728 x 90

اخبار تركيه,

باراک اوباما: ترکیه شریک مهم آمریکا و از متحدان قدرتمند ناتو است

-

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا - رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
باراک اوباما رئیس جمهور امریکا - رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه 13شهریور 95 اعلام کرد خللی در روابط امنیتی کشورش با ترکیه پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه ایجاد نشده و این کشور هم‌چنان یکی از متحدان قدرتمند ناتو است.

باراک اوباما ضمن تأکید بر همکاری آمریکا با ترکیه در زمینه مبارزه با داعش، اظهار داشت: این کشور در بسیاری از مسائل شریک مهم ما در منطقه است.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به تاثیر منفی کودتای نافرجام 15 ژوئیه بر روند سیاسی و اداری ترکیه تصریح کرد: باید این دو الگو را از نو بسازند و شیوه انجام آن نیز مهم است.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد: می خواهیم نشان دهیم که در کنار ملت ترکیه هستیم، بنابراین اگر اقدامی برخلاف دوستی ما انجام شود، با آن برخورد خواهیم کرد.

 

اروپا خواستار بهبود روابط آنکارا ـ بروکسل شد
وزیر امور اروپایی ترکیه، عمر جلیک به جمع وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در براتیسلاوا پایتخت اسلوواکی پیوست تا در اجلاس دو روزه این اتحادیه شرکت کند.

اتحادیه اروپا که هم‌چنان با بحران پناهجویان روبه‌روست خواهان بهبود روابط دوجانبه با ترکیه است. در جریان این اجلاس، فدریکا موگرینی، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجه گفت: «ما شرکای جدی هستیم. ترکیه کشور مهمی است و اتحادیه اروپا هم بازیگر خیلی مهمی است. از اینرو، خیلی خوب است که با یکدیگر دیدار داریم. من انتظار دارم که روابط دوجانبه بهبود پیدا کند. »

نماینده ارشد اتحادیه اروپا اما فراتر از این رفت. وی یک ماه و نیم پس از کودتای نافرجام در ترکیه حمایت خود را از دولت ترکیه اعلام کرد و افزود: «ما توانستیم در زمینه برقراری وضعیت فوق‌العاده با ترکیه همراهی کنیم تا این کشور به‌عنوان نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا بتواند به تعهداتش در قبال این اتحادیه، اصول و ارزشهای آن پایبند باشد. »

آنکارا و بروکسل در نوامبر گذشته بر سر کاهش میزان مهاجرت به قاره اروپا به توافقی چالش برانگیز رسیدند. یکی از شروط این توافق تردد آزاد شهروندان ترک بدون نیاز به روادید در کشورهای عضو شنگن بود. توافقی که انتظار می‌رود در اکتبر امسال به اجرا درآید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2c741e77-cb3e-4f13-92a5-c105b52d5c36"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات