728 x 90

گزارش هیومن رایتس واچ از نقض حقوق‌بشر در ایران

گزارش هیومن رایتس واچ از نقض حقوق‌بشر در ایران
گزارش هیومن رایتس واچ از نقض حقوق‌بشر در ایران
سازمان هیومن رایتس واچ در گزارش سالانه خود به نقض مستمر و بیشمار حقوق‌بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها پرداخته و برخی موارد آن را برشمرده است.

هیومن رایتس واچ در قسمتهایی از گزارش خود به تاریخ 23دی95 درباره اعدامها می‌نویسد ”در سومین سال ریاست‌جمهوری حسن روحانی شمار زیاد اعدامها ادامه یافت و مقامات ایران تا ۲۵ اکتبر حداقل ۲۰۳ تن را اعدام نمودند. اما به گزارش گروه‏‏های حقوق‌بشر شمار اعدام شدگان ممکن است به ۴۳۷ تن بالغ گردد که اکثر این افراد در نیمه دوم سال اعدام شده‏اند.

بنا‌ به مستندات گروههای حقوق‌بشری 20 زندانی که در 2 اوت اعدام شدند جزء ۳۳ تن مردان کرد و اهل سنت هستند که طی سال‏‏های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ دستگیر شده‏اند و پس از تحمل آزار و اذیت و شکنجه در حین بازداشت، طی محاکماتی غیرعادلانه به اعدام محکوم شدند.

از سویی دیگر حداقل 49 زندانی که در صف اعدام قرار دارند هنگام دستگیری کمتر از 18سال سن داشته‌اند“.

هیومن رایتس واچ در ادامه گزارش سالانه خود با بررسی وضعیت دادگاهها و محاکمات در ایران می‌نویسد ”دادگاهها در ایران به‌ویژه دادگاه‏‏های انقلاب مرتباً در برگزار کردن محاکمات عادلانه، قصور ورزیده‏ اند و این دادگاه‏‏ها در محاکمات خود، به اعترافهای استناد می‏کنند که تحت شکنجه‌گرفته شده است“.

گزارش هیومن رایتس واچ می‌افزاید ”آزادی بیان و ابراز عقاید مخالف، کماکان دچار محدودیت شدید بوده و مقامات به دستگیری و متهم کردن روزنامه‌نگاران، وبلاگ نویسان و فعالان رسانه‏‏های اینترنتی که می‏خواستند از حق خود برای آزادی بیان استفاده کنند، ادامه دادند. صدها وبسایت از جمله رسانه‏‏های اجتماعی از قبیل فیس‌بوک و توئیتر کماکان در ایران مسدود هستند. دستگاه امنیت کشور فعالیت‏‏های شهروندان بر روی رسانه‏‏های اجتماعی را شدیداً زیر نظر داشت. صدها تن کاربر این رسانه‏‏های اجتماعی به‌ویژه تلگرام و اینستاگرام، توسط سپاه پاسداران احضار و یا دستگیر شدند“.

این سازمان با اشاره به وضعیت اقلیتهای مذهبی در ایران اضافه می‌کند ”رژیم ایران بهائیان را از داشتن آزادی مذهب محروم می‏نماید و علیه آنان تبعیض قائل می‏شود. از اکتبر ۲۰۱۶ حداقل ۸۵ بهایی در زندان‏‏های ایران محبوس بوده‌اند. همچنین نیروهای امنیتی به هدف قرار دادن افرادی که از اسلام به مسیحیت گرویده بودند، و اعضاء جنبش «کلیساهای خانگی» که در منازل خصوصی برای عبادت گردهم می‏آیند، ادامه داد“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/06af77e7-2ea1-4e6d-bbea-4e3b2ae40868"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات