728 x 90

شش روز پس از فاجعه پلاسکو

ساختمان پلاسکو
ساختمان پلاسکو
در ششمین روز از فاجعه ساختمان پلاسکو، اسامی 17تن از جان‌باختگان این حادثه به‌طور غیررسمی منتشر شده، اما آمار دقیقی از تعداد کسانی که مفقود شده‌اند منتشر نشده است، و این موضوع هم‌چنان در ابهام قرار دارد. شمار مصدومان این حادثه 202نفر اعلام شده است.

درباره عارضه‌های فاجعه پلاسکو بر روی سلامت مردم، کارشناسان گفتند، در کنار همه خطراتی که در این عملیات آواربرداری وجود دارد استنشاق الیاف آزبست خطری است که می‌تواند تا ۱۰ سال بعد با ابتلا به سرطان خود را نشان دهد.

همچنین هشدار نسبت به وضعیت ناامن تهران ادامه دارد. رئیس اتاق بازرگانی رژیم در تهران گفت: آتش گرفتن این ساختمان، از روحانی تا وزرا را درگیر کرد و حالا اگر یک زلزله 6 ریشتری در تهران بیاید چه می‌شود؟ (باید) زلزله در تهران را جدی بگیریم.

یک عضو شورای شهر رژیم در تهران، در جلسه روز سه‌شنبه این ارگان، خواهان استعفای پاسدار قالیباف شد. وی گفت: حادثه پلاسکو آن‌قدر عظیم است که جا دارد قالیباف از مقام خود به‌عنوان شهردار تهران استعفا دهد.

یک عضو دیگر شورای شهر رژیم نیز خواستار استیضاح روحانی و وزرای کابینه او که در جلوگیری از این حادثه کوتاهی داشته‌اند شد و گفت: در این سالها دولتها همواره فرار رو به جلو دارند (ولی) این بار باید پاسخگو باشند.

هم‌زمان فیلمی از جلسه پاسدار قالیباف و اعضای شورای شهر تهران در سال 93 منتشر شد که که در آن، حادثه آتش‌سوزی کارگاه خیاطی جمهوری که منجر به جان باختن چند تن از زنان خیاط شد، مورد بررسی قرار گرفته و به‌نوشته رسانه‌های حکومتی ماحصل این جلسه این بود که آتش‌نشانی به‌دلیل نداشتن تجهیزات مناسب مقصر شناخته شده است. بر اساس این فیلم، قالیباف از تعداد ساختمانهای نا ایمن با خبر بوده و به‌خاطر مصلحت اندیشیهای سیاسی اقدام به پلمب آنها نمی‌کند. رسانه‌های باند روحانی نوشتند، این فیلم نشان می‌دهد که همچنین قالیباف توان پلمب این ساختمانهای ناایمن را داشته و این کار را نکرده است. (او) از وضعیت ناایمنی پلاسکو با خبر بوده است.

صدای پاسدار قالیباف: یعنی واقعاً شما اگر ساختمان پلاسکو رو واردش بشی وحشت می‌کنی. یعنی فردا صبح باید ببندیمش. به هر حال ببندیم یا نبندیم، ما نکنیم دومرتبه این جا آتش می‌گیره سه نفر اونجا فوت کنند میگند شهرداری تو خواب بودی تو چرا این کار رو نکردی تو چرا وظیفه‌ات رو عمل نکردی. ببندیم نا نبندیم.

حکومت آخوندی که نگران پیامدهای اجتماعی فاجعه ساختمان پلاسکوست، در یک اقدام شتابزده، فروشگاه قدس خیابان مولوی که متعلق به ارگان غارتگر موسوم به بنیاد مستضعفان است را به‌عنوان محل جدید کار کسبه ساختمان پلاسکو انتخاب کرده است.

یک رسانه حکومتی درباره نگرانیهای رژیم نوشت: افکار عمومی حادثه پلاسکو را بهانه و فرصتی برای بیان مطالبات خود می‌داند که در شرایط عادی امکان بیانشان را ندارد.

کارشناسان حکومتی نیز گفتند: به‌دنبال حادثه پلاسکو شاهد برخورد و واکنش‌های متفاوت از سوی مردم بودیم، موج شدیدی از اعتراضات برای شناخته شدن مقصر این حادثه در میان مردم به وجود آمد و بسیاری از آنها خواستار ایمن‎سازی ساختمانهای مشابه شدند و درباره وقوع زلزله ابراز نگرانی کردند. کمپینهای مردمی بسیاری هم در واکنش به این حادثه به وجود آمد.

در ششمین روز فاجعه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، بدون این‌که آمار جدیدی از کشف اجساد یا ناپدید شدگان توسط مقامات رژیم منتشر شود رسانه‌ها از استقرار 10تیم مدیریت استرس در محل خبر داده و نوشتند: ۱۰ تیم سلامت روان... . برای مدیریت استرس و کاهش آلام مأموران آتش نشانی، اورژانس و کسبه ساختمان پلاسکو و خانواده‌های مفقودان این حادثه در محدوده این منطقه مستقر شده‌اند.

مردم استقرار این تیمها را حاکی از پیامدهای فاجعه‌بار این واقعیت می‌دانند که رژیم از انتشار اطلاعات درست در مورد آن سرباز می‌زند و بدینوسیله می‌خواهد فشارهای شدید روحی و روانی به آتش نشانها و خانواده‌های زیر آوارماندگان و بازتاب اجتماعی آن را کنترل کند.

بیشتر بخوانید:
ساختمان هفده طبقه پلاسکو در تهران د‌ر سال1341 با اسکلت فلزی به‌عنوان اولین ساختمان مدرن خاورمیانه افتتاح گردید

پس از انقلاب 1357 ساختمان پلاسکو به تملک بنیاد غارتگر به‌اصطلاح مستضعفان درآمد. در ساختمان پلاسکو حدود 560 واحد تولیدی با 1400-1300 کسبه وجود داشته که حداقل4هزار نفر در آن شاغل بودند.

صبح روز پنجشنبه 30دی آتش‌سوزی به‌دلیل اتصال برق از طبقه دهم شروع شد. ساعت 0830 مأموران آتش‌نشانی با تأخیر زیاد وارد ساختمان شده‌اند. ساعت 11صبح در حالیکه گفته می‌شد آتش مهار شده است تعدادی از مغازه‌داران واقع درپلاسکو، برای خارج کردن اسناد و کالاهای خود به داخل ساختمان هجوم بردند که دیگر نتوانستند از ساختمان خارج شوند، در این ساعت آتش از بخش شرقی ساختمان زبانه کشیده و دیوار شمالی ساختمان فروریخته و درساعت1130 در حالیکه تعدادی از مأموران آتش‌نشانی و تعدادی از کسبه در پلاسکو بودند پس از گذشت سه ساعت ونیم از شروع آتش سوزی، کل ساختمان به‌طور عمومی فرو ریخته است. هنگام فرو ریختن ساختمان بر اساس گفته شاهدان عینی در صحنه، حدود 60-50نفر هنوز در ساختمان بودند که زیر آوار مانده‌اند.

یک عضو هیأت مدیره ساختمان پلاسکو با اشاره به این‌که طرحهای او مثل ایجاد پله‌های اضطراری مورد قبول بنیاد به‌اصطلاح مستضعفین قرار نگرفته می‌گوید: در روز حادثه شلنگ آتشنشانی آن‌قدر بلند نبود که به نقطه آتش‌سوزی برسد و فقط به طبقه ششم و هفتم می‌رسید. آتش شعله‌ور می‌شود و به طبقات 11، 12، 13، 14 می‌رود و در ساعت 1130 دیگه ساختمان از درون منفجر شده و فرو می‌ریزد.

یکی از کارکنان ساختمان پلاسکو نیز می‌گوید: اگر کپسولهای آتشنشانی در هر طبقه ساختمان کار می‌کرد این حادثه پیش نمی‌آمد کپسولها را باز کردیم و دیدیم که خالی بودند. در هر طبقه شلینگ آتشنشانی نصب بود و مأموران آمدند شلنگها را باز کردند، دیدند آبی وجود ندارد،

یکی دیگر از کارکنان ساختمان پلاسکو می‌گوید: گزارشاتی که قالیباف شهردار تهران، و چمران رئیس شورای شهر تهران ارائه دادند همه کذب محض است، این‌که می‌گویند 30اخطار دادیم و اعلام کردیم خطر دارد و غیره، اصلاً صحت ندارد.

یکی دیگر از کارکنان ساختمان پلاسکو گفته است:
بعد از واقعه آتش سوزی، هرچه ما داد می‌زدیم که یک تعدادی در زیر آوار مانده‌اند، ولی گفتند هیچ کاری نمی‌شود کرد و اصلاً کسی نیآمد که آمار نفراتی که زیر آوار ماندند را بگیرد.

بر اساس این گفته‌ها: اگر امکانات آتش‌نشانی ساختمان سالم بود مهار و خاموش کردن حریق بعد از آمدن مأموران آتش‌نشانی در ساعت 0830 صبح امکانپذیر بوده است، کمبود وسایل مأموران آتش‌نشانی (از کوتاه بودن شلینگ و نداشتن پلکان متحرک بلند که به طبقات بالا برسد… ) نیز امکان مهار کردن آتش را به آنها نداده است و حریق بعد از پیشروی منجر به تخریب ساختمان شده است. در این میان متهم اصلی، بنیاد غارتگر موسوم به مستضعفان وابسته به بیت ولی‌فقیه است که به‌رغم همه هشدارها و اخطارها، به‌عنوان مالک این ساختمان کوچکترین اقدامی برای برطرف کردن کمبودهایی که منجر به این فاجعه شد به‌عمل نیاورده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3202abc4-4d55-4e27-bad6-351f957a255e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات