728 x 90

نقض حقوق بشر,

گزارشگران بدون مرز خواستار محاکمه آخوند پورمحمدی، اژه‌ای و دری نجف‌آبادی به جرم قتلهای زنجیره‌یی شد

-

سازمان گزارشگران بدون مرز
سازمان گزارشگران بدون مرز
سازمان گزارش‌گران بدون مرز، به‌مناسبت هیجدهمین سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای، طی اطلاعیه‌یی، خواهان تعقیب قضایی آمران و عاملان این جنایات شد که امروز از مقامهای بالای رژیم ایران هستند.

در این اطلاعیه که امروز پنجشنبه 18آذر صادر شده آمده است: «در ۱۲ آذر ۱۳۹۵ بار دیگر نیروهای انتظامی و امنیتی با خشونت از برگزاری مراسم یادمان قربانیان کشتار زنجیره‌یی روشنفکران و روزنامه‌نگاران مدافع آزادی بیان در پاییز ۱٣٧٧ جلوگیری کردند. مأموران امنیتی با خشونت شرکت کنندگان را از قبرستان امام‌زاده طاهر دور کرده و عده‌یی را با ضرب ‌و شتم بازداشت کردند.»

این اطلاعیه با اشاره به این‌که خانواده‌های قربانیان قتلهای زنجیره‌ای، خواهان مجازات آمران اصلی این جنایات شدند و اعلام کردند که برای دادخواهی به کمیسیون (شورای) حقوق‌بشر و کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی شکایت کرده‌اند" ، آمده است: «با آن که دخالت مقامهای عالی‌رتبه در کشتار‌ معلوم شده است، اما هیچ اراده‌ای برای تعقیب قضایی آنها وجود ندارد. سه تن از این افراد مصطفی ‌پورمحمدی وزیر دادگستری کنونی، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی کنونی دستگاه قضایی، و قربانعلی دری نجف‌آبادی، وزیر وقت اطلاعات و سپس دادستان کل کشور هیچ‌گاه از تعقیب قضایی خود نگران نشدند. عاملان کشتار نیز که به حبس‌های از سه تا پانزده سال محکوم شده بودند، امروز همگی آزاد شده‌اند».

در ادامه اطلاعیه گزارشگران بدون مرز آمده است: «"یکی از کارکردهای مصونیت از مجازات، بازدارندگی وکلای مستقل در دفاع از قربانیان و خانواده‌های آنهاست. بسیاری از این وکلا خود تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. …».

گزارشگران بدون مرز تأکید می‌کند تا امروز پرونده هیچ کدام از روزنامه‌نگاران کشته شده نیز در ایران به شکل جدی بررسی نشده‌اند و آمران و عاملان قتل از مجازات مصون مانده‌اند.» گزارشگران بدون مرز از جمله به قتل زهرا کاظمی، و ستار بهشتی، در زندان اوین اشاره کرده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/17645751-90f0-448b-a825-7c84e7eefb1c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات