728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۴آبان ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
عنوان مشترک روزنامه‌های حکومتی تهدید آملی لاریجانی تحت عنوان «همکاری با رسانه‌ای معاند معاونت در جرم است» برای سرپوش گذاشتن بر خبر منشتره مبنی در دخالت قضاییه و بیت خامنه‌ای در پرونده فساد اخلاق یک قاری مهرهٴ خامنه‌ای

اعتماد: آملی لاریجانی: مختومه کردن پرونده‌ها توسط رئیس قوه قضاییه کذب است

جوان: رئیس قوه قضاییه: همکاری با رسانه‌های دشمن جرم و قابل پیگرد است

رسالت: رئیس قوه قضاییه: همکاری با رسانه‌های معاند، معاونت در جرم است

حمایت: رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که در مورد برخی پرونده‌ها نیز دروغهای عجیب و غریب می‌شنویم گفت: در حالی که میلیونها پرونده در دستگاه قضایی، روند طبیعی خود را طی می‌کند، یک پرونده را رسانه‌یی می‌کنند و نسبت‌های دروغ به رهبری و نظام قضایی می‌دهند. مسولان باید نسبت به تحرکات دشمن و نفوذ آن حساس باشند

روزنامه‌های باندهاشمی رفسنجانی و حسن روحانی عنوانهای مهم خود را به جنگ قدرت بر سر کرسی ریاست‌جمهوری در نمایش آتی انتخابات اختصاص داده‌اند:

آرمان: رفسنجانی: از هیاهوی اقلیت صاحب تریبون نهراسید – اقلیت شدن صاحبان افکار افراط و تفریط نتیجه آگاهی جامعه است

ابرار: توکلی: تمایل دولت روحانی به عدم شفافیت است
اعتماد: رئیس جمهور: اداره کشور به دعوا احتیاج ندارد

اسرار: رئیس کمیسیون شوراها: شورای نگهبان پس از پایان انتخابات نمی‌تواند صلاحیت کسی را رد کند

اسرار: رفسنجانی: نباید از هیاهوی یک اقلیت صاحب تریبون ترسید

ایران: بهمن کشاورز: شورای نگهبان نمی‌تواند ناظر نمایندگان باشد

روزنامه‌های هر دو باند حکومتی در جریان جنگ باندی به گوشه‌هایی از بحرانهای اقتصادی اجتماعی اذعان کرده‌اند:

آرمان: وزیر علوم خبر داد: بیکاری 1 میلیون فارغ‌التحصیل در سال جاری

آرمان: فاضل می‌بدی: مردم کوچه و بازار هنوز صدای برجام را نشنیده‌اند

رسالت: وزیر کشور: نمی‌توانیم جلوی مهاجرت از روستاها را بگیریم

کاروکارگر: عارف: آسیبهای اجتماعی چالشهای جدی برای کشور ایجاد کرده است

سایه: فقدان اراده‌یی واحد برای حمایت از زنان بد سرپرست

رو کردن فسادهای باند رقیب مضمون مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

شهروند: رئیس جمهوری در اجتماع مردم خمین: هنوز معلوم نیست دلارهای نفتی کجا هزینه شد

رسالت: احمد توکلی: محرمانه کردن قراردادهای نفتی هیچ وجهی ندارد

ابرار: فساد 8000میلیاردی در مجموعه‌ای که مدیرش مدیر نمونه سال 95شد!

کیهان: سهم پدرخوانده‌های اصلاحات از فساد 8000 میلیارد تومانی

با دستگیری 5نفر از اعضا مهم صندوق از سوی دادستانی تهران، ابتدا طرح تحقیق و تفحص از صندوق و سپس استیضاح فانی در مجلس رأی آورد. دو رخداد مهمی که می‌تواند پرده از بسیاری چیزها بردارد. البته تحقیق و تفحص زمانبر است و معمولاً نوش داروی بعد از مرگ سهراب! اما استیضاح آنی بود و می‌توانست به افشای بسیاری از حقایق تاریکخانه دولت یازدهم بیانجامد! پس باید برای آن کاری کرد!

فشارها به فانی برای استعفا شروع شد!... حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فساد موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: آقای رئیس‌جمهور باید کسانی را به‌کار بگمارد تا گزارش‌های دقیقی از مفاسد به وی ارائه کنند که در غیراین صورت مسئولیت هم به گردن وزارتخانه مربوطه و هم به گردن شخص آقای رئیس‌جمهور است... ظاهراً پول کثیفی که از طریق فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، برای تاثیر‌گذاری در انتخابات به یغما رفته است، آن‌قدر مهم و تعیین‌کننده است که برخی را به سکوت مصلحتی واداشته و ترجیح می‌دهند خودشان را به بی‌خبری بزنند!

آرمان: زمین بیمارستان پروفسور سمیعی بخشی از خیریه متوسلین به امام رضا (ع) است و به هرحال، بیمارستان تحت عنوان خیریه امام رضا واگذار شده و همسر آقای قالیباف هم جزو اعضای هیأت‌امنای آن هستند. آقای حافظی (عضو شورای شهر) از این منظر اعتراض خود را اعلام کرده‌اند که زمینی که آنجا واگذار شده به این دلیل که رقمش خیلی پایین است و در این خیریه همسر آقای قالیباف (شهردار تهران) هم هستند، نوعی شائبه ایجاد می‌شود؛ «واگذاری ۴۹۶۰۸ متر زمین در منطقه ۲۲ به خیریه‌ای که همسر قالیباف عضو هیأت‌امنای آنجاست به قیمت هر متر، ۱۴۹ هزار تومان.» اما بحث خیریه امام رضا برای هیچ‌کدام از اعضای شورای شهر شفاف نیست؛ نه عملکرد و نه بودجه آن و حتی خانم دانشور (عضو شورای شهر) همان سال اول مطرح شدن قضیه خیریه، این موضوع را اعلام کردند که خیریه اصلاً ثبت وزارت کشور ندارد؛ ایشان در کمیسیون اجتماعی درخواست کردند که این خیریه صورتحساب مالی‌اش را جهت بررسی بفرستد تا شورا بر آن اعمال نظر کند

اما با وجود تذکرهای برخی از اعضای شورای شهر، از آن تاریخ تا کنون ندیده‌ایم که نه صورتحساب مالی بیاید و نه ریز عملکرد مالی؛ این موضوع برای همه ما گنگ و مبهم است.

برخی روزنامه‌های باند رفسنجانی به نقش اخص روحانی در تعامل با زمین خواری پاسداران قالیباف و همسرش دست گذاشته‌اند:

شرق: یک سکوت طولانی
٢ ماه از انتشار گزارش سازمان بازرسی درباره واگذاری املاک در شهرداری تهران بدون شفاف‌سازی می‌گذرد... موضع تقریباً رسمی‌تر شهرداری تهران درباره این موضوع، برنامه به قول رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر، رپورتاژی تلویزیون برای شهرداری تهران بود که با عنوان «واقعیت واگذاری املاک»، پخش شد و در آن معاون شهردار به‌صورت یک‌سویه آماری را درباره واگذرای تنها تعاونی‌ها ارائه داد و هیچ توضیحی در ‌خصوص واگذاری با تخفیف و تقسیط خاص املاک به ١٥١ مدیر شهرداری و افراد خاص نداشت. در این‌ زمینه، ابتدا گمان می‌رفت وقتی رئیس‌جمهور از سفر به نیویورک برمی‌گردد، با سابقه قبلی که درباره حساسیت‌هایش به مسائل تهران وجود داشت، در‌این‌خصوص هر چند کوتاه، ورود کند؛ اما این اتفاق نیفتاد.

در روزنامه‌های باند رفسنجانی طرح تناقضات بر سر تغییرات کابینه روحانی همراه با سهم‌خواهی درون باندی ادامه دارد:

آرمان: فاضل میبدی می‌گوید: «آقای روحانی باید پشت پرده این تغییرات را برای افکار عمومی روشن کند که این تغییرات بر اساس صلاحدید دولت صورت گرفته یا این‌که بر اثر فشار‌های خارجی بوده است. به نظر من اگر آقای روحانی بر اساس صلاحدید دولت تصمیم به تغییر در کابینه گرفته باید اندکی بیشتر در این زمینه تأمل می‌کرد و زمان بهتری را برای این تغییرات در نظر می‌گرفت. از سوی دیگر اگر بر اثر فشارهای مخالفان تصمیم گرفته وزرای خود را تغییر بدهد که کار بسیار اشتباهی کرده و دود این کار در چشم همه اعضای دولت خواهد رفت.

آرمان: در قضیه وزارت آموزش و پروش نارضایتی عمیقی میان فرهنگیان وجود دارد که اصول‌گرایان در مجلس از این نارضایتی‌ها استفاده کردند و طرح استیضاح وزیرآموزش و پرورش را کلید زدند تا بتوانند رضایت جامعه فرهنگیان را به سمت خود جلب نمایند، اما آقای روحانی پیشقدم شد و ابتکارعمل را در دست گرفت.

ابتکار: از چند نکته در این باره نباید گذشت که: ١-ترمیم کابینه یک مطالبه عمومی شده بود و ملت چشم به دست روحانی دوخته بودند. ٢-دولت نیز البته پاره‌ای توضیح در این باره داشت. دولت معتقد بود، حل مشکلات اقتصادی به ثبات و زمان نیاز دارد. در واقع جهت گیری اقتصادی دولت، به قاعده بود اما حجم مشکلات، زمان بیشتری می‌طلبد. ٣-مشکلات فرهنگی دست کمی از مشکلات اقتصادی ندارد. با این تفاوت که نسخه اقتصادی دولت راه خود را مشخص کرده و در ریل خود رو به جلو حرکت می‌کند اما هنوز حوزه‌های فرهنگ، آموزش، ورزش و جوانان بلاتکلیف است. چندان که چشم‌انداز مبهمی فراروی این حوزه‌ها است... شاید به نظر آید که در چند ماه مانده به انتخابات، این تغییر چندان به کار نیاید. برخی از حامیان دولت نیز البته با همین نظر موافق بودند که تغییر را به معرفی دوباره کابینه در سال آینده بسپاریم. اما اصرار برخی از حامیان دولت از جمله صاحب این قلم به تغییر در موعد کنونی، ناشی از اعتنا به مطالبه عمومی مردم بود و به نوعی این سه تعویض، احترام به سکوها قلمداد می‌شود. از همین رو، این اقدام نه ریاکارانه بلکه خاضعانه بود و حاوی این نکته است که دولت پیام مردم را دریافته است.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای نیز ضمن ادامه حملات به دولت روحانی تغییرات کابینه را در ابعاد جدیدی بررسی کرده‌اند:

وطن امروز: حالا اما با اظهارنظرهای صریح چهره‌های سیاسی و افراد نزدیک به روحانی درباره این ماجرا، تغییرات روحانی ابعاد جدید سیاسی به خود گرفته است، به‌گونه‌یی که انتقاد به‌خاطر بی‌تدبیری در تغییرات حالا کنار رفته و نارضایتی از تغییرات سیاسی رئیس دولت جای آن را گرفته است... . اقدام حسن روحانی در عدم معرفی محمدعلی نجفی از آن جهت قابل تأمل بود که همه رسانه‌های نزدیک به دولت و حتی برخی چهره‌های طرفدار روحانی نیز در حمایت از معرفی محمدعلی نجفی برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش مواضع آشکاری گرفتند.

با این وجود اما عدم معرفی محمدعلی نجفی تا حدود زیادی بخشی از طرفداران دولت، به‌ویژه عناصر جریان اصلاحات را شوکه و البته سرخورده کرد. این سرخوردگی و نارضایتی البته در جریان تغییرات کابینه هم دیده شد به‌گونه‌یی که سکوت توأم با عدم همراهی اصلاح‌طلبان و رسانه‌های آنان درباره تغییرات روحانی در کابینه چشمگیر بود. به‌ویژه آن که آنها نسبت به تغییر علی جنتی، وزیر برکنار شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناراضی بودند.

نارضایتی اصلاح‌طلبان اما با علنی شدن نارضایتی خاندان هاشمی رفسنجانی از تغییر روحانی بسیار جدی و قابل تأمل شده است. محمد و فاطمه هاشمی، برادر و دختر حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی از تغییرات جدید روحانی ابراز نارضایتی کردند. محمد هاشمی در این‌باره انتقادات جدی و صریحی به حسن روحانی وارد کرد.

محمد هاشمی درباره دلایل ایجاد تغییر در بدنه کابینه در فاصله 9ماه مانده به پایان عمر دولت یازدهم، گفت: به نظرم تغییرات فعلی در بدنه کابینه اصلاً توجیهی ندارد. انجام این تغییرات هم وزارتخانه‌ها را متزلزل می‌کند و هم این‌که با انجام چنین تغییراتی معلوم نیست برنامه اداره یک وزارتخانه تغییر کند... انتقاد صریح خانواده هاشمی رفسنجانی از حسن روحانی به‌خاطر تغییرات اعمال شده در کابینه از آن جهت قابل تأمل است که برخی معتقدند حسن روحانی قائل به به‌وجود آمدن یک مختصات سیاسی جدید برای خود در دوران پسابرجام است و همانند گذشته مناسبات خود با افرادی همانند هاشمی رفسنجانی را مناسبات طولی و در امتداد هم نمی‌داند بلکه معتقد به رفاقت دوشادوش با امثال رفسنجانی است. بر همین اساس می‌توان ماهیت تغییرات جدید روحانی در کابینه آن هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری را نشانه باور روحانی به این موضوع دانست.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3e1057e1-2483-45eb-bd76-541de167d182"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات