728 x 90

اپوزیسیون سوریه: حمله موشکی به رژیم اسد بر اساس قانون حفاظت بین‌المللی بود

محمد صبرا رئیس تیم مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه
محمد صبرا رئیس تیم مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه
اپوزیسیون سوریه می‌گوید حمله موشکی آمریکا به رژیم اسد بر اساس قانون حفاظت بین‌المللی بود. اظهارات محمد صبرا در گفتگو با اسکای نیوز22فروردین 96:
تلویزیون اسکای نیوز: چرا آمریکا از تحقیقات بین‌المللی در مورد حمله شیمیایی پیشی گرفت و ضربه نظامی را شروع کرد؟

محمد صبرا رئیس تیم مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه:
پیشنویس قطعنامه فرانسه که مورد حمایت انگلستان و آمریکا بود به شورای امنیت ارائه شد تا تحقیقات در مورد حمله شیمیایی در سوریه صورت گیرد. اما متأسفانه روسیه آن قطعنامه را ناکام کرد. این اقدام روسیه تصویب قطعنامه را متوقف کرد. در نتیجه اتخاذ گامهای بازدارنده در راستای حفاظت از شهروندان در سوریه ضروری شد.

نشست رهبران کشورهای عضو سازمان ملل‌متحد در سال 2005 اصل مسئولیت حفاظت را تصویب کردند. آنها کشتار در بوسنی یوگسلاوی و رواندا را مدنظر داشتند. این اصل در سال 2009 توسعه پیدا کرد و نماینده عالی برای نظارت بر قتل‌عام و نسل‌کشی تعیین شد.

در چارچوب این اصل و بنا بر گزارش دبیرکل در سال 2009 آمده است:‌ ارتباط مفهوم حاکمیت با حقوق‌بشر باید موردتوجه قرار بگیرد. اگر حقوق‌بشر نقض شود باید شورای امنیت وارد عمل شود. شورای امنیت از سال 2011 به‌علت وتوی روسیه فلج شده است. روسیه 6 بار در حمایت از بشار اسد و حمایت از جنایتهای بشار اسد از حق وتو استفاده کرده است. در سال 2013 هنگامی‌که یک کمیته تحقیق برای بررسی جنایت شیمیایی در غوطه تشکیل شد روسیه با آن موافقت نکرد. به همین دلیل دبیرکل ملل‌متحد مجبور شد این کمیته را با استناد به صلاحیتهای کلی خود در سازمان ملل و نه استناد به قطعنامه شورای امنیت، تشکیل دهد. وقتی هم که شورای امنیت توانست قطعنامه 2235 را از تصویب بگذراند دخالتهای روسیه آن را از محتوا خالی کرد. تاکنون رژیم ایران و روسیه به‌عنوان حامیان بشار اسد، مسئول وضعیت کنونی در سوریه هستند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/31d53247-882e-4d95-9081-6599915924c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات