728 x 90

آلودگی هوا,

میزان آلاینده‌ها در تهران ۸ برابر استاندارد جهانی است

-

آلودگی هوا
آلودگی هوا
شهر تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود.

برخی مدیران شهری می‌گویند در روزهای آلوده هوا یک شیفت کاری به بهشت زهرا افزوده می‌شود.

رسانه‌های رژیم روز یکشنبه 23 آبان را آلوده‌ترین روز تهران از ابتدای سال ۹۵ اعلام کردند... تهران سال‌ها است یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. معاون محیط‌زیست رژیم در استان تهران با اشاره به این‌که آسمان تهران طی شبانه‌روز گذشته آلوده‌ترین هوای سال را تجربه کرد، گفت که کیفیت هوای تهران با شاخص ۱۵۴ در شرایط ناسالم (وضعیت قرمز) برای همه افراد قرار دارد.

خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس روز یکشنبه 23 در گزارش تکان‌دهنده‌یی اعتراف کرد که آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با افزایش مرگ و میر دارد. و در روزهای آلوده هوا یک شیفت کاری به بهشت زهرا افزوده می‌شود.

در قسمتی از این گزارش آمده است: «شهر تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود که عواقب آن به‌صورت بیماریها و امراض قلبی عروقی، تنفسی و سکته مغزی متوجه ساکنان این شهر می‌شود. شواهد نشان داده است که در روزهایی که آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق زیاد بوده، موارد پذیرش افرادی که دچار مشکلات قلبی-عروقی و تنفسی شده بوده‌اند، بیشتر بوده است.

در مطالعه‌ای مسعود فشکی کارشناس مهندسی بهداشت محیط در خصوص رابطه مرگ و میر شهروندان و آلودگی هوا در سال 93 انجام داده است مشخص شده که میان افزایش آمار مرگ و میر و روزهای آلوده ارتباط معناداری وجود دارد.

این مطالعه از نوع مطالعات مقطعی است و در شهر تهران انجام گرفت. داده‌های مرگ و میر ناشی از بیماریهای تنفسی طی دوره آماری مورد مطالعه (سال 1394) از سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان بهشت زهرا دریافت شده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در سال 1393، 5158 نفر به‌دلیل مشکلات تنفسی جان خود را در شهر تهران از دست داده‌اند. همچنین ارتباط معناداری بین مرگ و میر ناشی از بیماریهای مورد مطالعه با آلودگی هوا وجود دارد. بین جنسیت افراد فوت شده و علت فوت ارتباط معنی داری وجود ندارد. افراد بالای 65 سال حساسیت بیشتری به آلودگی هوا دارند، ۶۲.۲ درصد، از فوت شدگان سنی بیشتر از 65 سال داشتند. میانگین سنی فوت شدگان ۶۵.۵۷ سال بود. 2898 نفر از فوت شدگان مرد، 2156 نفر زن و 104 نفر نوزاد هستند. بیشترین میزان مرگ و میرها (2664 مورد) به‌خاطر نارسایی تنفسی بود.

تخمین زده می‌شود که حدود 70 درصد مرگ و میرها در تهران ناشی از مشکلات تنفسی و قلبی است که این مشکلات ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با آلودگی هوای تهران دارد.

بر اساس این پژوهش معابر تهران حداکثر برای 2 میلیون دستگاه خودرو ظرفیت دارند، در صورتی که در حال حاضر ۵.۳ میلیون دستگاه خودرو در تهران تردد می‌کنند. آمارها نشان می‌دهند که تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود.

. همچنین تحقیقات انجام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا و وزارت بهداشت نیز حاکی است که میزان این آلاینده‌ها در شهر تهران ۸.۲ برابر استاندارد جهانی است، به این ترتیب روزانه 1200 تن آلاینده در هوای تهران پخش می‌شود و این در حالی است که رشد سالانه انتشار CO2 در کشور برابر 25% است. از سوی دیگر باید توجه داشت که آلودگیهای شهری تا صد کیلومتر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، همچنین سوانح رانندگی را افزایش داده و با کاهش دما این نوع آلودگیها تشدید می‌شوند.

در این بررسی مشخص شده است که در مناطق 22 گانه تهران، منطقه 10 بیشترین فراوانی مرگ و میر را (325 مورد) دارا بود و منطقه 22 تهران (46 مورد) کمترین فراوانی مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

فراوانی بیماریهای تنفسی در ماه‌های مختلف سال در شهر تهران را نشان می‌دهد. بیشترین ارتباط بین آلودگی و مرگ و میر ناشی از بیماریهای تنفسی به ترتیب مربوط به ماههای دی، بهمن و اسفند است و کمترین مقدار مرگ و میر مربوطه به ماههای خرداد، مرداد، آذر و شهریور است.

کودکی که ١٦ سال پیش در چنین روزی در تهران متولد شده از مجموع ٥٨٤٠ روزی که از عمرش سپری شده تنها ۳.۵ درصد از روزهای عمر خود را در هوای «پاک» تنفس کرده و تقریباً در بیش از ٩٦ درصد دیگر از روزهای باقیمانده، هوای «ناپاک» به داخل ریه‌های خود فرو داده است.

آمارهای سازمان بهشت‌زهرا و شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی میان آلودگی هوا با تعداد مرگ ‌و میرها در این شهر وجود دارد. این آمار نشان می‌دهد در هر ماهی که تعداد روزهای بیشتری کیفیت هوای شهر ناسالم گزارش شود، به شکل معناداری تعداد مرگ‌ و میرهایی که در تهران به‌وقوع می‌پیوندد نیز بیشتر می‌شود. بر این اساس ماه‌ دی هر سال که به‌دلیل وقوع پدیده وارونگی دما یا اینورژن همیشه بیشترین روزهای آلوده سال به ثبت می‌رسد، پرکارترین ماه کارکنان سازمان بهشت‌زهرا نیز است. این رابطه به شکل معکوس نیز صادق است، یعنی هر چه هوای شهر در یک ماه سالم‌تر باشد، امکان کاهش مرگ‌ومیر شهروندان نیز بالاتر می‌رود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/be72f552-34a4-47bd-9827-c672bca987a1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات