728 x 90

هیأت جدید اپوزیسیون سوریه به‌ریاست دکتر نصر الحریری برای مذاکرات آتی ژنو

دکتر نصرالحریری رئیس هیأت مذاکره کنندگان اپوزیسیون سوریه
دکتر نصرالحریری رئیس هیأت مذاکره کنندگان اپوزیسیون سوریه
اپوزیسیون سوریه در جریان جلسات خود در ریاض پایتخت عربستان سعودی، هیأت گفتگوکننده و همچنین هیأت مشاوران در مذاکرات آتی ژنو را برگزید. هیأت گفتگو کننده با 21 عضو به‌ریاست دکتر نصر الحریری انتخاب شده است. آیا انتخاب اعضاء با رأی‌گیری بوده یا این‌که بر اساس سهمیه‌بندی صورت گرفته است؟

فؤاد علیکو عضو هیأت گفتگو کننده در این باره به تلویزیون اورینت 24بهمن 95 گفت:
حقیقتاً رزمندگان خواهان این بودند که تعداد زیادی از آنها در هیأت گفتگو کننده برای مذاکرات آتی ژنو حضور داشته باشند. این امر با تمایل بین‌المللی نیز همراه بود. ما نیز با این امر توافق کردیم. قرار شد هیأت سیاسی ائتلاف، اعضای این هیأت جدید را از سوی ائتلاف برگزیند در نتیجه تعداد زیادی اسامی را پیشنهاد کردیم و آنها را به هیأت عالی اپوزیسیون واگذار کردیم. آنها نیز 5تن از این اسامی را از طرف ائتلاف انتخاب کردند.

هیأت عالی که تشکلهای رزمنده نیز عضو آن هستند و همچنین هیأت هماهنگی ائتلاف مختار بودند که خودشان نمایندگانشان در هیأت جدید گفتگوکننده انتخاب کنند... در نتیجه بین تمامی این اجزاء توافق حاصل شد تا 21 عضو هیأت جدید برگزیده شود. یک نفر از گروه موسوم به مسکو و یک نفر هم از گروه موسوم به قاهره انتخاب شدند که در هیأت باشند. لذا از آنها دعوت شد که اگر موافق هستند در جلسات ریاض شرکت کنند.

بنا‌ به اطلاعاتی که هست بر این لیست توافق شده و سازمان ملل هم در جریان است. ائتلاف و هیأت عالی و مستقلین اعضای خود را معرفی کرده‌اند و مشکلی هم نبوده و قرار است رزمندگان نیز نمایندگان خود را معرفی کنند. بعد از آن اسامی اعضای هیأت جدید به سازمان ملل‌متحد و آقای دیمستورا ارائه خواهد شد.

من در جریان اختلافاتی که گفته می‌شود میان اپوزیسیون برای انتخاب هیأت بوده، نیستم اما ما مانند رژیم اسد که نیستیم. رژیم اسد می‌تواند به علی مملوک رئیس اطلاعات بگوید که لیستی از اعضای هیأت را تهیه کن و او هم در 10دقیقه یا حداکثر نیم ساعت این لیست را تهیه می‌کند. اما می‌دانید که ما در فضای گسترده‌یی هستیم با اجزای متعدد سوریه که خواهان دموکراسی هستیم بنابراین توافقها و تفاهمات و انتخاب اسامی و اعضای هیأت کار سختی است. اما با این حال توافق صورت گرفته و اسامی هیأت اعلام خواهد شد.

بدون توافق بر سر آتش‌بس کامل و جامع و با نظارت بین‌المللی و تضمین روسیه، ترکیه و سازمان ملل، رفتن به ژنو معنا ندارد. می‌دانید که در ژنو 3 گفتگوها تعلیق شد به این دلیل که وضعیت بر روی زمین برای استمرار گفتگوها مناسب و کمک کننده نبود. بنابراین ما نمی‌خواهیم که تجربه آوریل 2016 را تکرار کنیم بلکه می‌خواهیم به ژنو برای ایجاد راه‌حل سیاسی برویم که به دور از بمباران و جنگ و تخریب و کشتار باشد.

نکات پایه‌یی در قطعنامه 2254 شورای امنیت آمده است که متعلق به مسائل اساسی از جمله برداشتن محاصره و ارسال کمکهای انسانی و آزادی زندانیان سیاسی است. این بندهای قطعنامه نیازی به گفتگو ندارد و ایجاب می‌کند که قبل از هر گونه گفتگو این بندها اجرایی شود. بنابراین زمینه مثبتی برای پیشرفت در سیر سیاسی ایجاد می‌کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bc2c28d7-0ae7-4e4e-aead-af80da02781e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات