728 x 90

گزارش سازمان ملل‌متحد در مورد نقض تحریم تسلیحاتی توسط رژیم ایران

کشف سلاح های قاچاق به سوی یمن توسط رژیم ایران
کشف سلاح های قاچاق به سوی یمن توسط رژیم ایران
خبرگزاری رویتر 20دی 95 خبر داد: «گزارشی محرمانه» را رویت کرده‌ ، که دبیرکل سازمان ملل‌متحد برای شورای امنیت فرستاده و در مورد نقض تحریم‌های تسلیحاتی از سوی رژیم ایران است. در این گزارش از ارسال جنگ‌افزار برای «حزب‌الله لبنان» ابراز نگرانی شده‌است.

رویتر می‌گوید این گزارش را بان‌ کی مون، دبیرکل سابق دو روز پیش از آن‌که جای خود را به آنتونیو گوترز، دبیرکل فعلی بدهد، به شورای امنیت فرستاده است.

در این گزارش به اتهام فرانسه به رژیم ایران در مورد قاچاق سلاح نیز اشاره شده است. فرانسه گزارش کرده بود کشتی توقیف‌شده‌ای در شمال اقیانوس هند حامل تسلیحات ساخت رژیم ایران برای یمن یا سومالی بود.

در فروردین‌ماه گذشته نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد سربازان فرانسوی، یک «کشتی حامل سلاح را توقیف کرده‌اند که مبدأ آن ایران و در سفر به سمت سومالی در حرکت بود». سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفته بود ارزیابی آنها این است که مقصد نهایی این تسلیحات احتمالاً یمن بوده است.

بان کی‌مون در این گزارش به سخنان حسن نصر‌الله رئیس حزب‌الله لبنان، در تابستان گذشته اشاره کرده، که گفته بود تمام هزینه‌ها و تسلیحات گروه او را رژیم ایران تأمین می‌کند.

نصرالله در تیر ماه گذشته، در یک سخنرانی در تلویزیون المنار گفته بود «ما در خصوص بودجه حزب‌الله شفاف هستیم، درآمد‌هایش، هزینه‌هایش، هرآنچه که خورده و نوشیده می‌شود، موشکها و راکت‌هایش همه از ایران دریافت می‌شود».

بان کی‌مون در گزارش خود گفته است «من به‌شدت بابت این سخنان حسن نصرالله نگران هستم». به گفته رویتر گزارش فعلی قرار است در ۱۸ ژانویه در شورای امنیت سازمان ملل بررسی شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a179e3e1-c54e-4b22-b3ea-cf1fd62af3d2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات