728 x 90

فساد اقتصادى,

مافیای برنج و سفره‌های خالی مردم

-

برنج ایرانی
برنج ایرانی
این روزها شاهد گرانی مجدد قیمت مواد غذایی به‌خصوص برنج هستیم، برنجی که تقریباً غذای اصلی مردم ایران است، با وجود واردات بی‌رویه و نابودی تولید داخلی اما حتی برنجهای نامرغوب و آلوده هم با قیمت گزاف به دست مردم می‌رسد.

گرانی و بالارفتن قیمت برنج، باعث شده که این مادهٴ غذایی در سفره‌های مردم کم رنگ شود. بر اساس آمارهای رسمی مصرف سرانه برنج در ایران 34 تا 40 کیلو گرم در سال است. این در حالی است که در اروپا مصرف سرانه برنج تنها 5 کیلو گرم در سال یعنی یک هفتم ایران است. علت آن نیز ناتوانی مردم ایران در تأمین هزینه‌های سایر مواد غذایی و پروتئینی است. با این همه ببینیم برای غارت مردم محروم ایران چگونه برنج را به چند برابر قیمت می‌فروشند.

خبرگزاری حکومتی ایسنا24آذر95 نوشت: «طی هفت ماهه‌ی نخست امسال بیش از 279هزار تن برنج به کشور وارد شده است که قیمت هر کیلوگرم از این محصول به‌طور میانگین از کیلویی 858 تومان به بیش از 2500 تومان رسیده... اما قیمت برنج هندی، آلوده و کیفیت پایین در بازار کیلویی 4000هزار تومان است، این در حالی است که قیمت جهانی برنج کاهش یافته است».

خبرگزاری حکومتی قدس آنلاین 23آبان95 از قول جمیل علیزاده دبیر انجمن برنج ایران نوشت: «قیمت برنج باسماتی پاکستان از ۸۳۶ دلار در سال ۲۰۱۵ به ۸۲۵ دلار در سال جاری میلادی رسیده و در تایلند نیز قیمت هر تن برنج از ۷۷۰ دلار به ۷۳۹ دلار کاهش یافته است».

رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ارتجاع در مصاحبه با تلویزیون رژیم آخوندی به این مسأله پرداخته است:
مجری تلویزیون رژیم: «شما این 82000تن برنجی که ما گفتیم که فروخته شده به فرد ح پ تأیید می‌کنید؟»

رجایی: «بله من تأیید می‌کنم من حتی مکتوب دارم که در نامه نوشته شده برنج تاریخ گذشته ببینید چه جوری می‌تونیم این رو توضیح... .. درخواست داده شده که به من این‌قدر برنج بدید تاریخ گذشته باشه برنجش هم 1121 هندی باشه»

البته این ح-پ، علی حسین پناه است که درگذشته معاون سیاسی استانداری استان کهکیلویه و بویر احمد بوده است.

این کارگزاران جنایتکار رژیم رسماً از مبدأ، برنج آلوده خریداری و وارد می‌کنند. به‌عنوان مثال واردات برنج ثانی 2 ممنوع است اما هم‌چنان ادامه دارد.

در ادامه رجایی در پاسخ به مجری تلویزیون رژیم این‌طور پاسخ می‌دهد:
مجری رژیم: «گفته می‌شود که تنها 4 وارد کننده برنج در کشور وجود دارد؟ آیا این عدد رو تأیید می‌کنید؟. ... ..»

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ارتجاع: «البته 4 تا بیشتر هست اما بهرحال محدود است»

مجری: «چند تاس مثلاً ، 5 تا»
رجایی: «حالا کمتر از 10 تا»
اگر حداقل 700هزار تن واردات برنج را در نظر بگیریم که حداقل در هر کیلو گرم 2000 تومان سود وجود دارد این شرکتها و نفرات محدود سالانه حداقل 1400 میلیارد تومان سود می‌کنند و قیمت آن را مردم با جان خودشان می‌دهند و برنجکاران زحمتکش هم با ورشکستگی و ناتوانی در برابر واردات کمرشان باز هم بیشتر خم خواهد شد و مجبورند زیر بار ورشکستگی، شالیزارها را ترک کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4213eb18-21f2-4510-b6e7-77f56de82d3b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات