728 x 90

اخبار آمریکای جنوبی,

تصویب توافقنامه تاریخی صلح با گروه فارک در پارلمان کلمبیا

-

پارلمان کلمبیا
پارلمان کلمبیا
پارلمان کلمبیا سرانجام با تصویب توافقنامه صلح بین دولت این کشور و گروه فارک به بیش از 50سال درگیری خونین در این کشور پایان داد.

چهارشنبه 10آذر 95 یک روز پس از تصویب این توافقنامه توسط سنا، پارلمان نیز بر آن صحه گذاشت و اکنون این توافقنامه می‌تواند اجرایی گردد.

خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا که تصویب این توافقنامه پیروزی بزرگی برای وی می‌تواند باشد از پارلمان به‌دلیل ”پشتیبانی تاریخی و ایجاد امید صلح برای کلمبیا“ سپاسگزاری کرد. وی به‌دلیل پیشبرد مذاکرات صلح با فارک امسال برنده جایزه نوبل صلح شد.

مذاکرات صلح بین دولت و فارک در سال 2012 در هاوانا آغاز شد و نهایتاً خوان مانوئل سانتوس رئیس‌جمهور و رودریگو لوندونیو رهبر فارک در مهرماه سال جاری توافقنامه نخست خود را در شهر کارتاخنا با حضور بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل و چند تن از رهبران کشورهای آمریکای لاتین امضا کردند که با شکست در همه پرسی از سوی مردم کلمبیا روبه‌رو گردید.

دو طرف بار دیگر به پای میز مذاکره بازگشته و نهایتاً توافقنامه جدید به امضاء طرفین رسید، توافقنامه جدید دولت کلمبیا و فارک هم‌چون توافقنامه نخست به همه‌پرسی مردم گذاشته نخواهد شد.

بر اساس توافقنامه جدید خلع‌سلاح پنج هزار و ۸۰۰ چریک فارک امسال آغاز خواهد شد. صدها کلاه آبی سازمان ملل باید این روند را زیر نظر داشته باشند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/22e7940f-07ff-45e4-b3a9-7d1781bda675"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات