728 x 90

قتل عام 67,

کنفرانس مطبوعاتی اعلام تشکیل کمیته بین‌المللی «عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۱۳۶۷»

-

محاکمه عاملا و آمران قتل عام سال 67 ، خواست همه مردم ایران است
محاکمه عاملا و آمران قتل عام سال 67 ، خواست همه مردم ایران است
کنفرانس مطبوعاتی جهت اعلام تشکیل کمیته بین‌المللی «عدالت برای قربانیان قتل‌عام 1367»

فراخوان به ملل‌متحد برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب به‌منظور تحقیق درباره قتل‌عام 30هزار زندانی سیاسی در سال 67 و محاکمه عاملان و آمران جنایت علیه بشریت

روز 21سپتامبر (31شهریور 95)، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر اروپایی ملل‌متحد در ژنو با حضور شخصیت‌های برجستهٴ بین‌المللی و حقوقدانان، تشکیل کمیته بین‌المللی «عدالت برای قربانیان قتل‌عام سال 1367» اعلام شد.

کمیتهٴ «عدالت برای قربانیان قتل‌عام 1988 در ایران» که در لندن مستقر است، از سوی وکلای مدافع حقوق‌بشر، شخصیت‌های سیاسی، مقامات پیشین سازمان ملل، مقامات پیشین دولتی و زندانیان سابق سیاسی ایرانی تشکیل شده است.

سخنرانان کنفرانس ژنو عبارت بودند از: اینگرید بتانکور، طاهر بومدرا حقوقدان و رئیس پیشین بخش حقوق‌بشر ملل‌متحد در عراق، کرستی بریملو وکیل برجسته و مسئول کمیته حقوق‌بشر کانون وکلای انگلستان و ولز، دکتر آلخو ویدال کوادراس رئیس‌ کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت و آزاده ضابطی معاون کمیته وکلای ایرانی مقیم انگلستان.

کمیتهٴ بین‌المللی «عدالت برای قربانیان قتل‌عام 1367» علاوه بر تشریح تاریخچه‌یی از قتل‌عام سال ۶۷، افشای نوار اخیر صحبتهای آقای منتظری و درگیر بودن بالاترین مقامات رژیم در قتل‌عام 30هزار زندانی سیاسی، چندین گور دسته‌جمعی در نقاط مختلف ایران که تا کنون ناشناخته مانده بودند را در این کنفرانس ارائه کرد و خواستار تشکیل یک کمیته تحقیقاتی و حقیقت‌یاب از سوی ملل‌متحد برای تحقیق در مورد این جنایت علیه بشریت شد.

سخنرانان کنفرانس در مقر اروپایی ملل‌متحد تأکید کردند، آنچه در ایران در سال 1367 رخ داد مصداق غیرقابل انکار جنایت علیه بشریت است و با توجه به افشای نوار صحبتهای منتظری و اظهارات مقامات ارشد رژیم که به ارتکاب این جنایت مباهات کرده‌اند، هیچ توجیهی برای عدم بررسی این موضوع به‌عنوان یک جنایت علیه بشریت وجود ندارد.

آزاده ضابطی به‌عنوان سخنگوی کمیته در سخنان خود گفت که این کمیته بنا بر خواست خانواده‌های قربانیان قتل‌عام ۶۷، افرادی که اقوامشان در این جنایت هولناک قتل‌عام شده‌اند و بازماندگان تشکیل شده است.

وی ضمن یادآوری این‌که رژیم آخوندی طی 28سال گذشته با تمام قوا تلاش کرده بود این جنایت و ابعاد آن‌را مسکوت بگذارد، خاطرنشان کرد که اجساد 30هزار قربانی در گورهای دسته‌جمعی در نقاط مختلف ایران دفن شده و تعداد زیادی از این گورها ناشناس مانده‌اند. اما کمیته ما توانسته است وجود گورهای جمعی در حداقل 12 استان ایران را تدقیق کند. وی اطلاعات هشت گور جمعی جدید را که اخیراً کشف شده در اختیار خبرنگاران قرار داد و تأکید کرد که تحقیقات کمیته در این زمینه و سایر وجوه این جنایت ادامه خواهد یافت.

آزاده ضابطی گفت، امیدواریم فعالیت‌های این کمیته، یک ادای احترام نه تنها به 30هزار زندانی سیاسی اعدام‌شده، بلکه به تمام ایرانیانی باشد که در حکومت جمهوری اسلامی، جان خود را در راه تحقق آزادی، دموکراسی و حقوق‌بشر از دست داده‌اند.

طاهر بومدرا در سخنان خود تأکید کرد که قتل‌عام 67 طبق هر استانداردی، یک جنایت بسیار جدی علیه بشریت است... . هیچ‌کدام از مسببان و آمران قتل‌عام 67 در مقابل عدالت قرار نگرفته‌اند و سازمان ملل باید بدون تأخیر و تعلل، ایجاد یک کمیته تحقیقاتی در این زمینه را در دستور کار قرار دهد.

کرستی بریملو سخنران بعدی کنفرانس مطبوعاتی ژنو بود؛ وی از جمله گفت آنچه در رابطه با این پرونده در ارتباط با رژیم ایران پیگیری می‌کنیم، نمونه‌یی بسیار آشکار از تروریسم حکومتی است... و (قتل‌عام) 1988، یک دلیل اثباتی بسیار قوی از نحوه عملکرد (این رژیم) است... . اگر ‌چه سازمانهای مدافع حقوق‌بشر از سال‌ها قبل، این جنایت را به‌عنوان یک جنایت علیه بشریت ارزیابی کرده بودند، ولی ظهور نوار صحبتهای منتظری موضوع را مطلقاً غیرقابل انکار کرده بود؛ (این اکنون) به یک موضوع اجتماعی در ایران تبدیل شده است و ضرورت اقدام بین‌المللی بیش از هر زمان دیگری است... . یکی از مکانیزم‌های تحقیقات این است که پهنهٴ مأموریت گزارشگر ویژه (ملل متحد برای وضعیت حقوق‌بشر در) ایران گسترش یابد و شامل تحقیق درباره قتل‌عام 1988 بشود... شورای حقوق‌بشر نیز می‌تواند تحقیقات را شروع کند، چون خودش ناظر بر فعالیت گزارشگر (ویژه) است... .
وی افزود، بسیار خوشحالم که عضوی از این کمیته باشم. چون اگر (از تاریخ) درس نگیریم... همان نقض‌های حقوق‌بشری دوباره صورت خواهد گرفت... . (امروزه) اعدامها توسط (رژیم) ایران در دوران روحانی... . به بالاترین نرخ خود رسیده است.

اینگرید بتانکور در بخشی از سخنان خود در کنفرانس مطبوعاتی در مقر اروپایی ملل‌متحد تأکید کرد که به‌عنوان یک قربانی و بازماندهٴ یک اقدام تروریستی، برایم موجب افتخار است که عضو این کمیته عدالت برای قربانیان (قتل‌عام) 1988 در ایران باشم؛ آن هم در کنار تمامی این شخصیتها که مدافعان حقوق‌بشر هستند... . ما از قربانیان رژیمی دفاع می‌کنیم که ادعای مسلمانی دارد، اما تمام قربانیانی که ما به دفاع از آنها برخاسته‌ایم، مسلمان هستند. تحقیقات بین‌المللی برای دفاع از حقوق‌بشر اهمیت فراوانی دارد. این‌که این جنایتکاران اینک دارای مسئولیت‌های مهمی در (حکومت) ایران هستند نشان می‌دهد حکومت کنونی تا چه حد مشکل‌آفرین است.

آلخو ویدال کوادراس نیز در سخنانش گفت که تشکیل کمیته عدالت برای قربانیان قتل‌عام سال 1988، خبر بسیار خوبی برای همهٴ مدافعان حقوق‌بشر در جهان است...
خمینی در سال ۶۷ در وحشت از اوج‌گیری محبوبیت مجاهدین و بعد از سرکشیدن جام زهر آتش‌بس، در ترس از چشم‌انداز آیندهٴ حکومتش، این حکم ضدبشری برای قتل‌عام تمامی زندانیانی سیاسی را که به مجاهدین معتقد بودند صادر کرد تا شاید بتواند این جنبش را از بین ببرد؛ ولی در این رابطه با شکست سختی روبه‌رو شد.

کنفرانس مطبوعاتی برای اعلام تشکیلکمیته بین‌المللی «عدالت برای قربانیان قتل‌عام 1367»، با استقبال گسترده رسانه‌های خبری بین‌المللی، منطقه‌یی و سوئیسی قرار گرفت و فراخوان آن به تحقیقات بین‌المللی به‌طور گسترده منعکس شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0356a632-4ab9-4fa7-9000-457eccbaca0a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات