728 x 90

-

سرقت سیستماتیک از طلافروشیها و بحران و ناآرامی در بازار زرگرهای یزد

-

پارکینگ تعطیل و بسته شده یزدیها
پارکینگ تعطیل و بسته شده یزدیها
سرقت از طلافروشیها در شهرهای مختلف کشور طی ماهها ی اخیر رو به افزایش گذاشته است. طبق خبرها و گزارشهای رسانه‌های مربوط به طلافروشان کشور در 4ماه اخیر طلافروشی هایی در شهرهای تاکستان، خرمدره، اسلامشهر، قدس، کاشان، چالوس، گرگان، دهدشت، اصفهان، تهران، کرمان، شیراز، کنگان، بروجرد، شوشتر، بوشهر، اقلید، مشهد، یزد و نهاوند مورد سرقت قرار گرفته است و تعدادی از طلافروش‌ها به قتل رسیده‌اند.

حالا دیگر نداشتن امنیت جانی و مالی بر مشکل اخاذی مالیاتی دولت بر بازاریان افزوده شده است. نداشتن امنیت و اخاذی مالیاتی فضای بازار شهرهای مختلف کشور را بحرانی کرده است. در این هفته بحران به یزد رسید. طلافروشان در نقاط مختلف کشور به دست داشتن ایادی انتظامی و امنیتی رژیم در سرقتهای کلان از طلا فروشیها تأکید کرده‌اند.

ساعت 2 بعدازظهر روز سه‌شنبه 30شهریورماه یکی از طلافروشیهای بازار یزد مورد سرقت قرار گرفت که در جریان آن فروشنده 27ساله به قتل رسید. سارقین در بیرون مغازه با حمله به فروشنده وی را مضروب ساخته و با سرقت کلید طلافروشی، وارد مغازه شده و اقدام به سرقت 15 کیلوگرم طلا کرده‌اند. فروشنده 27ساله این طلافروشی نیز که به‌دلیل جراحات وارده از سوی سارقین فوت کرده است پس از ساعت ها بی‌اطلاعی در پارکینگ مسجد ملااسماعیل پیدا شد.

بازار زرگرهای یزد از همان روز سه‌شنبه یکپارچه وارد اعتصاب شد و مغازه‌های زرگری بسته شد. صبح روز چهارشنبه 31شهریورماه بیش از 400نفر از کسبه بازار یزد، در اعتراض به نبودن امنیت و قتل زرگر در بازار یزد تجمع اعتراضی برپا کردند. تجمع‌کنندگان با تعطیلی مغازه‌های خود در حد فاصل خیابان قیام و بازار خان ضمن اعتراض به وضعیت امنیت در این شهر، شعارهای تند نیز سردادند.

نقش ایادی رژیم در سرقتها
روز پنجشنبه معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد به میدان آمد و برای عادی جلوه دادن فضای بازار به خبرنگاران گفت: عامل اصلی تجمع بازاریان بازار زرگران یزد اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

پدر محمد حق شناس مقتول در مصاحبه با گروه هیأت عزاداری پنبه‌کاران یزد روز پنجشنبه با شرح جزییات اعلام کرد:
در پارکینگی که منعلق به دولت است هیچ دوربینی وجود ندارد در صورتی که در سطح شهر با استفاده از دوربین‌ها مردم را جریمه می‌کنند، حتی برای پیدا کردن جسد نور نبود و خودمان با چراغ دوربین جسد را پیدا کردیم.

وی تأکید کرد: به هیچ کس شک نداریم بجز مسئولان استان، سالها پیش روز و شب این بازار نگهبان داشت حتی تا روی پشت بامها مأموران بودند، بحث بحث سرقت هم نیست جوان ما شهید امنیت است و فدای امنیت استان شده است ما قائل به سرقت نیسیتم بحث بی‌امنیتی در استان است.

سه روز گذشته ولی هیچ ارگانی از ما سوالی نکرده است، هنوز هیچ اطلاعی از روند پیشرفت کار نداریم (کانال خبری یزد نیوز1مهر 95)

کانال محلی یزد نیوز پنجشنبه 1مهر از نگرانی مردم یزد از ناامنی خبر داد و نامه سرگشاده یک شهروند یزدی را منعکس کرد و نوشت: متأسفانه پلیس یزد محدود شده به گشت ارشاد و گیر دادن به صدای سیستم صوتی ماشین و مهمانی خانوادگی و از این حرفها که هیچ‌یک امنیت کسی رو به خطر نمی‌اندازه. شما کافیه جهت آشنایی با یک دختر در کوچه‌ای قدم بزنی تا از زمین و هوا پلیس بریزه سرت و... ولی مزاحمت و دزدی و غیره انگار نه انگار که کار خلافی باشه. پلیس یزد بدون توجه به این مسائل شبها در صفائیه مشغول به گیر دادنهای بیخود هست به چهارتا جوون. نظر منو سانسور نکنید عین واقعیته. امنیت با بیرون بودن مو و مانتو کوتاه و صدای بلند موسیقی مختل نمی‌شه.

با صحبتهای پدر طلافروش مقتول اکنون انگشت اتهام سرقت و قتل به سوی نیروهای امنیتی و مسئولان استانداری نشانه رفته است و بحران و تنش در بازار یزد هم‌چنان ادامه دارد. تا آنجا که صدای مردم از سرکوب نیروهای امنیتی و گشت ارشاد در یزد بلند شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/319b6aa1-9bf9-4a7a-8026-b6a1f92a28d1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات