728 x 90

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه؛ جدال مارین لوپن و امانوئل ماکرون آغاز شد

دوردوم انتخابات فرانسه
دوردوم انتخابات فرانسه
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از ساعت ۸ بامداد امروز یکشنبه 17 اردیبهشت برابر با هفتم ماه مه آغاز شد.

امانوئل ماکرون، کاندیدای ۳۹ ساله میانه‌رو از جنبش موسوم به «در حرکت» و مارین لوپن نامزد راست افراطی فرانسه از «جبهه ملی» در این مرحله برای راه یابی به کاخ الیزه با یکدیگر رقابت می‌کنند. این دو کاندیدا در دور نخست انتخابات در رقابت با ۹ نامزد دیگر به ترتیب ۲۴.۰۱ و ۲۱.۳۰ درصد آرا را کسب کردند.

ماکرون خود را سیاستمداری «سوسیال-لیبرال» و فارغ از جریانهای سیاسی غالب فرانسه می‌داند. با این حال منتقدان و مخالفان وی را به نمایندگی سیستم مالی و بانکی موجود متهم می‌کنند.

شعب اخذ رأی در اغلب شهرها و روستاها تا ساعت ۱۹ و در برخی مناطق تا ساعت ۲۰ دایر خواهند بود. نخستین نتایج تقریبی آرا ساعت ۸ شب اعلام خواهد شد.

با وجود آن که امانوئل ماکرون بر اساس بسیاری از نظرسنجی‌ها با اختلاف بسیار بالاتر از مارین لوپن قرار دارد اما بسیاری از تحلیگران نسبت به میزان چشمگیر عدم مشارکت در دور دوم انتخابات و احتمال پیروزی نامزد جبهه ملی هشدار داده‌اند.

طبق قانون اساسی فرانسه، در صورتی که در دور نخست هیچ کاندیدایی نتواند به حد نصاب ۵۰ درصد آرا دست یابد، انتخابات میان دو نامزد برتر در دور دوم برگزار می‌شود. از زمان تشکیل جمهوری پنجم فرانسه هیچ کاندیدایی در دور نخست انتخابات نتوانسته اکثریت مطلق آرا را کسب کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0461449c-41a3-41f5-b175-11c5a0f81e6b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات