728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۶آبان ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
عنوانهای مهم روزنامه‌های حکومتی به صف‌بندی و رویارویی باندهای حاکم در مورد بحرانهای مختلف رژیم اختصاص یافته است، و تصویر روشنی از تشدید تخاصمات در رأس نظام می‌دهد:

 وطن امروز: واکنش محمد جواد لاریجانی به بیانیه پارلمان اروپا برای ایجاد دفتر حقوق‌بشر در ایران؛ نمی گذاریم لانه فساد تأسیس شود

وقایع اتفاقیه: سخنگوی وزارت امور خارجه: حقوق‌بشر، مانع ایران و اروپا نیست

حمایت: دبیر ستاد حقوق‌بشر اعلام کرد تصمیی برای ورود به مذاکرات بروکسل نداریم، حقوق‌بشر سکولار و تحمیلی را نمی‌پذیریم- ایران در مذاکرات حقوق‌بشری که چارچوب آن خود محورانه، تحمیلی و منافقانه باشد وارد نمی‌شود

تعادل: رئیس کل بانک مرکزی در سنگاپور 7راهبرد حفظ ثبات و جذب سرمایه را تشریح کرد؛ نظام بانکی در آستانه ورود به اقتصاد جهانی

جوان: مصباحی مقدم: بحران عظیم ازدل بانکها بیرون می‌زند

جوان: مهدی هاشمی به‌دنبال اعاده دادرسی؛ افزایش فشار برای آزادی آقا زاده خاص

خراسان: دادستان تهران: پذیرش اعاده دادرسی مهدی هاشمی خلاف واقع است

تخاصمات بر سر اعمال هژمونی بر مجلس ارتجاع بین باند رفسنجانی و شورای نگهبان موضوع دیگری است که روزنامه‌هایها دو باند حاکم به آن پرداخته اند:

شهروند: سخنگوی شورای نگهبان: نگفتیم «ما» باید روی استمرار صلاحیت نمایندگان نظارت داشته باشیم – لاریجانی: نمایندگان هر جا فکر می‌کنند عدول است ایستادگی کنند – محمود صادقی: تمکینها به نظر شورای نگهبان باعث عدول مجلس از حق قانونی است

روزان: ابعاد تازه اختلاف دیدگاه شورای نگهبان و مجلس درباره نظارت بر نمایندگان؛ جالش تفسیری دو شورا- علی لاریجانی: آنجایی که فکر می‌کنید عدول است ایستادگی کنید

اسرار: کدخدایی: نگفتیم شورای نگهبان بر مجلس نظارت کند

در روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی ضمن استقبال از قطعنامه پارلمان اروپا با یادآوری بحرانها و تنگناهای رژیم بر ضرورت خوردن زهر حقوق‌بشر و پذیرش شرایط بانکی تأکید شده است:

اعتماد: قطعنامه پارلمان اروپا درباره روابط با ایران دارای دو جنبه بود، یکی ابراز علاقه به توسعه روابط بازرگانی در اجرای برجام که مستلزم برداشتن محدودیت‌های ناشی از دوران تحریم است و دیگر تقاضای برقراری دیالوگی درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران. در این باره بازتاب‌های اولیه از جانب برخی محافل ایرانی همراه با خونسردی و تساهل بود، گویی نکته مبهمی وجود نداشته باشد که نتوان درباره آن مذاکره کرد. اما واکنش آقای محمدجواد لاریجانی مسئول حقوق‌بشر اسلامی در قوه قضاییه در این زمینه بسیار تند و قاطع بود و هر گونه مذاکره‌ای را در این باره میان ایران و اروپا امکان‌پذیر ندانست و آن را با تندترین لحن رد کرد... اینها مسائلی است که در پشت میز مذاکره می‌توانست مطرح شود. اما، لحن تند برخی مقامات نه فقط هر گونه مذاکره‌ای را در این زمینه منتفی می‌سازد، بلکه ممکن است به سرعت در عادی‌سازی روابط بازرگانی و اقتصادی طرفین نیز اثر منفی بگذارد. البته در میان محافل رادیکال ایران کم نیستند کسانی که اصولاً در برابر هر گونه توسعه روابط اقتصادی ایران با اروپا مخالفند و آن را با سیاستهای جاری ایران سازگار نمی‌دانند.

ابتکار: قطعنامه‌یی که اخیراً توسط اتحادیه اروپا صادر شد هر چند ضمانت اجرایی ندارد و جنبه توصیه‌ای دارد اما باید آن را یک اقدام مهم در تغییر فضای روانی حاکم بر اتحادیه اروپا پس از برجام بدانیم.

بعد از برجام این قطعنامه نقطه عطفی در روابط اقتصادی و تجاری ایران و کشورهای اتحادیه اروپاست. به خوبی می‌توان آن فضای بسته و متصلب بر جای مانده از دوران تحریم را از بین ببرد.

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم اظهارات ملتمسانه علی خامنه‌ای و روحانی در خصوص مراودات با اروپا در کنار دود و دمهای ضداستکباری ولی‌فقیه ارتجاع انعکاس یافته است:

رسالت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با رئیس‌جمهور فنلاند با استقبال از افزایش همکاریها با دولت فنلاند تأکید کردند تفاهم نامه‌های امضا شده بین دو دولت باید عملیاتی شوند، و اجرایی نشدن آنها بازتاب نامناسبی در ذهن مردم خواهد داشت.

اعتماد: چراغ سبز روحانی به اتحادیه اروپا در دیدار با رئیس‌جمهور فنلاند: آماده گفتگو هستیم. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در این مذاکرات همچنین بر علاقه‌مندی دو کشور برای مباحث موجود بین ایران و اتحادیه اروپا در زمینه حقوق شهروندی، مبارزه با مواد مخدر، حقوق‌بشر و مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم تأکید شد. روحانی با بیان این‌که مسائل منطقه‌یی و شرایطی که امروز در عراق، سوریه، لیبی و یمن حاکم است، جزو مذاکرات امروز بود، گفت: در این زمینه هم بر ضرورت کمک کشورها برای مبارزه با تروریسم و هم بر همکاریهای سیاسی برای بی‌ثباتی و نیز مساعدت در راستای مسائل نوع‌دوستانه تأکید کردیم.

فساد مالی موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است که هر یک گوشه‌یی از پرونده دیگری را رو کرده است:

آرمان: مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد فساد 900میلیاردی تنها در سه پرونده در دولت قبل

اعتماد: حکیمی‌پور عضو شورای شهر: گزارش املاک نجومی را من به یاشار سلطانی دادم، نامه مهر محرمانه نداشت

وطن امروز: فرار از شفافیت در صندوق فرهنگیان!
پشت پرده برکناری «فانی» از زبان وزیر اسبق آموزش‌وپرورش «رئیس‌جمهور توضیح دهد که چه افرادی در اختلاس و سوءاستفاده‌ها دست داشتند و چه کسانی حامی این افراد بودند که آنها منصوب شدند و چه اقداماتی برای برخورد با آنها صورت گرفته است»... فرشیدی افزود: بعد از آمدن آقایان، یکسری مسائل پیش‌ آمد که جای سؤال دارد؛ اولاً افرادی که منصوب شدند در دوره‌های قبل دارای سوابق مورد اشکال بودند یا حداقل این بود که در کمک به معلمان ناموفق بودند؛ مواردی مانند این‌که با سوءاستفاده شخصی و خویشاوندسالاری، اقوام خودشان را منصوب کردند که به‌صورت مستند محرز شد، پس چه دلیلی داشت همان افراد به صندوق بازگردند و چه هدفی از این قضیه وجود داشت.

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش مطرح می‌شد بحث صندوق ذخیره فرهنگیان بود اما به‌رغم اصرار وزیر آموزش‌وپرورش برای پاسخگویی، رئیس‌جمهور، وی را برکنار کرد و این موضوع این پرسش را مطرح می‌کند که چرا رئیس‌جمهور اجازه نداد آقای فانی به نمایندگان مجلس پاسخ دهد

جا دارد رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس‌ دولت و این‌که این اتفاق در دولت وی رخ داده است، پاسخگو باشد. حالا که وزیر آموزش‌وپرورش نیست، رئیس‌جمهور مسئولیت را بپذیرد و برای فرهنگیان توضیح دهد و شفاف‌سازی کند که چه اتفاقی افتاده است. فرشیدی اضافه کرد: رئیس‌جمهور توضیح دهد که چه افرادی در اختلاس و سوء‌استفاده‌ها دست داشتند و چه افرادی حامی این افراد بودند که آنها منصوب شدند و چه اقداماتی برای برخورد با آنها صورت گرفته است

در ادامه تخاصمات باندی حول فساد، روزنامه‌های باند خامنه‌ای بار دیگر کتمان کردن درآمدهای شرکت ملی نفت، گاز و پتروشیمی در لایحه بودجه سالانه توسط دولت روحانی را مطرح کرده‌اند:

رسالت: در مذاکرات هسته‌یی هم وزیر خزانه‌داری آمریکا چه قبل چه در حین و چه بعد از توافق حرف اول را می‌زند. اما در مذاکرات هسته‌یی ما صندلی خزانه‌دار کل خالی است نه تنها صندلی او بلکه صندلی وزارت اقتصاد و دارایی به‌عنوان یک طرف حساب مباحث مالی گفتگوهای هسته‌یی خالی است.

گویی در صنعت هسته‌یی طی سال‌های گذشته بودجه‌یی مصرف نشده است و معلوم نیست از توافق برجام چه بر سر اعداد و ارقام مربوط به سرمایه‌گذاریهای جمهوری اسلامی در حوزه صنعت هسته‌یی مشتمل بر یک شرکت مادر تخصصی و چهار شرکت تابعه آن آمده است.

سخن آخر این‌که اگر دولت می‌خواهد بودجه کل کشور سال آخر را علمی، فنی، شفاف به مجلس تسلیم کند حداقل در مورد اعداد و ارقام بودجه سه شرکت معظم مادر تخصصی؛

1- شرکت ملی نفت
2- شرکت ملی گاز
3- شرکت ملی صنایع پتروشیمی
شفاف‌سازی کند تا ناظر بیرونی از آن سردرآورد. عدم شفافیت مالی بزرگ‌ترین بنگاههای اقتصادی دولت در بودجه کل کشور همه ساله به‌صورت معما و طلسم ناگشوده خودنمایی می‌کند تا این طلسم باز نشود نمی‌توان از حساب و کتاب دقیق بودجه و تفریغ آن سخن گفت.

سایر عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشبه 6آبان به تخاصمات باندها حول ترمیم کابینه، و سایر بحرانهای اجتماعی اقتصادی اختصاص یافته است:

آرمان: صادق زیبا وزارت ارشاد خاکریز اول مخالفان بود

آفتاب یزد: آغاز برخورد با مانتوهای جلو باز

ابتکار: قائم‌مقام وزیر کشور: اگر درباره مسائل اجتماعی تدبیر نشود این مسائل از دیوار منازلمان بالا می‌روند

اسرار: رئیس جهاد دانشگاهی قم هشدار داد: انفجار بمب نمکی در مرکز جمعیت کشور

اعتماد: فنر تورم به‌زودی آزاد می‌شود

شاخه سبز: مدیرکل حفاظت محیط زیست قم: وضعیت دریاچه نمک قم بحرانی‌تر از دریاچه ارومیه است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8ec46990-d837-4423-bfb1-0fdce44dc636"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات