728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز چهارم آذر۹۵

-

نگاهی به روزنامه های حکومتی
نگاهی به روزنامه های حکومتی
موضوع مشترک در عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در کنار خبر دیدار ولی‌فقیه ارتجاع با بسیجیان و خبر مرگ قاضی‌القضات دژخیم خمینی در دهه 60، موسوی اردبیلی است، روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در رویارویی با سردژخیم فعلی قضاییه و خود ولی‌فقیه ارتجاع، اردبیلی را برجسته کرده‌اند:

اعتماد: فقیه صبور

ایران: در سوگ مرجع نو اندیش

ابتکار: وداع با قاضی‌القضات گشاده رو

تعادل: در پیام تسلیت رئیس‌جمهور اعلام شد: دو روز عزای عمومی برای درگذشت موسوی اردبیلی

رو در رویی سران سه قوه و سایر پیامدهای لغو سخنرانی مطهری موضوع عنوانهای مهم اغلب روزنامه‌های دو باند حکومتی است:

آرمان: گلایه‌های رئیس قوه قضاییه از روسای دو قوه دیگر

ابتکار: سردار شریف اطلاعات سپاه نظری برای لغو مراسم در مشهد نداشته است، پس لرزه‌های لغو یک سخنرانی

اعتماد: گلایه‌ها و شکایت ها؛ رئیس قوه قضاییه در واکنش به شایعه حسابهای شخصی در قوه قضاییه و ماجرای مشهد از سخنان روحانی و لاریجانی انتقاد کرد – لغو سخنرانی مهم‌تر بود یا پخش شایعه درباره رئیس قوه قضاییه؟

جهان صنعت: ورود سه قوه به ماجرای لغو سخنرانی مطهری؛ ابراز تأسف و شرمساری درد سر ساز شد

حمایت: آملی لاریجانی: دروغ و شایعه سازی علیه دستگاه قضا مایه شرمساری نیست؟! - شایعه واریز هزار میلیارد تومان اموال دولتی به حسابهای شخصی رئیس دستگاه قضایی صددرصد کذب است، آیا رئیس‌جمهور و رئیس مجلس در برابر اتهام زنی به رئیس قوه قضاییه مسؤلیتی ندارند؟

حمایت: سرلشکر سلیمانی: قوه قضاییه از رأس تا ذیل قابل افتخار برای نظام است

خراسان: انتقاد آملی لاریجانی ازروسای دولت و مجلس

کیهان: رئیس قوه قضاییه: مسئولیت رئیس‌جمهور در قانون فقط برای یک طیف خاص نیست

همدلی: واکنش آملی لاریجانی به برخی شایعات مالی: حسابهای میلیاردی رئیس قوه ‌قضاییه دروغ است- خطاب به رئیس‌جمهور: لغو یک سخنرانی مهم‌تر است یا پخش شایعه درباره رئیس قوه قضاییه؟ خطاب به رئیس مجلس: من به حول و قوه الهی راهم را ادامه می‌دهم و شما هم هیچ نیز ندارم، تکذیب ناراحتی رهبر انقلاب از رئیس قوه قضاییه

روزنامه ارگان ولی‌فقیه ارتجاع با طرح تلاشهای باند رقیب در مسیر زهر منطقه‌یی به باند رفسنجانی روحانی حمله کرده و در مواردی شخص رفسنجانی را مورد حمله قرار داده است

کیهان: از درون سیستم جمهوری اسلامی نداهایی بلند می‌شود و با قلب واقعیات و تحلیل‌های نادرست، ایران را به توقف حرکت و حتی عقبگرد از موقعیت منطقه‌یی خود فرا‌می‌خوانند و در واقع به دشمنان شناخته شده‌ای که اقتدار و اعتبار ایران را برنمی‌تابند، آشکارا پیغام می‌دهند که ما در درون سیستم جمهوری اسلامی با آنچه شما می‌خواهید هم رأی و همراه هستیم!

همین هفته یک تحلیل از روند منطقه و حرکت ایران از سوی یک مرکز مطالعات استراتژیک که در واقع در حکم مانیفست رسمی بود، در یک همایش رسمی ارائه شد و به‌گونه‌یی انعکاس نظرات و جمعبندی دولت تلقی گردید و محافل خارج از کشور از آن به‌عنوان مقدمه‌سازی دولت برای شکل‌دهی به یک توافق منطقه‌یی مطابق الگوی برجام یاد کردند.. به عبارت دیگر سطح تفاوت و محتوای متمایز تحلیل مورد اشاره با مواضع خارجی نظام که در بیانات حضرت امام خمینی (ره) و حضرت امام خامنه‌ای- دامت برکاته- منعکس می‌باشد، آن‌قدر دوگانه بود که دشمن را به طمع انداخت و تصور کرد به‌رغم بایکوت برجام از سوی غرب، ایران داوطلبانه برجامیزه کردن اقتدار و توانمندی منطقه‌یی خود را شروع کرده است.

آنچه در آن تحلیل- تحت عنوان رویکرد جدید در سیاست خارجی- مطرح گردید پیش از آن طی دو سه ماه اخیر از سوی افراد دیگری در حد و اندازه اعضای فلان حزب منحله هم مطرح شده بود اما آنچه این افراد مطرح می‌کردند.. به‌عنوان نظری شخصی و جدای از نظر حاکمیت تلقی می‌شد. اینک همان سخنان یک جا و در یک قالب رسمی و با تأکید بر این‌که این تحلیل شخصی نیست و «ما حصل مطالعات، مباحثات و پژوهش‌هایی است که طی ماه‌های گذشته با همفکری و مشورتی شبکه‌یی از متخصصان سیاست خارجی و منطقه‌یی تهیه شده است»! ارائه می‌شود و از این منظر ممکن است تصور شود که سطح بحث اساساً از سطح کارشناسی به سطح «تصمیم» تغییر یافته است.

کیهان: هاشمی بزرگترین امتیاز بسیج را مردمی بودن و همراهی آن با همه آحاد جامعه دانست و گفت: خداوند از کسانی که بخواهند از بسیج برای اهداف جناحی خود سوء‌استفاده کنند، نمی‌گذرد.

این سخنان هاشمی به نوعی حکم علیه خود است؛ چرا که برخلاف اول انقلاب که در نقطه مقابل تروریستها و عوامل نفوذی شورش و آشوب قرار داشت، در شورش و آشوب سال 88 کنار دست فتنه‌گران ایستاده بود و بنزین بر آتش آشوب می‌ریخت.

حمله به برجام و دولت حسن روحانی موضوع دیگر روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای است، در این حملات وحشت باند ولی‌فقیه از تنگ‌ترشدن حلقه تحریمها بر گردن نظام سنگین‌تر از تخاصمات باندی است:

وطن امروز: رأی به تمدید 10ساله قانون تحریم‌های ایران (ISA) از سوی مجلس نمایندگان آمریکا اتفاق مهمی است که می‌تواند در پیوند با برخی تحولات دیگر، آینده برجام را تعیین تکلیف کند... این قانون در واقع یکی از ستونهای اصلی رژیم تحریم ثانویه آمریکا علیه ایران- با تمرکز بر بخش انرژی- است و تمدید آن به این معناست که آمریکا گزینه تحریم علیه ایران را به‌رغم برجام به‌طور کامل حفظ کرده است... تمدید این قانون از سوی آمریکا آزمون بسیار مهمی برای دولت آقای روحانی است. آقای شمخانی هفته گذشته به صراحت گفت تمدید این قانون «لگد زدن به برجام» است و ایران به سرعت «بسته‌ای از اقدامات فنی» را در پاسخ به آن اجرا خواهد کرد اما مقامهای وزارت‌خارجه و شخص رئیس‌جمهور تاکنون در این باره موضعی نگرفته‌اند. اگر پذیرش برجام در ایران تنها یک دلیل داشته باشد آن دلیل این بوده که شر رژیم تحریم‌های ظالمانه از سر ملت ایران رفع شود... تمدید قانون تحریم‌های ایران به‌معنای رسمی و علنی کردن این سیاست از سوی آمریکا و تبدیل کردن برجام به توافقی یک‌طرفه است که فقط ایران موظف به پایبندی به آن است. اگر دولت به این موضوع واکنش جدی و فوری نشان ندهد، در واقع چراغ سبزی به آمریکا داده تا مسیر تحریم‌ها را با شدت و قدرت بیشتر ادامه دهد.

رسالت: نمایندگان ارشد کنگره آمریکا در نامه‌یی به رئیس‌جمهور این کشور درخواستی را در زمینه ایران به وی ارائه کردند.... . این اظهارات نشان‌دهنده تمایل کنگره آمریکا برای حفظ و تشدید تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران است. مسلماً در چنین شرایطی دونالد ترامپ با امضای لوایحی که کنگره مصوب می‌کند به هیچ عنوان مخالفت نخواهد کرد. نامه اخیر پل رایان خطاب به اوباما نشان می‌دهد که علاوه بر برخی اعضای دولت دونالد ترامپ، اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نیز جهت لغو برجام یا نقض بخش‌هایی از آن خیز برداشته‌اند. با توجه به این‌که ترامپ حدود دو ماه دیگر در کاخ سفید مستقر خواهد شد، این موضوع (نحوه مواجهه و تقابل مشترک دولت و کنگره بعدی آمریکا با برجام) باید مورد توجه و تحلیلی دقیق قرار گیرد. حداقل‌ترین پیامی که از نامه پل رایان می‌توان استنباط کرد، نقض برجام در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ است. البته در دوران ریاست‌جمهوری اوباما نیز به واسطه بدعهدیهای وزارت خزانه‌داری این کشور برجام عملاً نقض شد اما در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ این موضوع به نقطه اوج خود خواهد رسید... دستگاه دیپلوماسی و سیاست خارجی کشورمان باید تدبیری قاطعانه و محکم برای برخورد با هر گونه عهدشکنی واشینگتن داشته باشد.

روزنامه‌های باند رفسنجانی، روحانی ضمن تناقض‌گویی برای روشن نشان‌دادن افق مناسبات رژیم با آمریکا، بر ضرورت خوردن جامهای زهر بعدی در هرصورت تأکید کرده‌اند:

آرمان: اگر ترامپ و جمهوریخواهان کنگره با هم به توافق برسند، احتمال سیاستهای فشار به ایران را نباید فراموش کرد. از سویی ترامپ عنوان داشته که درصدد ایجاد روابط خوب با روسیه است و در بحران خاورمیانه به‌دنبال سرنگونی بشار اسد نیست، بلکه می‌خواهد ریشه تروریسم و داعش را قطع کند. در چنین شرایطی سیاستهای ترامپ خواسته یا ناخواسته در راستای سیاستهای ایران قرار می‌گیرد که در این صورت، مخالفتها با ایران کاهش خواهد یافت و احتمال تقابل با ایران کمرنگ می‌شود

آرمان: نباید فراموش شود که برجام قرارداد دوستی و حل ‌اختلافات بین ایران و آمریکا نیست و تا زمانی که آمریکا دست از قلدری برندارد این وضعیت نیز ادامه خواهد داشت. برجام برنامه‌یی برای شفاف‌سازی عملکرد هسته‌یی ایران است که بر اساس آن، تنها تحریم‌های وضع‌شده در زمان دولت قبل یعنی در زمان ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد حذف خواهد شد.

اگر آمریکا بر اعمال تحریم‌ها مانند قانون داماتو تأکید داشته باشد، نمی‌تواند مانع اجرای برجام شود. البته برای ترامپ معقولانه هم نیست که مانع اجرای برجام شود؛ چرا که او تنها، رئیس‌جمهور آمریکاست و رئیس‌جمهور تمام جهان نیست که بخواهد مانع اجرای یک قطعنامه بین‌المللی به نام برجام شود. در داخل نیز باید شرایط برای اجرای برجام بیشتر مهیا شود. بنابراین دلواپسان باید از رفتارهای تحریک‌آمیز بپرهیزند تا شرکای غربی آمریکا برای اعمال فشار علیه ایران با او متحد نشوند.

مردم‌سالاری: با توجه به هماهنگی‌ای که اکنون بین رئیس‌جمهور جدید و کنگره آمریکا وجود دارد آنها سعی می‌کنند شرایط را در قبال تعهدات خود دشوار کنند و وضعیت را برای اجرای برخی از تعهدات هم سخت‌تر و هم مدت زمان اجرای آن را بیشتر کنند تا دیرتر وارد این مباحث گردد. ضمن آن که ترامپ احتمالاً بهانه‌های مختلف را مبنی بر نقض تعهدات جمهوری اسلامی ‌ایران نیز خواهد تراشید تا از این طریق بازی سیاسی خود را تقویت کند و روند اجرای آن را به‌شدت کند سازد. همچنین برای آن که اعتبارش زیر سؤال نرود و جایگاه بین‌المللی خود را حفظ کند ممکن است تغییری در ساختار توافق برجام ایجاد نکند اما روند آن را کند خواهد کرد.

در روزنامه‌های باند رفسنجانی روحانی مطالب متنوعی در خصوص بن‌بست سرکوب رژیم و شل شدن زنجیرهای اختناق در اثر ایستادگی مردم و دانشجویان دیده می‌شود:

آرمان: م واقعیت مسأله این است که اعدام نمی‌تواند مجازات بازدارنده‌ای باشد و دست‌اندرکاران و مسئولان مبارزه با مواد مخدر و سایر جرایم خشن باید دنبال اتخاذ راهکارهای مناسب برای مبارزه با این جرایم باشند... جازات‌های خشن فی‌نفسه دال بر اثر‌گذاری در کاهش جرایم نخواهد بود بلکه باید بر اساس واقعیت‌های جامعه و ناهنجاریها و آسیب‌های اجتماعی موجود برنامه‌ریزی مناسبی برای برخورد با این جرایم در جامعه داشته باشیم... هر جرمی دلیل و علتی دارد باید دنبال علل بروز و شکل‌گیری آنها باشیم نه این‌که با مجازات‌های خشن با آن برخورد کرد. مجازات‌های خشن صرفاً شکل مسأله را به‌صورت موقتی پاک می‌کند و نمی‌تواند درمانگر قطعی باشد...

اعتماد: یکی از خبرهایی که توانست در میان کاربران خودی نشان دهد خبر اعتراض در خوابگاه دختران دانشگاه تهران بود. دخترانی که سه‌شنبه شب در محوطه خوابگاه به اعتراض پرداختند بخشی از دغدغه‌شان محدودیت‌های ورود و خروج به خوابگاه بود و شایعه اجباری شدن حجاب در محیط دخترانه. همین بازتاب‌ها سبب شد تا معاون دانشجویی دانشگاه تهران دیروز اعلام کند که کمیته بازنگری مقررات خوابگاهی در این دانشگاه تشکیل می‌شود... در حال حاضر دانشجویان به دو گروه تقسیم شده‌اند و هر گروه به طریقی کار را دنبال می‌کنند: «یک گروه دست به اعتراض می‌زنند، گروه دیگر سعی دارند از طریق نامه و مذاکره موضوع مطالبات را حل کنند»... اعتراضی که مدتی قبل سر کیفیت غذا و امکانات رفاهی خوابگاه آغاز شد حالا رسیده است به اعتراض به کیفیت زندگی و قوانین سختگیرانه‌ای که بر خوابگاههای دخترانه حاکم است. دختران معترض خواستار تغییر قوانین هستند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/40807542-d4ce-4db0-8844-fcbb89091688"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات