728 x 90

اخبار امريكا,انتخابات رياست جمهورى آمريكا,روابط ایران آمریکا,

العربیه: وزیر خارجه ترامپ چه کسی خواهد بود؟

-

نیوت گینگریچ - باب کورکر - جان بولتون
نیوت گینگریچ - باب کورکر - جان بولتون
العربیه روز جمعه21آبان در گزارشی درباره وزیر خارجه دونالد ترامپ گفت: پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در مقابل نامزد حزب دموکرات، گمانه زنیها درباره مهمترین وزارتخانه‌های آینده آمریکا از جمله وزارت‌خارجه آغاز شده است. شاید از میان سه شخصیتی که طی روزهای گذشته از سوی رسانه‌های آمریکا به آن پرداخته شد، نام جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل برای کشورهای خاورمیانه شناخته‌تر باشد. او اظهاراتی آتشین نسبت به رژیم ایران داشته است. گفته می‌شود که ترامپ علاقه‌مند است که بولتون وزیر خارجه وی باشد.

رسانه‌های آمریکایی پس از اعلام پیروزی ترامپ چند چهره شاخص را به‌عنوان کاندیدای احتمالی وزارت‌خارجه آمریکا معرفی کرده‌اند. نیوت گینگریچ، رئیس‌ سابق مجلس نمایندگان آمریکا، سناتور باب کورکر، رئیس کنونی کمیته روابط خارجی سنا و جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد. سه نفری که دست‌کم در موضوع مخالفت با توافقنامه هسته‌یی با رژیم ایران، و نیز آزادی پول‌های بلوکه شده رژیم ایران در آمریکا که گمان می‌رود تهران، آنها را برای شبه‌نظامیان خود در عراق، سوریه و یمن استفاده کرده است، همراه با دونالد ترامپ اشتراک نظر دارند.

سه شخصیت سیاسی که پیش‌بینی می‌شود وزارت‌خارجه ترامپ را برعهده بگیرند:

نیوت گینگریچ. رئیس سابق کنگره آمریکا (از ژانویه 1995 تا ژانویه 1999)، او در کمپین انتخاباتی ترامپ حضور داشت و از رئیس‌جمهور منتخب آمریکا حمایت کرد. در کنفرانس اخیر مجاهدین خلق در پاریس شرکت داشت. گینگریچ از سرنگونی رژیم ایران حمایت می‌کند و تهران را به حمایت از تروریسم متهم کرده است. سایت پولیتیکال اینسایدر در گزارشی گفته است که نیوت گینگریچ شانس بیشتری برای تصدی پست وزارت‌خارجه آمریکا را در دولت آینده ترامپ دارد.

باب کورکر. عضو شناخته شده جمهوری‌خواهان و نماینده ایالت تینیسی در کنگره آمریکا. او هم‌اکنون ریاست کمیته روابط خارجی آمریکا در کنگره را بر عهده دارد. کورکر پیشتر با خروج نیروهای آمریکایی از عراق مخالفت کرد و گفته که خروج نیروها باید همراه با بهبودی اوضاع در عراق باشد. به افزایش فشار علیه رژیم ایران فراخوانده و گفته بود که لغو تحریمها از رژیم ایران یک ریسک به‌شمار می‌رود. سایت گفته است که رئیس کمیته روابط خارجی در سنای آمریکا، نامزد نخست وزارت‌خارجه آمریکا در کابینه دونالد ترامپ خواهد بود.

جان بولتون. شخصیتی که شاید رژیم ایران و دیگر مردم منطقه خاورمیانه آشنایی بیشتری با نام وی نسبت به دو شخصیت نخست، داشته باشند. او به مستحکم کردن روابط با دوستان سنتی آمریکا از جمله کشورهای عربی فرامی‌خواند. وی که پیشتر سفیر آمریکا در سازمان ملل بود، به‌شدت با توافقنامه هسته‌یی رژیم ایران مخالف است. بولتون در مصاحبه‌یی گفته بود که پایبندی به توافقنامه هسته‌یی داوطلبانه است و ارزش آن از یک سند عادی کمتر است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/be3ab04a-75f0-4780-a2d1-cec632ae6249"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات