728 x 90

اختلافات سیاسی در ایران,

لغو یک سخنرانی و تبدیل آن به یک بحران دیگر؛ چرا؟

-

سخن روز
سخن روز
لغو سخنرانی علی مطهری در روز اربعین (30آبان) در مشهد، به یک موضوع دعوای دیگر بین باندهای متخاصم رژیم تبدیل شده و قیل و قال بسیاری در رژیم برانگیخته است. تاکنون رئیسان هر سه قوه رژیم یعنی آخوند حسن روحانی، علی لاریجانی و آخوند آملی لاریجانی، درباره آن موضعگیری کرده و در برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند.

در همین رابطه، جلسه مجلس ارتجاع نیز، روز سه‌شنبه 2آذر، صحنهٴ تک و پاتک نمایندگان دو باند علیه یکدیگر بود و بسیاری از آخوندهای دانه درشت و مهره‌های رژیم از هر دو باند و نیز انبوهی از دار و دسته‌ها و به‌اصطلاح تشکلهای دانشجویی نیز وارد معرکه شده‌اند، له یا علیه طرفین دعوا سخن گفته‌اند و خواستار رسیدگی قضایی به این موضوع شده‌اند.
سؤال این است که چرا رویداد کم اهمیتی که به گفته یکی از مهره‌های باند خامنه‌ای در مجلس رژیم، دهها مورد نظیر آن بوده، این بار موجب چنین غوغایی شده است؟ (1) و چرا یک تلنگر، چنین پیامدهایی به‌دنبال داشته و چنین موج و تلاطمی در رژیم ایجاد کرده است؟

اظهارات آخوند موحدی کرمانی، گماشته خامنه‌ای در نمایش جمعهٴ تهران شاید بتواند پاسخ این سؤال باشد. او با اشاره به «صلاح» و «مصلحت» نظام، می‌گوید: «سخنان او به صلاح کشور نیست. مطهری ابتدا باید نظراتش را با حضرت آقا تطبیق کند و برود پیش ایشان بگوید که من قصد دارم این حرف را بزنم». وی سپس تأکید می‌کند مصلحت آن است که «باید در برابر مقام معظم رهبری و برای رضای خدا دهانها را ببندیم». (2)

اذعان امام جمعهٴ خامنه‌ای به ماهیت استبداد قرون‌وسطایی ولایت‌فقیه که هر کس می‌خواهد حرف بزند، اول بایستی برود به ولی‌فقیه بگوید و اجازه بگیرد؛ البته جالب توجه، اما مطلب آشکاری است؛ موضوع مهمتر، اذعان او به موقعیت لرزان ولی‌فقیه و وضعیت شکننده نظام است.
شکنندگی نظام و مصلحت ناشی از آن، واقعیتی است که مورد توافق تمام باندها و دستجات حکومتی است، اما هر باندی آن را بر منافع خود منطبق می‌کند. علی لاریجانی در نطق سه‌شنبه (2آذر) در مجلس ارتجاع، اقدام باند رقیب و دادستانی مشهد برای لغو سخنرانی علی مطهری را «عامل تفرقه و انشقاق در ساختارهای کشور و بروز اختلاف» دانست «که به هیچ‌وجه مصلحت کشور آن هم در شرایط حساس فعلی نمی‌باشد». (3)

منظور از «شرایط حساس فعلی» را در همان جلسه، یکی از اعضای مجلس به نام «وکیلی» که عضو هیأت‌رئیسه مجلس هم هست، روشنتر بیان می‌کند: «قدرت در حال پوست‌اندازی جهانی است، باید مسئولانه‌تر و هوشیارانه‌تر رفتار کرد».

به این ترتیب پایان یک دوره در فضا و شرایط بین‌المللی که رژیم آخوندی برای حفظ حیات خود از آن سود بسیاری برد و شروع دوران متفاوتی در عرصه جهانی پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید آمریکا، موجب احساس خطر شدید هر دو باند حاکم شده و یکی از دلایل موقعیت شکننده و لرزان رژیم است.

به‌لحاظ داخلی نیز افعی قدرت در رژیم نیز در آستانهٴ پوست‌اندازی است و بیش از 6ماه به موعد آن و به صحنه آمدن نمایش انتخاباتی رژیم نمانده است؛ بنابراین همهٴ کنش و واکنشهای درون رژیم، در بستر این جنگ قدرت انجام می‌گیرد و از همین رو طی 6ماه آتی، تضادهای درونی رژیم سیری تصاعدی خواهد داشت. با توجه به همین واقعیت است که مهدی محمدی از مهره‌های باند خامنه‌ای پیش‌بینی می‌کند: «من حدس می‌زنم معرکه‌گیریهای بیشتری در پیش است. شاید حتی انتحار هم بکنند». (4)

باند ولی‌فقیه در توجیه ممانعت از سخنرانی علی مطهری که به قول علی لاریجانی، «موجب این همه بحث در کشور شد»، علاوه بر «حساسیت شرایط» نفوذ و حضور مجاهدین را مطرح کرده‌اند. کریمی قدوسی از مهره‌های کهنه‌کار اطلاعاتی در مجلس ارتجاع مدعی شد که مجاهدین «برای رسیدن به مقاصد شوم خود از (مطهری) علیه دین استفاده می‌کند و سخنرانی که برای وی ترتیب داده شده بود نیز توسط هسته مرکزی نفاق انجام شده است». (5) همین ادعا را حاجی دلیگانی نیز در اظهارات خود در مجلس ارتجاع مطرح کرد و گفت: «(مجاهدین) پشت پردهٴ برگزاری این میتینگ بودند».
مطرح کردن «مجاهدین» در این قبیل موارد، عموماً بجز آن که هدف مرعوب کردن و بستن دهان معترضان را دنبال می‌کند، برای بیان موقعیت انفجاری جامعه و به‌منظور اشاره به تهدید سرنگونی به‌کار می‌رود و اشارات مکرر مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی به «حساسیت شرایط» داخلی و بین‌المللی نیز آن را تأیید می‌کند.

به عبارت دیگر خود مطهری به قول مهدی محمدی «آدم بی‌اهمیتی» است که نباید «زیاد جدی گرفته شود» بلکه آنچه اهمیت دارد شکافی است که با این قبیل جنگ و جدالها در طلسم اختناق ایجاد می‌شود و هر شکافی در این طلسم موریانه خورده، می‌تواند منجر به فوران آتشفشان خشم توده‌های عظیم مردم به‌جان آمده‌یی شود که جز زنجیرهایشان چیزی برای از دست دادن ندارند.

پانویس:
ـ حاجی دلیگانی در جلسه علنی مجلس ارتجاع ـ 2آذر: «دهها مورد سخنرانیهای همین نمایندگان مجلس لغو می‌شود، نمی‌گذارند صحبت بکنند جاهای مختلفی بوده تو دانشگاهها بوده جاهای دیگه بوده ولی توی مجلس در واقع مطرح نشده از این موضوع دفاع نشده اما توی یک مورد به‌خصوص آقای رئیس (لاریجانی) آمدند صحبت کردند..»

ـ خبرگزاری حکومتی ایلناـ اول آذر95
ـ سخنرانی لاریجانی در جلسه علنی مجلس ارتجاع ـ 2آذر 95

ـ کانال تلگرامی مهدی محمدی 2آذر 95.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/49054bdc-a71d-4aa6-afd0-41e13f7d8afe"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات