728 x 90

ذوب شدن سریع یخهای قطب شمال

آخوند حیدر مصلحی
آخوند حیدر مصلحی
یک بررسی جدید بین‌المللی نشان می‌دهد آب شدن سریع یخهای قطب شمال، به ذوب شدن خاک منجمد در زیرساختمانها و جادها از سیبری تا آلاسکا منجر می‌شود. بررسیهای مزبور اضافه می‌کند که با بالا رفتن حرارت قطب شمال امکان دارد که اقتصاد جهانی با زیانهایی بالغ بر 90 تریلیون دلار مواجه سازد.

یک تحقیقات بین‌المللی، به پیش‌بینیهای خطرناکی حول گرم شدن و ذوب شدن قطب شمال منجر شده است. این گزارش که توسط بیش از 90 دانشمند آماده شده، حاکیست حرارت قطب شمال، سرعت ذوب شدن یخها را افزایش می‌دهد. این تحقیقات که شورای قطب شمال آن را انجام داده، نسبت به ذوب شدن خاک منجمد در زیرساختمانها و جاده‌ها در برخی مناطق از جمله سیبری و آلاسکا هشدار می‌دهد.

محققان و ناظران این پژوهش، تأکید می‌کنند گرمای روزافزون منطقه قطبی با وضعیت آب وهوایی غیرمعمولی مانند توفانهای شدید و سیلابهایی که جهان را فرا می‌گیرد، مرتبط است.

این تحقیقات، فراتر از نتایج محیطی ذوب شدن یخها در قطب شمال رفته است. آب شدن کوههای یخ، زیانی به میزان 90 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد.

اما راه‌حل همان است که در جدول کار کنفرانسهای آب وهوا نوشته شده و بی‌پاسخ باقی مانده است. آن هم کاهش گازهای گلخانه‌ای است که سبب ایجاد گرما می‌شود.

جامعه علمی منتظر برگزاری جلسه بین الملی گروه شورای قطبی در ماه آینده در ایالت آلاسکا در آمریکا است.

معلوم نیست آیا توصیه‌های دانشمندان در این جلسه انعکاسی خواهد داشت یا خیر؟
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/38819fe5-2f54-4896-9e4d-52a0e2f17f18"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات