728 x 90

اخبار علمی و فناوری,

کشف هشتمین قاره جهان

-

کشف قاره جدید
کشف قاره جدید
العربیه در گزارشی به تاریخ 29بهمن خبر از کشف هشتمین قاره جهان داد.

11 دانشمند علم جغرافیا با ارائه گزارشی از مطالعات خود در انجمن زمین‌شناسی آمریکا مدعی کشف قاره جدیدی به نام ”زلاندیا“ به مساحت 4،9 میلیون کیلومتر، که 94 درصد آن در زیر آب پنهان است شده‌اند.

اصصلاح زلاندیا را اولین بار جغرافی‌دانی به نام بروس لیندیک در سال 1995 به کار برد. او در آن زمان گمان می‌کرد زلاندیا سه ویژگی از چهار ویژگی مورد نیاز قاره شدن را دارد. با این‌حال تحقیقات جدید با استفاده از ماهواره‌ها و نقشه‌های گرانش کف دریاها نشان داد که زلاندیا یک منطقه یکپارچه وسیع است که هر چهار ویژگی را دارد.

چهار ویژگی که لازم است تا یک سرزمین به‌عنوان قاره شناخته شود عبارتند از:
بلندتر بودن از محیط اطراف
تمایز زمین‌شناختی
محدوده کاملاً مشخص
پوسته‌ای ضخیم‌تر از کف اقیانوس
این قاره که در اقیانوس آرام جنوبی واقع است تماماً در زیر آب است و تنها قله کوه‌ها و چند جزیره کوچک از آن از آب بیرون هستند، آن قله‌ها را ما به نام نیوزیلند می‌شناسیم و آن جزایر را به نام مجمع‌الجزایر کالدونیای نو.

بر اساس این تحقیق که در نشریه انجمن جغرافی آمریکا منتشر شده قاره زلاندیا پنج میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد، تقریباً دو سوم مساحت قاره مجاور، استرالیا.

کشف این قاره جدید می‌تواند پیامدهای اقتصادی و سیاسی غیرقابل پیش‌بینی به همراه داشته باشد و با توجه به حفاریهای دریایی در منطقه، این سؤال اصلی را مطرح کند که این قاره به استرالیا تعلق دارد یا به نیوزلند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/40ca491c-3282-474f-8222-f966d5342b19"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات