728 x 90

دخالتهای ایران,روابط ایران و کشورهای منطقه,

عادل الجبیر: محکومیت دخالتهای رژیم ایران در منطقه توسط کنفرانس اسلامی، انزوای این رژیم را نشان می‌دهد

-

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان روز چهارشنبه 17شهریور در کنفرانسی که در مرکز سفارت عربستان در لندن با حضور رسانه‌های انگلیسی و عربی برگزار شد، در رابطه با دخالتهای رژیم ایران در امور داخلی کشورهای دیگر گفت، بیانیه سازمان کنفرانس اسلامی که در آوریل گذشته در استانبول برگزار شد، دخالتهای رژیم ایران در امور کشورهای منطقه و حمایت این رژیم از سازمانهای تروریستی را محکوم کرد. همچنین این کنفرانس حزب‌الله را نیز محکوم کرده و استفاده رژیم ایران از فرقه‌گرایی را نیز محکوم کرد. این بیانیه توسط پنجاه کشور امضا شد. این انزوای رژیم ایران در منطقه را نشان می‌دهد و بسیاری از کشورها مانند؛ سومالی، سودان و جیبوتی و برخی کشورهای دیگر روابط خود را با این رژیم قطع کردند، این امر این پیام را به رژیم ایران می‌دهد که رفتارهای خود را متوقف کند.

وی افزود: رژیم ایران تلاش می‌کند به‌منظور به‌دست آوردن منافع سیاسی حج را سیاسی کند و این آنچیزی است که جهان اسلام آن را رد می‌کند. الجبیر در این رابطه به عدم پذیرش امضای توافقنامه حج با وجود تسهیلاتی که حکومت عربستان ارائه داد اشاره کرد و گفت: «این امر باعث از دست دادن فرصت برای ایرانیهایی گردید که خواهان حج امسال بودند.

وزیر خارجه عربستان در مورد پیش‌بینی آینده روابط سیاسی رژیم ایران و عربستان گفت: «عربستان دیپلوماتهای رژیم ایران را نکشته و به سفارتهای این رژیم حمله نکرده و سلاح برای حمایت از اقلیتها به درون ایران وارد نکرده و در امور کشورهای همسایه دخالت نکرده و فرقه‌گرایی را ترویج و تغذیه نمی‌کند. در مقابل و بعد از امضای توافق اتمی با رژیم ایران، این کشور برخوردهای خصمانه خود را شدت بخشیده است. و این صحنه‌ها را در لبنان، سوریه و یمن و بحرین می‌بینیم، علاوه بر اینها سلاح را به داخل عربستان و کویت قاچاق می‌کند، در حالی که و به‌رغم اشاعه برخی ادعاها حتی یک دلیل وجود ندارد که نشان دهد عربستان با تروریسم ارتباط دارد و یا آن را مورد حمایت قرار می‌دهد.

عادل الجبیر تأکید کرد رژیم ایران از تروریسم و از شبکه القاعده حمایت می‌کند و پرسید چرا گروه‌های تروریستی از قبیل ”داعش“ و ”القاعده“ به ایران حمله نمی‌کنند؟ و گفت چه بسا سندهایی که آمریکا بعد از کشته شدن اسامه بن‌لادن به‌دست آورد به رژیم ایران اشاره داشت، کما این‌که حضور رهبران القاعده در ایران و عدم تحویل آنها توسط رژیم ایران، دلیلی است بر روابط تهران با این شبکه. وی خاطرنشان ساخت که سابقه رژیم ایران پر است از انجام حملاتی در اروپا و آسیا و آفریقا و حتی در آمریکای لاتین و قتل سربازان آمریکایی و انگلیسی در عراق. کما این‌که به نقض تمامی قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد.

وی در مورد عراق گفت مشکل عراق، رژیم ایران و دخالتهایش در امور داخلی آن می‌باشد و هدایت شبه‌نظامیان که مسئول کشتارهایی هستند که در عراق به‌وقوع می‌پیوندد که به نوبة خود باعث تشدید درگیری فرقه‌یی می‌شود و به‌دلیل کشتاری که در فلوجه و سایر جاها انجام داده‌اند، به شبکه تروریستی ”داعش“ نیز امکان رشد و پیوستن بسیاری از اهل سنت به این شبکه را می‌دهد و اگر این تفرقه مذهبی که رژیم ایران آن را هدایت می‌کند کنترل نشود، معضل عراق حل نخواهد شد.

عادل الجبیر وزیر خارجه همچنین تأکید کرد مردم سوریه دیگر نمی‌توانند بشار اسد را بعد از این همه کشتار و کوچ دادن و ویرانی که به کشور خود وارد کرد، در رأس حاکمیت بپذیرند. و مردم سوریه خودشان باید زمان گذار سیاسی که باید بدون او باشد را تعیین کنند. وی تأکید کرد ژنو 1 به انتقال قدرت از بشار اسد و خروج او از سوریه فراخوان داده است.

وی در مورد تحولات سوریه بعد از نشست اخیر در لندن در مورد سوریه اظهار داشت، وضعیت تغییری نکرده و رژیم بشار اسد هم‌چنان به سرکوب غیرنظامیان مبادرت می‌کند. وی گفت: اعتقاد ندارد که بشار اسد در آینده موضع خود را تغییر دهد.

عادل الجبیر اشاره کرد اپوزیسیون سوریه یک دیدگاه جدی برای حل بحران سوریه ارائه داد که شامل انتقال قدرت و پیشبرد روند دموکراتیک است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/97df8e44-d520-43fc-87d2-9c8191b888ba"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات