728 x 90

اخبار اقتصادی,بحران اقتصادى ايران,فساد اقتصادى,فقر در ایران,

نگاهی به بحران اقتصادی در هفته گذشته

-

رژیم ولایت فقیه و نیروهای حکومتی عامل اصلی قاچاق در کشور هستند
رژیم ولایت فقیه و نیروهای حکومتی عامل اصلی قاچاق در کشور هستند
وضعیت اقتصادی هفته گذشته را می‌توان با آمارها و خبرهای مربوط به قاچاق کالاها شروع کرد. همه به یاد دارند که در ابتدای امسال خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع در سخنرانی خود در مشهد از مبارزه با قاچاق دم زد و گفت: «قاچاق کالاها بسیار مهمه. گفته می‌شود، 15میلیارد دلار صرف قاچاق میشه، این عدد حداقلی است که امروز گفته میشه، این خیلی رقم بالایی است، تا 20میلیارد و 25میلیارد هم گفته میشه. اینها ضربه به اقتصاد کشور است، جلوی قاچاق باید گرفته بشود».

یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی رژیم هم در مورد ورود گسترده قاچاق در کشور پرسید: «چرا مرزها برای داعش غیرقابل نفوذ ولی برای ورود هزاران تریلی قاچاق باز است؟» (جام نیوز 14فروردین 96)

احمد امیرآبادی عضو هیأت‌رئیسه مجلس هم گفت: «دولت اراده‌ای برای مبارزه با قاچاق کالا ندارد، او از آقازاده‌ای خبر داد که با اطلاع از تعرفه گمرکی توانسته آهن وارد کنه و میلیاردها تومان به جیب بزند». (سایت حکومتی جوان آنلاین 6فروردین 96)

در یک اعتراف دیگر غلامرضا تاجگردون رئیس کمیته برنامه و بودجه مجلس رژیم گفت: «چند سال پیش نهادهای امنیتی دولت، عامل اصلی قاچاق بودند» (سایت حکومتی تراز۱۶/۱/۹۶)

همچنین محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس رژیم گفت: «برآوردها حاکی از این است که سالانه 20 تا 25 میلیارد دلار حجم کالای قاچاق در کشور است که بخشی از آن از مبادی رسمی انجام می‌شود».

بر اساس گفته همین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس رژیم، «نزدیک به 70 درصد از قاچاق از این حوزه وارد کشور میشه و بخش کمی از مبادی غیررسمی». (خبرگزاری حکومتی فارس۱۶/۱/۹۶)

موضوع قابل‌توجه دیگری که گاهی در تبلیغات دولت روحانی دیده می‌شود مسأله تراز معاملات تجاری ایران در واردات و صادرات است که مدعی هستند تقریباً برابر شده است.

یکی از کارهای فریبکارانه در عرصه اقتصادی که رژیم آخوندی در همه دولت‌هایش انجام داده، همین بازی با آمار و مخدوش واقعیات است، تا به قول معروف در نتیجه گل‌آلود کردن آب، ماهی خودشان را بگیرند.

بر اساس اعلام دولت آخوندی، سال گذشته 43 میلیارد و 930 میلیون دلار کالا از کشور صادر شده و 43 میلیارد و 684 میلیون دلار کالا وارد شده است. به این ترتیب، صادرات غیرنفتی ایران 246 میلیون دلار بیش از واردات بوده و تراز تجاری کشور برای دومین سال پیاپی مثبت شده که در این مورد تبلیغات گسترده‌یی هم راه انداختند که بله ما صادرات غیرنفتی‌مان بیشتر شده، اما وقتی به محتوای همین صادرات و واردات دقت کنیم، به اعداد و ارقام جالبی می‌رسیم که فریبکاری اینها را در عدد و رقم سازی نشان می‌دهد. به گفته کارشناسان رژیم و با نگاهی به آمارهای تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد، در حالی که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی 339 دلار بوده که این رقم نسبت به سال 94، با کاهش 25 درصدی روبه‌رو شده است. در واقع ارزش کالای صادراتی کشور به میزان یک چهارم کاهش یافته است.

از سوی دیگر متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی حدود 1300دلار است که این رقم هم نسبت به سال قبل از آن با افزایش 10 درصدی روبه‌رو شده است. مقایسه ارزش کالای وارداتی و صادراتی نشان می‌دهد، ارزش کالاهای وارداتی به کشور بیش از 4 برابر کالاهای صادارتی می‌باشد.

حالا این سؤال مطرح می‌شود که پس تراز نزدیک تجاری صادرات و واردات ناشی از چیست؟

در یک جمله محصولات صادراتی سنگین در این رابطه تأثیر داشتند. در واقع مثبت شدن تراز تجاری به میزان زیادی از افزایش گسترده وزن و حجم کالاهای صادراتی کشور نشات گرفته است. بر این اساس محصولات پتروشمی به‌لحاظ وزنی 40 درصد، میعانات گازی 77 درصد، گاز طبیعی 67 درصد و جمع کل صادرات 38 درصد رشد داشته است.

این اقلام تحت عنوان صادرات غیرنفتی مطرح می‌شود، در اصطلاح اقتصادی به آنها شبه نفتی گفته می‌شود، چون از مشتقات نفت هستند و یک نوع خام فروشی یعنی ناشی از محصولات تولیدی و صنعتی ایران نیست. به‌عنوان مثال در سال 95، محصولات پتروشیمی به‌لحاظ ارزی رشد 9درصدی و میعانات گازی رشد 56درصدی داشتند. این در حالی است که صادرات سایر کالاها شاهد کاهش 10 درصدی بوده ‌است.

«مسئولان دولتی در روزهای اخیر به به موضوع رشد ۳.۵ درصدی ارزش صادرات کشور اشاره کرده‌اند، همان‌طور که در بالا اشاره شد، رشد چشم‌گیر 38 درصدی وزن کالاهای صادراتی ایران در کنار افت 25 درصدی ارزش هر تن کالای صادراتی به خوبی نحوه دستیابی به عدد ۳.۵ درصدی ذکر شده توسط مسئولان را توضیح می‌دهد». (باشگاه خبرنگاران پویا۱۴/۱/۹۶)

بنابراین بحث تعادل تراز تجاری ایران چیزی جز یک فریبکاری در آمار و ارقام نیست. و ناشی از رشد اقتصادی نیست.

بنابراین این نوع ارائه مثبت شدن تراز تجاری ایران، فریبکارانه است و ربطی به رشد اقتصادی ندارد. شاخص این مساله، مردم هستند و گسترش بیکاری و تعطیلی 60 درصد کارخانه هاست. آنچه که با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند و فقر و فاقه‌ای که دامن 80 درصد یا بیشتر جامعه را گرفته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/23272152-6b0a-4cbe-8fc3-9a8012365707"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات