728 x 90

روز جهانى زن,

سخنرانی سناتور استفانیا پتزوپانه عضو سنای ایتالیا؛ کنفرانس بین‌المللی روز جهانی زن در آلبانی + فیلم

-

سناتور استفانیا پتزوپانه عضو سنای ایتالیا
سناتور استفانیا پتزوپانه عضو سنای ایتالیا
خانم رئیس‌جمهور
خواهر مریم
خانمها و آقایان، نمایندگان کشورهای مختلف دنیا
از این‌که مرا به این کنفرانس بسیار مهم دعوت کرده‌اید بسیار ممنون هستم، ساعتها و روزهای پر احساسی برای من هست، امروز در این‌جا جمع شدیم تا روز جهانی زن را گرامی بداریم ولی بگذارید صادقانه بگویم، بسیار خوشحالم که تعداد زیادی از آقایان را هم این‌جا می‌بینم، قابل احترام و با دقت که خانمها را تشویق می‌کنند، برابری زن و مرد و به‌خصوص موضوع آزادی زنان موضوعاتی هستند که شامل تمامی جامعه بشری می‌شود.

وضعیت زنان در خاورمیانه همیشه باعث ناراحتی و نگرانی من بوده است. تجربه شما همواره تحسین فراوان مرا بهمراه داشته است، شما یک نقطه مرجع و نقطه اتکا هستید حتی برای ما زنان ایتالیا و حتی برای من به‌عنوان یک سناتور ایتالیایی، زنان در ایران به‌طور مشخص سالها است که برای آزادی خودشان مبارزه کردند.

چند هفته بعد از پیروزی انقلاب، اولین و تنها تظاهرات بزرگ زنان در ۸ مارس ۱۹۷۹ در اعتراض به خمینی و پوشش اجباری برگزار شد. نقطه جالب توجه در این تظاهرات این بود که بسیاری از زنان و هواداران سازمان مجاهدین، که خودشان روسری داشتند، علیه حجاب اجباری و علیه خمینی تظاهرات کردند. این یک پیام خیلی روشنی به مردم ایران داد.

بعد از آنهم در این ۳۸ سال گذشته که رژیم ملایان سر کار بوده، ما شاهد شرکت فعال زنان در مبارزه سیاسی برای آزادی بوده‌ایم. زنان ایران از روشنفکرترین و تحصیل کرده‌ترین زنان در منطقه هستند و شدیداً علیه دیکتاتوری مذهبی می‌باشند. به همین دلیل است که اینطور مورد سرکوب قرار گرفته‌اند. از حجاب اجباری گرفته تا ممنوعیت در یکسری از رشته‌های تحصیلی و یا ممنوعیت برای ورود به استادیوم های ورزشی تا ممنوعیت دوچرخه سواری و غیره.

این برای ما بسیار مهم است که نیرویی که علیه این رژیم مستبد مذهبی قیام کرده است، یک نیروی مسلمان است که در آن زنان نقش رهبری دارند. حضور شخص مریم رجوی در رأس مقاومت ایران و پلاتفرم سیاسی وی برای یک ایران آزاد و مبتنی بر پلورالیسم، یک پیام روشن برای مردم ایران دارد که آلترناتیو این رژیم، نیرویی است که نه تنها ستم بر زنان را پایان خواهد داد، بلکه الگویی خواهد شد که پیام برابری زن و مرد را به دنیای اسلام و کشورهای منطقه خاورمیانه هم خواهد داد.

خانم رجوی در چندین باری که شما به ایتالیا و نزد ما به سنا آمده بودید، با استقبال گرم مردم و سیاستمداران ایتالیایی و همکاران سناتور من روبه‌رو شدید. مقاومت ایران در ایتالیا از حمایت زیادی در بین همکاران من از احزاب مختلف برخوردار است. بسیاری از آنها از شما حمایت نموده، بیانیه‌های شما را امضا نموده و قطعنامه‌هایی نیز به پارلمان ارائه دادند. ما باید تلاش کنیم که پیام این کنفرانس و پیام این جنبش دموکراتیک را به ایتالیا و سراسر اروپا ببریم و فعالانه علیه سیاست مماشات با رژیم ملاهای حاکم بر ایران مبارزه کنیم. تأکید ما باید این باشد که هر گونه رابطه کشور من و سایر کشورها با این رژیم باید مشروط به بهبود وضعیت حقوق‌بشر و توقف اعدامها باشد. شما در این ساعتهای و در این روزها احساسات و عواطف زیادی را به ما هدیه دادید. ما این پیام را به مانند جواهر گرانبهایی به خانه خودمان خواهیم برد. همچنین شب گذشته به سخنان خواهران ایرانی‌ام گوش می‌دادم که برای ما از داستانهای خودشان می‌گفتند. یک گفتگوی چهره به چهره بسیار زیبا بود که برای همیشه در قلب ما و در تجربه سیاسی ما خواهد ماند، برای این‌که در روایات شما بسیاری دردها بود ولی آنها را با چشمانی نورانی و پر از امید نقل می‌کردید و تجربه‌ای که امروز برای آن جشن می‌گیریم و همه ما باید این پیام امید و این پیام مبارزه را به همه برسانیم. با امید به یک ایران آزاد و دموکراتیک با ریاست‌جمهوری مریم رجوی
متشکرم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/70aa30f4-50a6-41aa-8074-d40af3f3f762"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات