728 x 90

سخنرانی دیانا چولی ـ نویسنده و نمایندهٔ پیشین پارلمان آلبانی؛ کنفرانس بین‌المللی روز جهانی زن در آلبانی + فیلم

دیانا چولی ـ نویسنده و نمایندهٔ پیشین پارلمان آلبانی
دیانا چولی ـ نویسنده و نمایندهٔ پیشین پارلمان آلبانی
خانم رجوی عزیز، حضار عزیز، دوستان ایرانی عزیز، ما از همه شما به‌خاطر گردآوردن ما امروز در این‌جا برای جشن و گرامیداشت، تشکر می‌کنیم. بسیاری از ما، گروهی را تشکیل داده‌ایم که می‌شناسیم و همدیگر را ملاقات می‌کنیم. بارها اتفاق افتاده که یک دوست آلبانیایی از من سؤال کرده است چرا تا این حد به آرمان زنان ایرانی و کسانی که در تبعید زندگی می‌کنند و حتی آنهایی که در درون مرزهای ایران هستند، چسبیده‌ام. جواب من این بوده: به دلایل زیاد.

به‌عنوان کسی که تاریخی طولانی از فعالیت در زمینه حقوق زنان دارد، نقض فاحش حقوق اولیه زنان در ایران، تبعیض، نابرابری فاحش و فقدان امنیت اجتماعی که زنان ایرانی از آن رنج می‌کشند، نمی‌توانست توجه مرا جلب نکند. 73 زن تنها در خلال سالهای 2013 الی 2017 بدلایل ایدئولوژیک به‌معنای فناتیسم و محافظه کاری افراطی، اعدام شده‌اند. آخرین بار، دو زن در ماه ژانویه اعدام شدند. آن‌گونه که شنیدیم، زنان در ایران نه تنها اجازه شرکت در کنسرت ندارند، بلکه وقتی سعی کنند 8مارس را جشن بگیرند، مورد ضرب ‌و شتم قرار می‌گیرند. قوانینی که اخیراً تصویب شده، دختران جوان زیر 15سال یا حتی زیر 10سال را مجبور به ازدواج می‌کند. آنها نمی‌توانند زندگی‌شان را در کنترل خود داشته باشند، بلکه با چنین وضعیتی مواجه هستند. آنها زنان یک ملت بزرگ با تاریخ تمدنی کهن هستند، اما از سرکوب مذهبی متعصبانه‌یی رنج می‌برند و هیچ دلیل مذهبی، ایدئولوژیک یا سیاسی یا حتی وطن‌پرستانه‌ای وجود ندارد که بتواند سرکوب زنان در هیچ کشوری از جهان را توجیه کند. ما، من، زنان آلبانیایی، زنان ایرانی، زنان تمام جهان، همه ما در پیشتازی جنگ برای حقوق زنان، تا وقتی زنده هستیم، همواره خواهیم جنگید تا حتی یک زن مورد سرکوب و سو استفاده قرار نگیرد. ما همواره این مأموریت مقدس برای زنان را به نسلهای آینده منتقل خواهیم کرد. زنان ایرانی هرگز دست از جنگ برنمی‌دارند و ما شاهد آن هستیم. آنها در میان ما و در بسیاری کشورهای دیگر در جهان زندگی می‌کنند و ضمن کمک به حراست از حقوق زنانی که در ایران زندگی می‌کنند، از مقاومت ایران حمایت می‌کنند.

ما به‌عنوان آلبانیایی مفتخریم که توانستیم امکانی به‌وجود آوریم، تا به یک گروه مهم از ساکنان لیبرتی که اکنون در این‌جا، آزاد هستند، کمک کنیم. این یک پیروزی تاریخی است. این زنان شجاع و دلیر که توسط مردان دلیر حمایت می‌شوند، توسط خانم مریم رجوی رهبری می‌شوند، کسی که سالهای متمادی، ”مبارزه برای حقوق‌بشر و برابری جنسی را هدایت کرده است. او این کار را به این خاطر پیش می‌برد که امیدوار است روزی ایران مکانی آزاد باشد.

خانم رجوی محترم، آلبانیایی‌ها همیشه دوستان شما خواهند بود و از شما در تلاشهای اصیل و خستگی‌ناپذیرتان در مأموریت مقدسی که برای آزادی و برابری انسانها دارید، حمایت خواهند کرد. شما نمونه‌ای برای ما و همه زنان جهان، برای همه دوستداران پیشرفت، آزادی و دموکراسی هستید. پلاتفرم شما برای حمایت از رهبری سیاسی زنان، که یکی از پلاتفرمهای متعددی است که شما برای برابری دارید، همان است که روزی باعث تغییر در تمامی کشورهای جهان و تمام دنیا خواهد شد. دوستان عزیز، شما تنها نیستید، شما همیشه ما را در نبردتان، در کنار خود خواهید داشت. متشکرم!
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9af7fc30-2836-409b-9f50-6f87e69901d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات