728 x 90

پرونده هسته ای ایران,

ملاقات با آمانو و بن‌بست برجام

-

یوکیا آمانو
یوکیا آمانو
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار و گفتگو با مقامات رژیم صبح یکشنبه 28آذر 95 وارد تهران شد و با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم، جواد ظریف وزیر خارجه و آخوند حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها صالحی و روحانی از صحبتهای خوب و مفصل با آمانو سخن گفتند.

اما واقعیتی که از لابلای اظهارات آنها و از لابلای گزارشات رسانه‌های حکومتی برمی‌آید، این است که عمده صحبتهای صالحی و روحانی با آمانو در زمینه شکوه و شکایت در مورد بد عهدی آمریکا و گلایه از آژانس در مورد گزارش آمانو در مورد میزان ذخیره اورانیوم رژیم بوده است.

درعین‌حالی که در این ملاقاتها مقامات رژیم به وی در مورد عمل به تعهداتشان نسبت به برجام و آژانس اطمینان دادند.

صالحی در ملاقاتش با رئیس آژانس به وی اطمینان داد که رژیم در زمینه برنامه‌ریزی برای طراحی وساخت پیشران هسته‌یی دست از پا خطا نمی‌کند، و این طرح در کادر تعهدات رژیم در برجام، در چارچوب توافقاتش با آژانس و پروتکل الحاقی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا صالحی پس از دیدار با آمانو در مورد ساخت پیشران هسته‌یی گفت: ”این موضوع ساده‌ای نیست که به سرعت بتوان درباره آن تصمیم گرفت و ما سه ماه فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم. به‌طور معمول غنای این نوع محرک‌ها از ۵ درصد تا ۹۰ درصد است. بستگی دارد به نوع محرک و زمان و هدفی که می‌خواهیم داشته باشیم“.

صالحی با این حرفهای می‌خواهد بگوید که دستورات روحانی خیلی جدی نیست و خلاصه قصد خطا از برجام را نداریم.

بنابراین به‌وضوح روشن می‌شود که هیاهوی مقامات رژیم در مورد بدعهدی آمریکا و در زمینه تمدید قانون 10ساله، دستور روحانی برای مطالعه و طراحی ساخت پیشران هسته‌یی و... تماماً مصرف داخلی داشته است. ضمن این‌که پس از جنجال رژیم در زمینه مطالعه برای ساخت پیشران هسته‌ای، مقامهای آمریکا اعلام کردند آنچه که در دستورات روحانی آمده است نقض برجام نیست و مشکلی در اجرای تعهدات ایران ایجاد نمی‌کند.

بنابراین یکی از اهداف مقامات رژیم در دیدار با آمانو این بوده است که این موضوع را به‌طور کامل وبی خلل و فرج آب بندی کنند که رژیم دست از پا خطا نمی‌کند.

موضوع دیگر که در ملاقات مقامات رژیم دردیدار با آمانو مطرح شد، گلایه از شخص آمانو بود.

آمانو در گزارش به آژانس گفته بود که میزان ذخیره اورانیوم رژیم از 130تن بالا رفته است و در این زمینه به رژیم هشدار داده بود. صالحی در این زمینه می‌گوید: ”در دیدار با آمانو برخی گلایه‌ها را مطرح کردیم و مسائلی را روشن کردیم“..

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا روحانی نیز در دیدارش با آمانو ضمن شکایت نسبت به تمدید تحریمها و بدعهدی آمریکا گفته است ”مسیری که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته، موجب کاهش اعتماد جهانی نسبت به دولت آمریکا خواهد شد“.

روحانی در ادامه سخنان خود تأکید کرده است که "ایران تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود در برجام پایبند باشند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد."

به‌رغم عجز و لابه‌های روحانی و صالحی در دیدار با آمانو و تأکید آنها بر پایبندی رژیم بر توافقاتش در قرارداد برجام و توافقاتش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌نقل از دو دیپلومات در وین گزارش داد که آمانو به رژیم هشدار داده است که عملیات غنی‌سازی را کند کند.

ملاحظه می‌شود که به‌رغم الدرم بلدرم رژیم در زمینه نقض تعهد آمریکا و جنجال پیرامون دستور روحانی در زمینه طراحی ساخت پیشران هسته‌ای، روحانی و صالحی در ملاقات با آمانو چگونه از موضع پایین حواس جمع بودند که دست از پا خطا نکنند. لذا بی‌دلیل نیست که بنابر گزارش آسوشیتدپرس آمانو از موضعی بالا به مقامات رژیم اخطار داده است.

واقعیت این است که این مواضع و وضعیت رژیم ناشی از بن‌بستی است که نظام در برجام با آن روبه‌روست. به حرفهای زاکانی نماینده سابق مجلس ارتجاع و از دلواپسان نظام توجه کنید او می‌گوید: «ای کاش در تصویب و اجرای برجام، منافع ملی بر سیاسی‌کاری ترجیح داده می‌شد تا لازم نباشد جناب آقای روحانی دستوری را انشاء بفرمایند که به‌روشنی بخش فنی این دستور، شلیک تیر مشقی به حریف و بخش حقوقی و سیاسی آن به‌عنوان یک حقوقدان، شلیک تیر جنگی به شقیقه خودی باشد“.

وی سپس به بن‌بست رژیم در برجام تأکید می‌کند و اضافه می‌کند: «اساسا مکانیزم پیش بینی شده برجام نمی‌گذارد ایران قدم از قدم بردارد و اگر اعتراضی بکند نهایتاً طبق مواد 36 و 37 برجام قطعاً محکوم می‌شود و محکومیت ایران به آمریکا امکان می‌دهد تا همه قعطنامه‌های گذشته و تحریمها را طبق برجام بازگرداند.».
آری واقعیت بن‌بست یعنی همین؛ نه راه پس نه راه پیش داشتن؛ به‌نحوی که قدم از قدم نمی‌تواند بردارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c35c5b8e-ab82-4202-9d82-4e622cc012f4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات