728 x 90

آغاز سال تحصيلى جديد,

مهرماه و گام اول دانشجویان

-

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شریف
تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شریف
در حالی‌که تنها چند روز از سال تحصیلی جدید نگذشته است اعتراضات گسترده دانشجویان خصوصاً در دانشگاه‌های اصلی وحشت و نگرانی دیکتاتوری حاکم را دو چندان کرده است چرا که به خوبی و از تجارب سالهای گذشته دریافته است که پیوند اعتراضات دانشجویان با اعتراضات اجتماعی که این روزها به‌خاطر بحرانهای لاعلاج رژیم روزانه شتاب مضاعف به خود گرفته است برای موجودیت نظام خطرناک است و این موضوع عملاً خواب را از چشمان مزدوران بسیجی و حراست دانشگاه ربوده است.

البته باید در نظر گرفت که اعتراضات دانشجویان تنها به چند دانشگاه از جمله دانشگاههای صنعتی شریف، امیرکبیر و دانشگاه موسوم به بهشتی محدود نمی‌شود، بلکه پیش‌ از این دانشجویان دانشگاههای ارومیه، تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه شیراز و به‌تازگی دانشگاه مازنداران، تجمعات اعتراضی علیه سیاستهای چپاولگرانه و ضددانشجویی رژیم برگزار کرده‌اند.

دانشجویان در پلاکاردهای اعتراضی خود ضمن اعتراض به اخاذی رژیم از دانشجویان نوشته بودند:
- «دانشجو عامل درآمدزایی نیست!».
-تا قشر دانشجو به هوش است ندای دادخواهی به گوش است.
-اینجا دانشگاه است یا پادگان! و پول زورکی نمیدیم.
- «کسی شرف نداره، دختر تو پارک بخوابه؟»
آزادی اندیشه زیر فشار نمیشه
-دانشجو می‌میرد ذلت نمیپذیرد
-خواسته اجابت نشه شریف قیامت میشه
-دانشگاه پولکی با جریمه زورکی.
بخوبی می‌توان حدس زد پیام این اعتراضات گسترده دانشجویی برای دیکتاتوری قرون‌وسطایی حاکم چیزی جز همبستگی دانشجویان با مردم و تشویق آنان به ایستادگی و مقاومت هرچه بیشتر در برابر رژیم ضدبشری نیست.

خواسته‌های دانشجویان چیست؟

-روزنامه حکومتی شرق5مهر 95 در ارتباط با خواسته‌های دانشجویان به‌نقل از دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف می‌نویسد:
1- «پدیده‌ای در دانشگاه شریف و امیرکبیر در حال رخ‌دادن است که به نظر بی‌سابقه می‌آید. برای ترم پنج ارشد جریمه می‌گیرند؛ یعنی منِ دانشجوی ارشد اگر درسم پنج ترم طول بکشد، موقع آزاد کردن مدرکم باید هزینه آن یک ترم را پرداخت کنم و دانشگاه یک میلیون تومان از من می‌گیرد.

2-بحث دیگر وجود مسأله سنوات رفاهی است، به این معنی که دانشجویانی که به ترم ٩ کارشناسی و ترم پنج ارشد می‌رسند، هزینه خوابگاهشان سه‌برابر می‌شود، در حالی‌که درباره هزینه خوابگاه، صندوق رفاه می‌گوید هزینه‌ها باید برای تمامی دانشجویان به‌صورت معمولی لحاظ شود.

3-خواسته بعدی ما تغذیه است، هزینه غذا برای دانشجویان سنواتی بین دوهزار و ٤٠٠ تا دوهزار و ٥٠٠ تومان می‌شود که برای یک دانشجو خیلی گران است».

-روزنامه حکومتی انتخاب 5مهر 95 به‌نقل از یکی از دانشجویان دانشگاه موسوم به بهشتی نوشت: «مشکل اصلی قضیه تجمع ما، خوابگاه بچه‌ها بود. مسئولان گفته بودند دهم مهر به بعد به آنها خوابگاه می‌دهند و متأسفانه آنها هنوز اسکان پیدا نکرده بودند و ترم شروع شده و وضعیت‌شان مشخص نبود. به عده‌یی هم خوابگاهی تخصیص داده شده بود که بسیار دور از دانشگاه بود و دو، سه ساعت فاصله داشتند و امکانات خوابگاه هم بسیار کم بود. مسأله سنوات هم داشتیم که به‌صورت جداگانه برای آن پیگیری خواهیم کرد. برای رسیدگی به این مسائل روز شنبه و دیروز از مقابل سلف به سمت امور دانشجویی حرکت کردیم».

بازتاب اعتراضات دانشجویان در مطبوعات رژیم:

-وجود مجموعه بحرانهای لاعلاج در رأس حاکمیت آخوندی و بن‌بستی که در سرکوب دارد، سرکوب دانشجویان را در حال حاضر از رژیم سلب نموده است به همین جهت رژیم تلاش دارد که خواسته‌های دانشجویان را صرفاً صنفی تلقی نماید. چرا که هر گونه برخورد با اعتراضات دانشجویی در شرایط حاضر باعث شعله ورتر شدن اعتراضات دانشجویی خواهد شد که رژیم از اساس خواهان آن نیست.

-روزنامه حکومتی تابناک 12مهر 95 تحت عنوان خط‌ و نشان دانشجویان مازندرانی برای رئیس دانشگاه نوشت: «آغاز توفانی سال تحصیلی با تجمعات اعتراض‌آمیز گسترده دانشجویان، هم‌چنان ادامه دارد. ارائه نامناسب خدمات به دانشجویان خصوصاً در خوابگاه دختران دانشگاه مازندران، موج اعتراض دانشجویان دانشگاه مازندران را برانگیخت».

-روزنامه ‌ایسنا وابسته به سپاه پاسداران10مهر95 در ارتباط با شروع اعتراضات دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی چنین می‌نویسد: «با توجه به مشکلاتی که در ارتباط با خوابگاه وجود دارد و همچنین کیفیت بسیار پایین غذای دانشگاه و البته مسائل مربوط به جریمه‌های سنوات که طی هفته گذشته در دانشگاههایی هم‌چون شهید بهشتی، صنعتی شریف و امیرکبیر تجمعاتی را در پی داشت، ... دانشجویان با تجمع در محوطه این دانشکده اعتراض خود را به گوش مسئولان رساندند».

-روزنامه انتخاب 5مهر95 می‌نویسد: «روزهای اول شروع دانشگاه به‌خاطر مطالبات صنفی ملتهب است، مسئولان دانشگاهها جواب مشخصی به دانشجویان نمی‌دهند و از طرفی به نظر می‌رسد تهدیدها هم به جایی نخواهد رسید. تجربه نشان داده مسئولان از تهدید به خروج دانشجویان از کشور نمی‌ترسند و دانشجویان هم البته اثبات کرده‌اند در این ماجرا شوخی ندارند. آنها مهاجرت می‌کنند و دانشگاه هم سکوت پیشه می‌کند. روند تعامل سال‌هاست به بازی طناب‌کشی شبیه شده و نمی‌شود در این بازی برنده و بازنده را از هم تشخیص داد».

-سایت حکومتی صبح نو 5مهر 95 تحت عنوان سه تحصن دانشجویی در یک روز، باز آمد بوی ماه مشکلات می‌نویسد: «هنوز چند روزی از شروع سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاهها نگذشته است که خبرهای پشت سر هم از تحصنهای دانشجویی در مقابل درهای دانشگاه به گوش می‌رسد و تصاویر و اخبار آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود».

-باشگاه خبرنگاران جوان 23شهریور 95 تحت عنوان تحصیل رایگان با شهریه‌های نجومی نوشت: «با نزدیک‌شدن به سال تحصیلی جدید مشکلات دانشجویان دوباره شروع شده و اعتراضات زیادی را به همراه داشته است؛ مشکلاتی صنفی و دانشجویی که بعضاً تا پایان دوره تحصیل همراه دانشجویان بوده و جز وعده‌هایی پوچ برای بررسی و رفع آن اتفاق دیگری نیفتاده است».

سایت خبری اندیشه نو 9مهر 95 می‌نویسد: «روز گذشته دانشگاههای صنعتی «شریف» و «امیرکبیر» شاهد تجمع اعتراضی دانشجویان سال بالایی بودند. دانشجویان که پلاکاردهایی با شعارهای «دانشگاه پولکی، جریمه زورکی» و «دانشجوی روزانه، تحصیلش رایگانه» در دست داشتند، در اعتراض به پرداخت شهریه، راهپیمایی می‌کردند».

اعتراف مطبوعات رژیم به اخاذی از دانشجویان:

-روزنامه ‌ایسنا وابسته به سپاه پاسداران 4مهر 95 می‌نویسد: «سیاست‌گذاریهایی در دانشگاههای دولتی صورت می‌گیرد که دانشگاهها در حال پولی شدن و تبدیل شدن به بنگاههای اقتصادی هستند که این امر در همه حوزه‌ها مشهود است. برای مثال دانشجویان پولی که وارد دانشگاه می‌شوند و با رتبه‌های پایین و تنها با پرداخت هزینه به دانشگاههای سراسری می‌آیند که سال به سال نیز ظرفیت پذیرش این دانشجویان بالا می‌رود».

-سایت حکومتی الف 24شهریور 95 در ارتباط با اخاذی از دانشجویان مطلبی تحت عنوان ماجرای پول‌هایی که برای دروس مردودی به جیب دانشگاه علامه می‌رود نوشت: «حرف دانشجویان روزانه و شبانه دانشگاه این است که چرا باید بابت دروس حذفی و مردودی پول بپردازند؛ در حالی که این کار غیرقانونی است. از طرفی این دانشجویان می‌گویند، شهریه متغیر امسال دانشگاه در مقایسه با سال گذشته نیز تقریباً ۲ برابر شده است».
و سپس در همین رابطه به‌نقل از یکی از دانشجویان شبانه این دانشگاه می‌نویسد: «ترم گذشته برای ثبت‌نام خیلی اذیت شدم؛ ۲۵۰ هزار تومان شهریه ثابت بود، واحد عملی نداشتم و واحدها فقط شامل دروس نظری و عمومی بود؛ هرچه پول می‌ریختم، سیستم قبول نمی‌کرد و امکان برداشتن واحد نبود. در نهایت حدود ۴۵۰ - ۵۰۰ هزار تومان واریز کردم تا توانستم ثبت‌نام کنم و بعداً هم متوجه شدم این اتفاق در مورد دانشجویان روزانه هم رخ داده است. در پاسخ به پیگیری ما از این موضوع مسئولان عنوان کردند که مشکل از سیستم بوده است. با این وجود اما اگر مشکل سیستم را هم در نظر بگیریم، این مشکل برطرف نشد و پولی که اضافه واریز کرده بودیم، هم‌چنان به ما بازگردانده نشده است».

-سایت حکومتی تابناک 12مهر 95 مطلبی تحت عنوان از وعده کاهش شهریه تا درآمد 20 میلیاردی یک دانشگاه نوشت:
«سالهاست که 'استفاده از ظرفیت مازاد' در دانشگاههای دولتی تبدیل به بهانه‌یی برای افزایش پذیرش دانشجویان پولی شده است؛ انگار نه انگار که اگر پتانسیلی موجود است، می‌تواند به افزایش پذیرش دانشجویان دولتی هم تعبیر شود! ظرفیتی که چون هر ساله میلیاردها تومن به جیب دانشگاهها می‌ریزد، به شکل‌گیری پردیس‌های بین‌المللی منجر شده و به نوعی با خلق ظرفیت‌های مازادِ جدید، با توسعه هم مواجه می‌شود!».

و سپس ادامه می‌دهد: «تنها سهم دانشگاه تهران از دانشجویان پولی دکترا در سال جاری به بیست میلیارد تومان می‌رسد تا با شنیدن سخنان وزیر علوم، مبنی بر این‌که ظرفیت دکترا را حتی تا سه برابر فعلی یعنی 12هزار هم می‌توان افزایش داد، نا خودآگاه افزایش سهم دانشگاهها برای جذب دانشجوی پولی در سایه این افزایش ظرفیت به ذهن متبادر شده و تحصیلات تکمیلی در قامت تجارتی پر سود در نزد مسئولان رخنمون پیدا کند».

وحشت و هراس روزافزون رژیم از گسترش اعتراضات دانشجویی:

روزنامه حکومتی آرمان 1مهر ماه 95 ترس و وحشت خود را از بازگشایی دانشگاه با بیان این‌که دانشگاه یک نهاد فرهنگی است و با وجود لایه‌ها و عناصر فرهنگی خاص خود، با فرهنگ جامعه وسیع‌تر نیز مناسباتی آشکار و پنهان دارد ابراز می‌کند و یادآوری می‌کند: «متأسفانه گاه به حساسیتها و ظرافت‌های کار با دانشگاه چندان توجه نمی‌شود و از دانشگاه انتظاراتی می‌رود که با سرشت آن ناسازگار است. از دانشگاه خواسته می‌شود که تعادل خود را بر هم بزند و به‌گونه‌یی ابزاری، در خدمت نگاه یک‌سویه، برای تحقق این یا آن هدف قرار گیرد».

- خبرگزاری بسیج12مهرماه 95 نوشت: «وزارت علوم باید برای رفع این مشکل که حقیقتاً سدی است... قدمی بردارد و نگذارد که خدای ناکرده این اعتراضات جنبه‌های بزرگتر و علنی تری را به خود بگیرد که اگر این مهم اتفاق بیافتد در آغاز سال تحصیلی که قاعدتاً باید با آرامش همراه باشد شاهد اعتراضات و مخل شدن نظم و آرامش دانشگاه خواهیم بود».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1d1fbce3-1268-4a64-9394-910c8ab8b4d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات