728 x 90

الماس جنگلهای شمال را زغال کردند!

جنگل شمشاد
جنگل شمشاد
نفس محیط ‌زیست به شماره افتاده، رودخانه‌ها خشک، هوا آلوده و مراتع بیابان می‌شوند، زمین و کوه و دریا را می‌خورند و ظاهراً جنگل لقمه چربتری است، گزارشی در مورد نابودی گونه‌ای از درختان زیبای جنگلهای شمال، به اسم شمشاد. گزارشی رو در این رابطه ببینم.

شمشاد الماس جنگلهای شمال است، این درخت گونه‌ای کند رشد با چوب مرغوب از جمله درختان همیشه سبز جنگلهای شمال ایران است. جنگلهای شمشاد اغلب بسیار انبوه و مرطوب است و تراکم درختان شمشاد نه تنها عبور و مرور را سخت می‌کند بلکه محل مناسبی برای زیست حیوانات وحشی است. بدون شمشاد ها محل زندگی این حیوانات از بین می‌رود. از طرف دیگر شمشادها که در حاشیه جنگلها به‌صورت انبوه می‌رویند مانع نفوذ توفانها و بادهای سخت به گیاهان و رستنیهای داخل جنگل می‌شوند. با تخریب شمشادهای منطقه، اکوسیستم جنگلی ضربه جبران ناپذیری می‌خورد. اما متأسفانه شمشاد در کشورمان روبه انقراض گذاشته است.

در سالیان اخیر به موازات زمین خواری، دریا خواری، کوهخواری و جنگل خواری، جنگلهای کشورمان هم روبه نابودی است کارشناسان می‌گویند 10، 20سال آینده جنگلهای شمال در منطقه هیرکانی نابود می‌شود، عمده جنگلهای این مناطق از درختان شمشاد است.

همچنین ۸۰ درصد درختان شمشاد در منطقه حفاظت‌شده جنگلی سرولات و جواهردشت در شهرستان رودسر نابود شده‌اند.

در همین رابطه هر روز شاهد هستیم که چگونه جنگلهای سر سبز شمال توسط عوامل رژیم برای باغ، ویلا، زمین و خانه‌سازی تخریب و یا عمداً به آتش کشیده می‌شوند، بر اساس آمار در 10سال گذشته 190هزار هکتار جنگل در آتش سوخته‌اند.

جدای از نابودی جنگلها، به‌طور عام، به‌طور خاص درختان شمشاد که ویژه جنگلهای شمال است بیشتر در معرض خطر قرار دارند و در آستانه نابودی کامل هستند، به‌طوری‌که در چند سال اخیر ۴۰ میلیون اصله درخت ۳۰۰ ساله شمشاد را که بومی جنگل‌های ایران هستند و به ثبت جهانی رسیده‌اند، از دست رفته‌اند.

این اتفاق ضمن برهم زدن سیستم اکولوژیک در مناطق جنگلی، بحران دیگری به‌نام «از بین رفتن حیات وحش» را ایجاد کرده است، به‌طوری‌که بسیاری از حیوانات نادر مانند ببر مازندارن، شیر، آهو و یا گوزنهای بومی و انواع و اقسام پرندگان مهاجر که روزی در جنگل‌های هیرکانی سکنی داشتند، به دام باندهای مافیایی شکار افتاده و بدین‌سان نسل آنها منقرض شده است.

نتیجه دیگر نابودی جنگل ها، خشک شدن رودخانه‌ها و تالابهاست، در این رابطه رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران می‌گوید که 130 رودخانه و تالاب در کشور از جنگل‌ها تغذیه می‌شوند که اکثراً اکنون از حالت دائمی به‌صورت فصلی تغییر کرده‌اند.

نجات جنگلها و محیط‌ ‌‌زیست کشورمان فقط و فقط در سایهٴ یک دولت مردمی امکانپذیر است، زیرا از دید حاکمان فعلی تمام اموال مردم ایران از جمله جنگلها، ملک طلق آنهاست.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/117713c3-4264-46c3-90ce-24d8f67c846c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات