728 x 90

سوريه,

آخرین وضعیت توافق آتش‌بس در سوریه، گزارشی از سی.ان.ان

-

توافق آتش‌بس در سوریه
توافق آتش‌بس در سوریه
خبرنگار سی.ان.ان از مسکو جزییاتی از توافق روسیه و ترکیه در مورد آتش‌بس در سوریه را اعلام کرد.

روز چهارشنبه پوتین از توافق آتش‌بس خبر داد. طرحی که آتش‌بس بر اساس آن صورت گرفته، چیست؟

خبرنگار سی.ان.ان از مسکو 10دی95:
از گزارشات و بیانیه‌هایی که از کرملین و وزارت دفاع روسیه دیده‌ام، معلوم می‌شود سه توافق طی روزهای اخیر امضا شده است. پوتین به حدی روی این توافقها مطمئن بود که آن را اعلام عمومی کرد.

اولین توافق این است که آتش‌بس بین دولت سوریه و نیروهای رزمنده اپوزیسیون صورت می‌گیرد. نیروهای اپوزیسیون طیف گسترده‌یی هستند در بیانیه‌های ترکیه و روسیه گفته می‌شود که هر گروهی که توسط سازمان ملل تروریست اعلام شده است شامل این آتش‌بس نخواهد بود.

توافق دوم در مورد اقداماتی است که آتش‌بس را کنترل می‌کند. یعنی نظارت بر آتش‌بس در داخل سوریه برای آن که شکسته نشود.

توافق سوم که توسط کرملین اعلام شده است اعلام آمادگی برای ورود به مذاکرات صلح و حل و فصل جنگ سوریه است، این بسیار مهم است زیرا آتش‌بس یک توافق موقت است. در توافق دائم تمامی طرفها باید در مذاکرات صلح بنشینند. این مذاکرات قرار است ماه آینده در قزاقستان برگزار شود، که هنوز تاریخ دقیق آن داده نشده است ولی طرفهای مختلف، روسیه، ترکیه، سوریه احتمالاً رژیم ایران و سایرین خواهند بود که خواهند نشست و تلاش خواهند کرد یک راه‌حل دائم برای جنگ سوریه برسند.

نکته مهم دیگری که اعلام شد این است که با توافق آتش‌بس روسیه تعداد نیروهایی که در سوریه دارد را کاهش خواهد داد. روسیه نیروها و تسلیحات زیادی در سوریه دارد. بنا‌ به گفته ولادیمیر پوتین کاهش نیرو در مشورت با وزارت دفاع روسیه بوده است.

آتش‌بس های قبلی شکست خورده بود. این توافق هم چالش برانگیز است. ولی آنچه جالب است این است که روسیه و ترکیه هر دو عملاً در دو طرف این جنگ سوریه می‌باشند، روسیه از بشار اسد و ترکیه از گروهها مختلف سوری مخالف اسد حمایت می‌کند.

آنها گردهم آمده و عملاً با یکصدا دور یک میز نشسته و این آتش‌بس را محقق کرده‌اند و همین‌طور پایان یافتن دائمی این خصومت را نیز ممکن ساخته‌اند.

موضوع مهم دیگر کنار گذاشتن آمریکا و غیبت آن در این مذاکرات برای چند هفته است. وزیر خارجه روسیه گفت زمانی که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شود او امیدوار است دولت آمریکا به این روند صلح بپیوندد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f995001e-4376-4bd6-a98c-ba2cde4b0c36"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات