728 x 90

سوريه,

شیوع بیماری حصبه در میان کودکان سوری

-

کمبود واکسن برای کودکان بیمار در سوریه
کمبود واکسن برای کودکان بیمار در سوریه
بیماری حصبه به‌طور گسترده در میان کودکان غوطه شرقی دمشق شیوع پیدا کرده است. پزشکان می‌گویند بیش از 400 کودک به این بیماری مبتلا شده‌اند علت آنهم کمبود واکسنهای پیشگیرانه و سوءتغذیه کودکان است.

رامی ۱.۵ساله از مرض حصبه رنج می‌برد. حصبه به یکی از مرضهای است که در میان کودکان اخیراً در غوطه شرقی دمشق شیوع پیدا کرده است. اما عوارض جانبی این مرض در این کودک پیشرفت کرده به‌طوری‌که دمای بدن او افزایش یافته و چشمهایش ملتهب و گلویش دچار گرفتگی شده است. امری که پزشکان را برآن داشته تا وی را در این مرکز درمانی تحت مراقبت بگیرند. وضعیت او مانند بسیاری از کودکان دیگر است که وضعیت سلامتی آنها در نتیجه این بیماری وخیم شده است.

سعاد مادر رامی: «ما او را به دکتر آوردیم تحت مراقبت قرار گرفت که بغیر از مایعات چیزی نمی‌تواند بخورد. اول چیزی که گفتند واکسیناسیون بود که ما یک یا دوبار بیشتر انجام نداده‌ایم. واکسیناسیون نشده است».

بیماری حصبه که در غوطه شرقی شیوع پیدا کرده است در میان بیماریهای کودکان در درجه اول قرار دارد. اما علت اصلی شیوع گسترده این بیماری بنا‌ به گفته پزشکان، عدم واکسیناسیون مناسب و به موقع است که نظامیان اسد اجازه وارد کردن واکسن را به این منطقه نمی‌دهند. همچنین سوءتغذیه کودکان و عوامل دیگر نیز، در اثر محاصره ظالمانه رژیم اسد بر غوطه شرقی باعث شیوع بیماری حصبه شده است. تاکنون بیش از 400 کودک به این بیماری مبتلا شده‌اند و دو کودک نیز در اثر بیماری جان‌باخته‌اند.

دکتر معتز متخصص بیماریهای واگیردار:
«من به‌عنوان پزشک متخصص بیماریهای واگیردار این صحبت را می‌کنم که ترسم از شدید شدن بیماری حصبه است».

کمبود واکسن و عدم اجرای به موقع آن و مانع شدن ورود داروهای مؤثر از سوی رژیم اسد، دلایلی است که غوطه شرقی دمشق را به مکانی بارور و مناسب برای شیوع و گسترش بیماریهای واگیر و امراضی که از قاموس پزشکی رخت بر بسته بود، تبدیل کرده است. همین امر باعث شده که پزشکان ناقوس خطر را به صدا درآورند قبل از آن که بیماریهای کشنده‌تری مانند سل و وبا شیوع پیدا کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4966c706-3167-4edd-8a26-4b0caf0b3f70"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات