728 x 90

مجمع عمومى سازمان ملل,

میراث دشوار و سنگین آنتونیو گوترز دبیرکل جدید سازمان ملل متحد

-

آنتونی گوترز دبیر کل جدید سازمان ملل متحد
آنتونی گوترز دبیر کل جدید سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترز نخست‌وزیر سابق پرتغال سکان دبیرکلی سازمان ملل را به‌دست گرفت. میراثی دشوار، حساس و سنگین در حالی که جهان شاهد بحرانهای عمیقی است.

روز اول ژانویه آنتونیو گوترز رسماً در مقام دبیرکل سازمان ملل‌متحد قرار گرفت.

جنگ داخلی در سوریه و تاثیرات جهانی آن، تنشهای مداوم در روابط میان روسیه و غرب، گسترش ترور در مناطق مختلف جهان، رنج و گرفتاری پناهجویان، افزایش موج مهاجرت از آفریقا و آسیا به سوی اروپا، فقر رو به رشد در آفریقا و مشکلات زیست محیطی که آینده بشریت را تهدید می‌کند از جمله چالشهای جدی پیش روی دبیرکل جدید است.

سازمان ملل‌متحد به‌ویژه شورای امنیت به‌دلیل اختلاف قدرتها و سوء‌استفاده از حق وتو تاکنون از حل این بحرانها و چالشها عاجز بوده و شکست خورده است.

اکنون با دبیرکل جدید، جهان از سازمان ملل انتظار ارائه راه‌حلهای واقعی و عملی برای این بحرانها و چالشها دارد.

پرسش اکنون این است که آیا آنتونیو گوترز می‌تواند نقش این سازمان را دگرگون کند و به سالها بی‌عملی یا مماشات در قبال دیکتاتورها و جنایتکاران جنگی نقطه پایانی بگذارد

جورج ژوزف از سازمان خیریه کاریتاس سوئد می‌گویند: «به نظر من او بسیار صادق خواهد بود زیرا دانش عمیقی درباره این پست و همچنین پیچیدگیهای واقعیت سیاسی جهان کنونی دارد. او باید بتواند جامعه جهانی را به سمت تعهد بیشتر و نه فقط شعارهای سیاسی هدایت کند. او باید به سمت اقدام واقعی حرکت کند و فقرا و مهاجران را در مرکز مذاکرات و تلاش برای یافتن راه‌حل قرار دهد.»

آنتونیو گوترز نخست‌وزیر سابق پرتغال در ماه اکتبر گذشته به اتفاق آرا از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت انتخاب شد. نخستین سخنرانی او در سازمان ملل گویای آغاز دوران جدیدی در این سازمان است.

آنتونیو گوترز گفت: «با چشم‌انداز استقبال از حقوق‌بشر و با رویکردی جدی بر اساس ارزش‌هایی که حقوق‌بشر را نمایندگی می‌کند، معتقدم که می‌توانیم گرایش رو به زوال به حقوق‌بشر را که در سطح بین‌المللی شاهدش هستیم، تغییر دهیم».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a235aecc-c1a2-4f6d-b9cc-b0d77c31dbd0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات