728 x 90

دخالتهای ایران,دخالتهاى سپاه پاسداران در كشورهاى منطقه,

گزارش الجزیره از تنش در روابط ترکیه و رژیم ایران

-

دخالتهای سپاه پاسداران در منطقه
دخالتهای سپاه پاسداران در منطقه
تلویزیون الجزیره گفت رئیس‌جمهور ترکیه تمایل ندارد با رژیم ایران درگیر شود ولی این بدان معنی نیست که تلاشهای رژیم ایران برای سلطه‌طلبی در منطقه را نادیده بگیرد. رفتار رژیم ایران باعث انفجار جنگ لفظی میان این رژیم و ترکیه شده است.

رژیم ایران تنها به فراخواندن سفیر ترکیه در تهران و اعتراض اکتفا نکرد بلکه علی اکبر ولایتی مشاور اصلی خامنه‌ای گفت نیروهای ترکیه در سوریه و عراق دخالت دارند.

ترکها به‌صورتی بسیار روشن می‌گویند رژیم ایران می‌بایست سیاست فرقه‌گرایانه خود و برنامه‌های توسعه طلبانه‌اش در منطقه را متوقف کند. تلاش این رژیم در خارج از مرزهایش چیزی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد. ترکیه می‌گوید برنامه‌های رژیم ایران در منطقه منافع این کشور را به خطر می‌اندازد. واقعیت این است که رئیس‌جمهور ترکیه و وزیر خارجه‌اش چیزی را مخفی نمی‌کنند.

در این جنگ کلامی مدیر مرکز خاورمیانه پژوهشهای استراتژیک گفت روابط میان ترکیه و رژیم ایران در مراحل مختلف دچار تنش شده است. از سال 2012 میان این دو کشور تنش وجود داشت، در سال 2015 ترکیه به‌خاطر توسعه‌طلبی رژیم ایران در سوریه ابراز نگرانی کرد. در آن سال رجب طیب اردوغان گفت: رژیم ایران تلاش می‌کند منطقه را به کنترل خود در آورد.

رهبران غرب انتظار داشتند رژیم ایران بعد از توافق اتمی برخوردهایش را نیز تغییر دهد و همکاری خود را نه تنها در سوریه و عراق بلکه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس بیشتر کند، اما رژیم ایران به‌جای ایجاد رابطه و همکاری با سایر کشورهای جهان با آنها رویارویی می‌کند. هم‌اکنون در ترکیه سؤالهای زیادی در مورد خواسته‌های واقعی رژیم ایران در منطقه مطرح است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ff97e926-1f1e-4143-9d5b-4faa6f089f06"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات