728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۳آبان ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
اظهارات حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های این باند را در روز سوم آبان به خود اختصاص داده است:

آفتاب یزد: رئیس‌جمهور ضمن اعتراض به نقد کودکانه برجام؛ آدم انقلابی دروغگو و فحاش نیست

اطلاعات: هاشمی رفسنجانی در جمع اصحاب رسانه: باید از آزادی بیان و امنیت پس از آن استقبال کرد

تجارت: رفسنجانی: قوانین رسانه‌ها باید به روز شود

فرهیختگان: هاشمی رفسنجانی: راه‌کار مبارزه با فساد تمکین به قانون است

همدلی: روایت هاشمی از مخالفان انقلاب در دیدار با اصحاب رسانه: تریبون گرفتند و رأی مردم را زینتی خواندند

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع نیز عنوانهای مهم خود را به حمله به باند رقیب اختصاص داده‌اند:

رسالت: حداد عادل: دلخوش‌ها و دلواپسان کنار هم شاهد بدعهدی آمریکا هستند

رسالت: ضرغامی : مشکلات اقتصادی مردم حل نشده است

کیهان: روحانی در جمع مردم اراک مطرح کرد: درخت سیب و گلابی کاشته‌ایم، صبر کنید میوه بدهد!

کیهان: واکنش نمایندگان مجلس به تغییرات کابینه: معرفی روسای ستاد انتخاباتی روحانی برای وزارت مشکل مردم را حل نمی‌کند

وطن امروز: وعده گلابی

روزنامه‌های باند رفسنجانی، اظهارات او را در خصوص حمایت از روحانی، ضرورت خوردن جام ‌زهرهای منطقه‌یی و داخلی و شرکت مشروط در نمایش انتخابات که با زبان معکوس بیان شده‌اند بدون تفسیر انتشار داده‌اند:

ابتکار: رفسنجانی در دیدار جمعیاز اصحاب رسانه مطرح کرد؛ مطالبه افکار عمومی برای اجرای سیاستهای کلی انتخابات: ... اگر رقابتهای انتخاباتی سال آینده جدّی و بر پایه قانون باشد، مردم ایران نشان داده‌اند که به‌خاطر علاقه به کشور و انقلاب، به صحنه می‌آیند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ یکی از حاضران که «چه‌کار کنیم به اهداف انقلاب نزدیک شویم؟»، گفت: دوری کردن از دروغ و فریبکاری، همکاری با دنیای اسلام، تقویت سیاست خارجی، توجه به تولید، عدم دخالت نیروهای نظامی در انتخابات، تقویت معیارهای انتخاباتی، افزایش حضور مردم در اقتصاد، استفاده از جوانان و زنان تحصیلکرده برای ابعاد مختلف...

روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای با اشاره‌های مستقیم به اظهارات رفسنجانی و روحانی، به برجام به خط مذاکره جویی آنها تاخته‌اند و ضمن سوز و گداز از بی‌ثمری برجام نسبت به پیامدهای جامهای زهر پی‌درپی ابراز وحشت کرده‌اند:

جوان: صرف‌نظر از این‌که برخی از افراد دلداده یا مرعوب غرب و وادادگان سیاسی، آمریکا را دشمن نمی‌دانند و برای تسهیل تعامل و رابطه با شیطان بزرگ بر شیپور نظریه «توهم توطئه» می‌دمند، آنچه فی‌الواقع امروزه بین صاحبان دیدگاههای سیاسی در کشور مورد مناقشه جدی است، موضوع عدم اشراف آنان به روش‌های دشمنی (و نه) آمریکاست و همین تفاوت دیدگاه سبب خوش‌بینی آنان به دشمن شده است... تجربه نافرجام بودن برجام و کارشکنی و بدعهدی شیطان بزرگ نیز بیش از پیش این حقیقت مسلم را آشکار ساخت. لذا این تصور که «کدخدا به توافق‌هایی که امضا کرده پایبند خواهد ماند» با این توجیه که «عهدشکنی برای آمریکا هزینه سنگینی در پی خواهد داشت»، چیزی بیش‌ از یک توهم و خیال‌پردازی خام و بدون پشتوانه علمی، عقلی و تاریخی نخواهد بود... آن چیزی که موجب نگرانی عمیق مردم و دلسوزان نظام شده این است که این روزها متأسفانه اخبار نگران‌کننده‌ای از سوی برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی شنیده می‌شود که برخلاف مشی انقلابی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برخلاف نص قانون اساسی در مسیر لطمه زدن به دستاورد بزرگ برجام و تخریب باورهای ضداستکباری و ضدآمریکایی مردم حرکت می‌کنند و درصددند با استفاده از فرصت انتخابات (همانند مدل انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ که مذاکره با آمریکا را به بهانه لغو تحریم‌ها به مطالبه ملی تبدیل کردند)، گفتمان «ضرورت مذاکره همه‌جانبه و تعامل با شیطان بزرگ با هدف لغو همه تحریم‌ها» را به مطالبه ملی و عمومی تبدیل نموده و به این ترتیب نظام را وادار به اتخاذ «نرمش قهرمانانه‌ای دیگر» و تن‌دادن به مذاکره با شیطان در سایر زمینه‌ها (که در فرمایشات مقام معظم رهبری بر منع اکید آن تصریح شده است)، نمایند. در حقیقت این افراد به بهانه فعالیت‌های انتخاباتی، خواسته یا ناخواسته مبانی سازش با کفر و دشمن را تئوریزه نموده و بر پایه دوقطبی‌سازی آمریکایی «یا انقلابی یا رفاه» برای آن مبانی فکری درست می‌کنند و در واقع با این مغالطه رفاه را در همسویی با مهندسی ظالمانه نظام سلطه و انقلابی بودن را نقطه مقابل رفاه معرفی می‌کنند

حمله به اظهارات روحانی در اراک مطالب اصلی روزنامه‌های باند خامنه‌ای را به خود اختصاص داده است:

کیهان: دولتمردی سهل‌انگار، 17خرداد 94 می‌گفت «وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود، بعضی‌ها چشمانشان زیاد نچرخد. تحریم باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شود و بانکها احیا شوند» و «همه تحریم‌های بانکی و مالی، بالمره (یکباره) در روز اجرای توافق برداشته خواهد شد» اما اکنون با تقلیل همه آن انتظارات خودساخته و تحریف مواضع منتقدان ادعا می‌کند «اگر هواپیما بخریم، می‌گویند لوکس است و اگر نخریم، می‌گویند نتیجه برجام چه شد؟» یا این‌که «غاصب را بیرون کردیم و درب باغ به روی مردم باز شده، یک عده کودک به درب باغ آمده‌اند و می‌گویند سیب و گلابی کجاست که ما میل کنیم. ما باغ را از دست غاصبان درآوردیم و درخت را کاشته‌ایم و باغ آماده باروری است. آیا صبر برای باروری باغ لازم نیست؟»
خب! پس چرا وعده گشایش 100روزه اقتصادی به مردم دادید؟ اگر مردمی به جای 100روز، تا به امروز قریب 1200روز صبر کردند و شنیدند که «4سال دیگر صبر کنید»، چه تضمینی هست که مهر 1399 به آنها گفته نشود «یک 4سال دیگر زمان لازم است تا برجام به ثمر بنشیند» ؟! آیا به اعتبار همین سهل‌اندیشی‌ها و سهل‌انگاریها نبود که دولتمردان ظرف 3سال گذشته همه رؤیاها و آرزوهای خود را در سبد وزارت‌خارجه (توافق) چیدند و دست روی دست گذاشتند که این تخم‌ها کی جوجه می‌شود.

وطن امروز: وعده گلابی!
گروه سیاسی: پس از تشبیه پرحاشیه برجام به آفتاب تابان، حالا حسن روحانی برای توجیه برجام یک مثال جدید مطرح کرده است. روحانی می‌گوید ماجرای برجام مانند ماجرای باغی است که غاصب از آن بیرون شده اما فعلاً نباید از آن انتظار میوه داشت، چرا که برای ثمردهی آن باید صبر کرد.

پیش از این، هم حسن روحانی و هم تعدادی از نزدیکان و دولتمردانش با اظهارنظرهای شعاری تمام مطالبات جامعه، از آب خوردن تا ازدواج را منوط و مشروط به برجام کرده بودند و مدعی شدند در روز اجرای برجام همه تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهد شد؛ حالا 8ماه پس از اجرای برجام و در روزهایی که محمدجواد ظریف نیز نسبت به بدعهدی آمریکایی‌ها برای اجرای تعهدات‌شان در برجام گلایه‌ها مطرح کرده‌ است؛ روحانی از ناتوانی دولت برای تحقق مطالبات بر زمین مانده مردم می‌گوید. روحانی که در روزهای تبلیغات انتخاباتی سال 92 وعده‌ حل مشکلات مردم در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت (نظیر حل مشکلات اقتصادی در 100روز) می‌داد، روز شنبه تصریح کرد دولت او نمی‌تواند برای متقاضیان کار در سال جدید، ایجاد اشتغال کند.

وطن امروز: مردم و مصائب شان! در اظهارات اخیر آقای حسن روحانی دقت کنید: «اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای عظمت ایران است و برای آن که وقت «مردم» تلف نشود و می‌خواهند اگر به کشوری بروند راه نیفتند بروند کشور همسایه و از آنجا به مقصد خود برسند، بلکه هدف ما آن است که از تهران به‌طور مستقیم به مقصد خود بروند». «مردم» در ادبیات رئیس‌ دولت یازدهم، کسانی هستند که به کشورهایی می‌روند که پرواز مستقیم از تهران به آنها وجود ندارد و چون مجبورند ابتدا به کشور همسایه پرواز کنند، سپس به مقصد، منابع مالی کشور باید به‌گونه‌یی هزینه شود که «مردم» بتوانند مستقیم به کشور مقصد بروند. و لابد چون فقط آن کشور مقصد خاص است که «دنیا» ست، هدف سیاست خارجی کشور نیز باید بهبود رابطه با آن کشور هدف «پرواز مستقیم» باشد تا «مردم بتوانند مستقیماً از تهران به دنیا پرواز کنند». این یک طنز و فکاهی نیست، واقعیت‌های دولت است و شناختی که از مردم دارد و برنامه‌یی است که برای بهبود وضع آنان دارد. این است که وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید برجام باید بیاید تا مشکل آب‌خوردن «مردم» حل شود، نباید ابروی تعجب بالا برد. باید به دوره پسابرجام نگریست و بررسی کرد آیا بعد از برجام «آب خاصی» وارد کشور شده است یا خیر؟ و البته که پاسخ مثبت است! امروز مشکل آب خوردن «مردم» حل شده و «مردم» می‌توانند در بازار، به‌راحتی آب معدنی لوکس 60هزار تومانی نروژی را تهیه و میل کنند.

کارشناسان می‌گویند این اظهارات روحانی یک وعده دیگر در راستای راضی کردن مردم برای رأی به او در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری است. بویژه اینکه دیروز اطرافیان روحانی بنرهای تبلیغاتی فراوانی در اراک نصب کردند. بنرهایی که روی آنها نوشته شده بود: «با روحانی تا 1400»! روحانی که چندی پیش در جمع مردم یاسوج از رشد 5 درصدی اقتصاد گفته بود، دیروز در اراک گفت: امروز معضل اصلی جامعه ما عدم رونق اقتصادی و مشکل خانواده‌های ما بیکاری نسل جوان و به‌ویژه تحصیلکردگان است اما ملت ایران و جوانان عزیز کشور باید بدانند برای اشتغال پایدار نسل جوان، راهی جز ایجاد رونق اقتصادی نداریم.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای نزدیک به یک هفته بعد از آخرین گزارش احمد شهید هم‌چنان به سوز و گداز از نقش مقاومت در محکومیت مستمر رژیم در سازمان ملل ادامه می‌دهند:

حمایت: احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران، آخرین گزارش خود را چند روز پیش به سیاق گزارش‌های پیشین و برای تکمیل پروژه سیاه‌نمایی‌های 5ساله‌ علیه انقلاب اسلامی، ارائه کرد.
شورای حقوق‌بشر در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۱ (۲۷ خرداد 13۹۰) «احمد شهید» را به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران منصوب کرد و با فشار آمریکا، به فاصله کوتاهی، با رجوع به منابع خارج از ایران از جمله مجاهدین، ضدانقلاب و با استناد به تحلیل این گروه‌های معاند، اولین گزارش حقوق‌بشری احمد شهید علیه ایران منتشر شد.
انتشار گزارش‌های احمد شهید از وضعیت حقوق‌بشر در ایران طی 5سال بعد به همین منوال ادامه پیدا کرد و دستمایه آمریکا و غرب برای فشار سیاسی بر کشورمان را فراهم نمود.
وی پس از توافق اولیه هسته‌یی در ژنو، در اولین اظهارنظر رسمی خود در این خصوص گفت: «اکنون نوبت پرونده حقوق‌بشر در ایران است!»... انتصاب گزارشگر ویژه حقوق‌بشر برای ایران اسلامی، تنها یک مستمسک برای پیگیری هدف «استحاله و نفوذ» است

روزنامه‌های باند رفسنجانی در مورد تغییرات بی‌ثمر کابینه به روحانی هشدار داده‌اند، و به عمق جنگ قدرت بر سر غارت بودجه اذعان کرده‌اند:

آرمان: حق شناس: در چند سال گذشته شاهد نقدها و نگرانی‌های جدید از سوی منتقدان وزارت ارشاد در قم و مشهد بودیم. البته در برخی از حوزه‌ها وزارت ارشاد مقاومت کرد. اما در حوزه‌هایی هم وزیر ارشاد نتوانست به تنهایی مقاومت کند و مجبور به عقب‌نشینی شد و موجبات گلایه‌مندی آقای روحانی را فراهم آورد. اگر منصفانه به قضایای وزارت ارشاد بنگریم، این وزارتخانه نیاز به حمایت‌های جدی‌تری توسط مجموعه دولت و نهاد‌های دیگر داشت. آقای جنتی نمی‌توانست به تنهایی در مقابل فشارهای ساختاری به وزیر ارشاد مقاومت کند... انتظاراتی که از وزارت ارشاد هم مطرح می‌شود به هیچ‌وجه متناسب با اختیارات آن نیست. همان‌طور که قبلاً هم گفتم شاخص‌ترین مؤلفه، بودجه وزارت ارشاد است. زمانی که از بودجه حوزه فرهنگ سهم وزارت ارشاد ۱۷ درصد است، وزیر می‌تواند پاسخگوی مطالبات از این حوزه باشد؟ بیش از ۱۰۰۰ تریبون نماز جمعه وجود دارد، وزارت ارشاد درباره آنها هم مسئول است؟ در هر شهری حوزه علمیه وجود دارد و چند صد حوزه علمیه به‌کار فرهنگی مشغولند، کدام یک زیرنظر وزارت ارشاد کار می‌کنند؟ در حوزه سینما نیز بیش از ۶۰ درصد سینماها در ایران ذیل سازمان تبلیغات و حوزه هنری سازمان تبلیغات است، آیا می‌توان درباره این حوزه که هیچ‌گاه به تصمیمات و سیاست‌گذاری در وزارت ارشاد توجه نداشتند نیز از وزرات ارشاد پاسخ خواست؟ دهها مورد در طول سال اخیر مجوز برگزاری کنسرت از سوی وزارت ارشاد داده شد اما دخالت و ورود عجیب برخی از نهاد‌ها به این موضوع موجب نارضایتی در آن حوزه شد. سؤال این است در این حوزه هم وزارت فرهنگ باید پاسخگو باشد؟ البته از این قبیل دخالت‌های عجیب در حوزه‌های مختلف بخش فرهنگی صورت می‌گیرد و معمولی است. در چاپ کتاب، درباره مجوز اکران فیلم و... مشکل آفرینی‌ها و دخالتهایی وجود دارد.

اعتماد: نخستین پرسشی که به ذهن خطور می‌کند، این است که آیا این تغییرات ناشی از فشارهای بیرونی به دولت بوده است؟ طرح این پرسش از این ذهنیت ناشی می‌شود که گویی اگر تغییرات بر اثر فشار بیرونی باشد برای دولت ضعف محسوب می‌شود. واقعیت این است که هر دولتی در هر لحظه تحت فشارهای گوناگونی قرار دارد و بر اثر این فشارها نیز سیاستهای خود را اصلاح کرده یا تغییر می‌دهد و البته همیشه هم ادعا می‌شود که دولت تحت فشار تصمیم نگرفته است!... پرسش بعدی اثرات این ترمیم کابینه در سیاست است، به نظر بنده مسائل اقتصادی و مادی کشور آن‌قدر بزرگ و پراهمیت است که ترمیم کابینه حتی اگر اثری هم داشته باشد، در برابر آن مشکلات به چشم نخواهد آمد.

کیهان: ناگفته نماند که با انتصاب آقای فانی نیز همین جریان سیاسی تلاش کرد مجدداً اهداف سیاسی - اقتصادی خود را در آموزش و پرورش دنبال کند و لذا توانست بر مسند صندوق ذخیره و بانک سرمایه تکیه بزند، ریاست دانشگاه فرهنگیان را تصاحب نماید، معاونت پرورشی را به سوی فعالیت‌های سیاسی و حزبی سوق دهد، در تالیف کتاب‌های درسی جای پایی پیدا کند و در عرصه مدیریت با رویکرد حزبی، تغییرات گسترده‌یی به‌عمل آورد و از همه مهم‌تر روند اجرا و تحقق سند تحول بنیادین را تقریباً متوقف سازد اما این همه امتیازات، انتظار رفتاری سیاسی را برآورده نساخت و لذا تحت فشار آنان، استعفای ناخواسته آقای فانی پذیرفته شد.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای اظهارات کدخدایی در خصوص حق نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس تا پایان دوره را انعکاس داده‌اند و روزنامه‌های باند رفسنجانی نیز بدون تفسیر آن را نقل کرده‌اند:

فرهیختگان: تفسیر کدخدایی از بند 13 سیاستهای کلی انتخابات: نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان، مستمر خواهد شد

آرمان: ردصلاحیت حین نمایندگی؛ آری یا خیر؟
وکلای ملت در پاسخ به این استفساریه با ۱۵۱ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع اعلام و مقرر کردند: «خیر؛ پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه مذکور در تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه با رعایت قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین ردّصلاحیت‌شده در انتخابات مختلف (مصوب ۲۲/۸/۱۳۷۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام) این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنان‌چه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده ۳۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.» اما دیروز سخنگوی شورای نگهبان موضوع دیگری را در این باره مطرح کرد.
نظر شورای نگهبان چیست؟
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد که طبق سیاستهای کلی انتخابات ابلاغی رهبر انقلاب، نظارت این شورا به پس از تصویب اعتبارنامه نمایندگان نیز تسری یافته و در تمام طول دوران نمایندگی، استمرار خواهد داشت. عباسعلی کدخدایی افزود: در انتخابات مجلس باید دید که افرادی که انتخاب می‌شوند آیا شرایط را صرفاً برای ورود دارند یا شرایط را برای دوره چهار ساله هم باید داشته باشند؟ بر اساس نظارت استصوابی شورای نگهبان، شورا این نظارت را در دوره چهار ساله فرد دارد، ولی آنچه که اجرا می‌شد این بود که اختیارات شورای نگهبان تا زمان تصویب اعتبارنامه منتخبان بود، اما هم‌اکنون در بند ۱۳ امر جامعی در نظر گرفته شده است و بر لزوم نظارت بر انجام وظیفه نمایندگان تأکید شده که در قوانین انتخاباتی به این موارد اشاره نشده بود،

روزنامه‌های باند رفسنجانی، گوشه‌یی از جدال باند رفسنجانی با سپاه پاسداران را بر سر تصاحب پروژه بزرگترین حوزه نفتی خلیج فارس انعکاس داده‌اند:

شرق: مهلت به قرارگاه خاتم: آزادگانِ جذاب و پرطرفدار. قرار است مناقصه‌ای برگزار شود تا رقبا برای به‌دست‌آوردن این منبع پرانرژی بجنگند. چند رقیب اروپایی، آسیایی و دو رقیب ایرانی: قرارگاه خاتم‌الانبیا و ستاد اجرایی فرمان امام. آن‌طور که وزیر نفت ایران خبر داده، قرارگاه خاتم‌الانبیا فرصتی سه‌ ماهه برای میدان آزادگان درخواست کرده و وزارت هم این فرصت را به آنها داده است... پس از چند ماه فشار منتقدان به دولت برای ممانعت از واگذاری برخی میادین نفتی به غربی‌ها، حالا نام دو شرکت ایرانی؛ یعنی قرارگاه خاتم‌الانبیا و ستاد اجرایی فرمان امام به‌عنوان داوطلبان توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی اعلام شده است. در ماه‌هایی که گذشت، پس از مذاکره شرکت توتال با وزارت نفت برای توسعه میدان آزادگان جنوبی، موجی از انتقادهای جریان منتقد دولت درباره واگذاری پروژه‌های نفتی به خارجی‌ها راه افتاد. حالا که نام این دو آمده، روشن شده هر دو مشتری، شریکی خارجی می‌خواهند.
از آنجا که توسعه میادین به تکنولوژی بالا نیاز دارد، پر واضح است که احتمالاً خاتم و ستاد فرمان امام هر دو برای گسترش میدان، به خارجی‌ها نیازمندند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6a4aa15c-dc51-4551-9c93-d53e610b26b8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات