728 x 90

بحران اقتصادى ايران,

پالایشگاه آبادان و ضرر؟!

-

پالایشگاه آبادان
پالایشگاه آبادان
این مایهٴ شگفتی است که بزرگترین پالایشگاه نفت یکی از بزرگترین صادره کنندگان نفت جهان، سودآور نباشد که هیچ، ضرر و زیان هم بالا بیاورد! این از عجایب روزگار است. اگر صنایع نفت ایران هم سودآور نیستند، پس بفرمایید چه صنعت و کسب و کاری در این مملکت، سود آور است؟!

روز دوشنبه 27 دی 95 لابلای خبرهای مربوط به واگذاری پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه به بخش خصوصی، که توسط یکی از آژانس‌های خبری رژیم اعلام شده بود و در کنار حواشی آن، به اختصار به زیاندهی پالایشگاه آبادان هم اشارکی شده بود.

اصل موضوع از این قرار بود که یک نمایندهٴ مجلس رژیم ازکرمانشاه به اسم سید قاسم جاسمی در اعتراض به واگذاری پالایشگاه آناهیتا به بخش خصوصی گفته بود اگر قرار است این پالایشگاه به علت زیاندهی، به بخش خصوصی واگذار شود، پس چرا پالایشگاه آبادان (که هم بزرگتر است و هم زیانش بیشتر است) به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود؟ وی گفته بود: پالایشگاه آبادان نزدیک به 2هزار و 600 میلیون تومان ضرر کرده است!

نفس این مطلب و زیاندهی نجومی پالایشگاه آبادان، واقعیت تکان‌ دهنده‌ایست که خبر از عمق ورشکستگی صنایع ملی ایران در روزگار حاکمیت آخوندها می‌دهد. چرا که هر کسب و کار و هر صنعتی در این مملکت ممکن است دچار زیان و افت تولید و افت مشتری شود اما این‌که یکی از بزرگترین پالایشگا‌ه‌های جهان در حالی که ایران در همین لحظه هم در شمار بزرگترین صادرکنندگان نفت گیتی قرار دارد، زيان بالا  مي‌آورد حاکی از واقعیت‌های دیگری است که از چشم ملت پنهان نگه داشته می‌شود و آن هم چیزی نیست جز ”روی آوردن رژیم وطن‌فروش آخوندها به خام‌فروشی نفت “ تا آنجا که حتی به اندازه تغذیة پالایشگاه آبادان هم دیگر نفت تصفیه نمی‌کند و همهٴ نفت استخراج شده را یک‌جا و از همان سر چاه، به بندرگاه می‌فرستد تا به وسیلهٴ نفت‌کش‌های غول پیکر خارجی روانهٴ پالایشگاههای آنها شده و فرآورده‌هایش پس از پالایش و... با قمیت‌های ٴآن‌چنانی به خودمان فروخته شود!

نکته مهم بعدی این‌که تاکنون صحبتی  از زیاندهی پالایشگاه آبادان نکرده و این خبر وزن بایستهٴ خود را در خبرها نیافته، شاید از حسابگری آخوندها و وحشتشان از واکنش مردم و نفتگران غیور جنوب باشد و گرنه این، خبر ساده‌ای نیست و یک دنیا ناگفته‌های پنهان نگاه‌داشته شده دیگر پشت آن نهفته است که باید کمی کنکاش کرد و آنها را یافت. کاری که بیش از همه، از عهدهٴ همان نفتگران به‌ویژه کارکنان صنعت نفت جنوب ساخته است.

احتمالا روزها و ماه‌های آینده، اخبار بیشتری در این باره خواهیم شنید.

یادآور می‌شود پالایشگاه آبادان تا پیش از شروع جنگ ایران و عراق بزرگترین پالایشگاه نفت جهان بود اما با خسارتهایی که در جریان جنگ دید، موقعیت جهانی خود را از دست داد. این پالایشگاه هم اینک مقداری از مصارف بنزین معمولی و بنزین پالایشگاهی کشور را تأمین می‌کند. گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌های نفتی، گوگرد و... از دیگر تولیدات بزرگترین پالایشگاه کشور است.

پالایشگاه آبادان پیش از این دو بار در سال‌های قبل در معرض واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته که هر بار با اعتراض کارکنان این امر منتفی شده. آخرین بار آن در سال 1394 بود. اینک باید جستجو کرد و دریافت علت دقیق بروز چنین فاجعه‌يی در صنعت نفت ایران چیست؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2a202a63-b1b6-4096-9c3b-c5c180c8ff81"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات