شده‌اند، کسانی که این دولت را قبول ندارند و خواستار تغییر در کشورند می‌خواهم که به جبهه دفاع از قانون اساسی بپیوندند.»

تظاهرات اعتراضی علیه سیاستهای نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا از پنج هفته پیش آغاز شده و تاکنون دست‌کم ۳۶ کشته و ۱۱۶ زخمی بر جای گذاشته است.

آخرین تغییر در قانون اساسی ونزوئلا در سال ۱۹۹۹ در دوران ریاست‌جمهوری هوگو چاوز انجام شد و مادورو قصد دارد آن را جایگزین قانون اساسی کند که خودش آن را اصلاح کرده است.

مخالفان مادورا تغییر قانون اساسی را «کودتا» می خوانند و بر این باورند که وی قصد دارد پایه‌های قدرت خود را مستحکم کند. حتی رئیس پارلمان نیز اقدام رئیس‌جمهور ونزوئلا را «کودتا» خوانده و از مردم خواسته است در برابر آن مقاومت کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a941cdce-afcf-43e7-b042-340892acd92c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات