728 x 90

زندانیان سیاسی,سرکوب زنان,جنبش زنان ايران,

فراخوان عفو بین‌الملل برای آزادی گلرخ ابراهیمی ایرایی

-

گلرخ ابراهیمی ایرایی
گلرخ ابراهیمی ایرایی
سازمان عفو بین‌الملل بازداشت گلرخ ابراهیمی ایرایی، نویسنده و مدافع حقوق‌بشر توسط مأموران اطلاعات را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شد. گلرخ ابراهیمی ایرایی کتابی درباره سنگسار نوشته که جایی چاپ نشده است.

روز دوشنبه 3آبان 95 مأموران اطلاعات به خانه گلرخ ابراهیمی یورش بردند و او را به زندان اوین منتقل کردند. مأموران با شکستن در خانه خانم ابراهیمی او را با خود بردند. وی برای تحمل شش سال حبس خود به بند زنان این زندان منتقل شده است.

به گزارش عفو بین‌الملل زندانی سیاسی آرش صادقی همسر خانم ابراهیمی که از پیش زندانی شده بود در اعتراض به حبس همسرش دست به اعتصاب‌غذا زده است.

مگدالنا مقرابی معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل گفت: "گلرخ ابراهیمی ایرایی تازه‌ترین نویسنده و فعال جوان ایرانی است که گرفتار سرکوب بی‌امان در ایران می‌شود. زندانی کردن او به‌خاطر بیان مسالمت‌آمیز در مخالفت با سنگسار، یک بی‌عدالتی فاحش و تعرضی قابل سرزنش به آزادی بیان است. این اقدام همچنین نمایشی تکان‌دهنده و عمیقا نگران‌کننده در حمایت از مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی سنگسار است."
او خواستار آزادی فوری گلرخ ابراهیمی ایرایی و لغو محکومیت او شد.

آرش صادقی هم‌اکنون حکم ۱۵ سال زندان را می‌گذراند. "تبلیغ علیه نظام" و "تجمع و تبانی علیه امنیت ملی" و "توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی" از اتهامات آرش صادقی بود؛ اتهاماتی که به گفته عفو بین‌الملل به فعالیتهای مسالمت‌آمیز او مربوط می‌شود.
آن دو ابتدا شهریورماه ۱۳۹۳ دستگیر شده بودند.
عفو بین‌الملل نوشت: "گلرخ ابراهیمی ایرایی در دو جلسه کوتاه در دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به شش سال حبس محکوم شد. او در جریان محاکمه وکیل نداشت."
این سازمان می‌گوید مقام های امنیتی و اطلاعاتی وکیل اول او را برای رها کردن پرونده تحت فشار قرار دادند و وکیل دوم از نمایندگی او منع شد.

عفو بین‌الملل نوشت: "او در جلسه اول اجازه نیافت در دفاع از خود سخن بگوید. چون جلسه اول بر فعالیتهای شوهرش تمرکز داشت. در جلسه دوم او به‌دلیل یک عمل عمده جراحی در بیمارستان بود و نمی‌توانست حاضر شود؛ اما دادگاه به‌رغم وجود مدارک پزشکی درخواست او را برای تأخیر محاکمه رد کرد.".
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/98ad1628-a3a6-45ed-832d-f7911c9864a9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات