728 x 90

نقض حقوق بشر,قتل عام 67,حمايت جهاني از مقاومت ایران,

محکومیت اعدامها و نقض فزایندهٴ حقوق‌بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها + کلیپ

-

پارلمان انگلستان
پارلمان انگلستان
یک جلسه گفتگوی پارلمانی در مورد روابط این کشور با رژیم آخوندی، با حضور نمایندگان احزاب مختلف، و همچنین توبیاس الوود معاون وزارت‌خارجه انگلستان در پارلمان انگلستان برگزار شد.

در این جلسه، نمایندگان پارلمان نقض فزایندهٴ حقوق‌بشر، موج اعدام‌ها، سرکوب پیروان مذاهب مختلف و دخالتهای منطقه‌یی رژیم را محکوم کردند و دکتر متیو آفورد نمایندهٴ پارلمان از حزب محافظه‌کار به تحقیقات ملل‌متحد درباره قتل‌عام 30هزار زندانی سیاسی در سال 67 و محاکمه مسئولان این جنایت فراخوان داد.

وی در سخنرانی خود، گفت: «مشخص شده است که رژیم ایران در سال ۱۹۸۸ بیش از ۳۰۰۰۰ نفر را اعدام کرده است. برخی از آنها افرادی بودند که از بعد از گذراندن دورهٴ محکومیت از زندان آزاد شده بودند، اما پس از آن دوباره به‌طور خودسرانه فراخوانده شده و اعدام شدند.

اکثریت آنها در حال گذراندن احکام زندان به‌دلیل فعالیتهای سیاسی بودند. بعد از صدور یک فتوا توسط خمینی، موج اعدامها در اواخر ژوئیه ۱۹۸۸ شروع شد و برای چند ماه ادامه پیدا کرد. کسانی که به قتل رسیدند، حاضر نبودند از اعتقادات خود دست بکشند و به همین دلیل اعدام شدند».

متیو آفورد خطاب به نمایندهٴ دولت انگلستان، افزود: «چه اقدامی برای تضمین این امر انجام می‌دهید که رژیم ایران نه تنها اذعان کند چه اتفاقی افتاده است، بلکه تضمین کند مسئولان (این قتل‌عام) که بسیاری از آنها هنوز در قدرت هستند، به‌دست عدالت سپرده شوند؟ آیا از کمیساریای عالی حقوق‌بشر، شورای حقوق‌بشر و شورای امنیت سازمان ملل خواهید خواست تا تحقیقاتی برای دستیابی به این امر انجام دهند؟».

وی با انتقاد از امتیازات ناموجه ارائه‌شده به رژیم آخوندی در مذاکرات اتمی و مطرح‌نکردن موضوع نقض حقوق‌بشر در ایران، به موج اعدام‌های اخیر اشاره کرد، و گفت:
اعدام نوجوانان و یا چشم از حدقه درآوردن طبیعی نیست. این طبیعی نیست که مردم را با روش‌ها و به تعدادی که امروز در ایران اعدام می‌شوند اعدام کرد.

در ژوئیه امسال، سفیر انگلستان در سازمان ملل نگرانی خود را از تجاوزات منطقه‌یی رژیم ایران ابراز و اعلام کرد که موشکهای بالیستیک آزمایش‌شده توسط رژیم ایران، برای حمل تسلیحات اتمی طراحی شده است. سفیر ریکرافت در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل، روشن ساخت که «استمرار آزمایش موشکهای بالیستیک قادر به حمل تسلیحات اتمی (توسط رژیم ایران) امنیت منطقه را بی‌ثبات کرده و با قطعنامه ۲۲۳۱ ناهمخوان است

متیو آفورد با تأکید بر لزوم مقابله با دخالتهای تروریستی رژیم در منطقه، افزود: «این رژیم نه تنها در یمن بلکه در سوریه، لبنان، عراق و افغانستان دخالت می‌کند».

جیم شانون نمایندهٴ پارلمان انگلستان در سخنان خود در این جلسه به سرکوب پیروان ادیان مختلف در ایران تحت حاکمیت آخوندها پرداخت و نمونه‌هایی را از اذیت و آزار مسیحیان توسط رژیم ذکر کرد.

وی سپس با تأکید بر وخامت وضعیت حقوق‌بشر در ایران در دوران آخوند روحانی خطاب به نمایندهٴ دولت انگلستان، گفت: صدای خود را برای کسانی که از ابراز نظر خود ممنوع شده‌اند بلند کنید و یک علامت روشن بدهید که نمی‌توان اجازه داد چنین سرکوبی در پشت درهای بسته در ایران ادامه پیدا کند.

در جلسه پارلمان انگلستان استوارت مالکولم مک‌دانلد نمایندهٴ پارلمان از گلاسگو جنوبی تأکید کرد که نباید ساده‌لوح بود و گمان کرد بعد از توافق اتمی به نقطه‌یی رسیده‌ایم که می‌توان روابط اقتصادی عادی با رژیم ایران برقرار کرد؛ روابط انگلستان با این رژیم باید به پیشرفت وضعیت حقوق‌بشر مشروط شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6b893bfa-e3b4-4747-984a-2b92088b3d2a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات