728 x 90

سوريه,

گزارشی از عملیات آزادسازی شهر جرابلس در شمال حلب

-

عملیات آزادسازی شهر جرابلس در شمال حلب
عملیات آزادسازی شهر جرابلس در شمال حلب
به گزارش تلویزیون اورینت رزمندگان ارتش آزادی با حمایت هوایی ارتش ترکیه جرابلس را هدف تهاجم سنگین خود قرار دادند.

تلویزیون اورینت به تصاویر ویژه‌ای دست یافت که در آن اولین لحظات ورود رزمندگان ارتش آزادی به مرز شهر جرابلس را نشان می‌دهد.

فرماندهان ارتش آزادی سوریه به اورینت نیوز گفتند عناصر داعش از اطراف این شهر به مواضع داخلی شهر جرابلس عقب‌نشینی کرده و رزمندگان ارتش آزادی سوریه و دیگر گروه‌های رزمنده به سوی این شهر پیشروی کرده‌اند.

همان منابع از ضربات بزرگی خبر دادند که به صفوف گروه داعش وارد شده است. همچنین ستونهای داعش مشاهده شدند که در حال خارج شدن از شهر بوده‌اند.

در ساعتهای اولیه صبح چهارشنبه سوم شهریور 95 هواپیماهای جنگی ترکیه که توسط هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش حمایت می‌شدند بعد از پرواز از فرودگاه نظامی اینجرلیک اهداف داعش را در نزدیکی شهر جرابلس در حومه شمالی شهر حلب هدف قرار دادند.

علاوه بر این توپخانه ترکیه آتش تهیه خود را بر روی مواضع این گروه متمرکز کرد تا نیروی زمینی ارتش آزادی بتواند با پوشش آتش به سوی شهر جرابلس پیشروی کند.

در این رابطه خبرنگار اورینت نیوز از اطراف شهر جرابلس رویدادهای جدید در شهر جرابلس را تشریح کرد و گفت:
در این لحظات هواپیماهای ائتلاف و توپخانه ارتش ترکیه مواضع داعش در شهر جرابلس را زیر آتش خود گرفته‌اند. رزمندگان ارتش آزادی روستای ککلجه و مواضع دیگری را در اطراف این شهر تصرف کرده‌اند. این مناطق در دو کیلومتری و شمال شهر جرابلس در سمت مرز ترکیه قرار دارند.

به گفته فرماندهان در اولین مرحله، رزمندگان می‌خواهند شهر جرابلس را آزاد کنند. این عملیات چند مرحله‌ای است و چندین روز طول خواهد کشید. رزمندگان ارتش آزادی بعد از تصرف چند روستا در شمال پیشرویهایشان را ادامه خواهند داد. این عملیات با همکاری ارتش ترکیه پیش می‌رود و تانکهای ترکیه در مناطق شمالی مستقر شده‌اند.

بر اساس اخبار به‌دست آمده بخشهایی از گروه داعش به سوی شهر الباب عقب‌نشینی کرده‌اند. داعش نگران ورود ارتش آزادی و نیروهای ویژه ترکیه به این شهر است و می‌خواهد از سقوط سریع بعضی مواضعش جلوگیری کند.

اهمیت نظامی و استراتژیکی شهر جرابلس
در رابطه با شهر جرابلس و اهمیت آن سرهنگ احمد الحمادی کارشناس نظامی و استراتژیکی به تلویزیون اورینت گفت:
عملیات آزادسازی جرابلس شروع شده است. می بایست که قبل از ورود به شهر جرابلس مناطق اطراف این شهر تصرف می‌شد. روستایی که توسط رزمندگان ارتش آزادی تصرف شده، روی منطقه دید و تیر دارد و نباید قبل از تصرف این روستا وارد شهر شویم. رزمندگان روستای الحجلیه را تصرف کردند. این روستا در 2 کیلومتری غرب شهر جرابلس است و ککلجه در یک ونیم کیلومتری شهر است. عملیات جریان دارد. از آنها پشتیبانی آتش می‌شود. زرهیهای ارتش آزادی و ارتش ترکیه در این عملیات شرکت دارند. نیروی هوایی ائتلاف جهانی علیه داعش مواضع این گروه را هدف قرار می‌دهند. مراکز کنترل و فرماندهی و انبارهای و حلقه امدادرسانی آنها که به این گروه کمکهای لجستیکی می‌رساند را بمباران می‌کنند

تلویزیون اورینت: ارتش آزادی تپه استراتژیکی جرابلس را تصرف کرده و این تپه در نزدیکی دو روستایی است که در حومه جرابلس قرار دارد از نظر شما این مواضع که ارتش آزادی تصرف کرده می‌تواند شروع عملیات برای پیشروی به سوی قلب جرابلس باشد؟

سرهنگ احمد الحمادی: دقیقا، زمانی که ارتش آزادی تپه‌های اصلی در نزدیکی شهر جرابلس را تصرف می‌کند این مناطق می‌توانند پایگاهی برای شروع عملیات آزادسازی شهر جرابلس و ورود به شهر جرابلس باشد. این تاکتیک شاید که یک تا دو روز ادامه داشته باشد تا بتوان این شهر را تصرف کرد.

شاید جنگ در این شهر جنگ خیابانی باشد و این گروه از بسته‌های انفجاری استفاده کند لذا باید این شهر را محاصره کرد و روی مراکز قدرت این گروه آتش باز کرد تا دچار فروپاشی شود و به خارج شهر عقب‌نشینی کند تا حداقل خسارات به شهر وارد شود. این جنگ جنگی خونین خواهد بود چرا که این شهرک برای داعش آخرین شهرک در نزدیکی مرزهای ترکیه است.

تلویزیون اورینت: در رابطه با حمایت ترکیه و مشارکت نیروی هوایی ائتلاف در این جنگ آیا تنها برای آزادسازی شهر جرابلس است یا این‌که عملیات آنها بزرگتر از تصرف شهر جرابلس خواهد بود.

سرهنگ احمد الحمادی: طبعاً مرحله اول جرابلس خواهد بود ولی ممکن است که این مراحل در مناطق امنی در نزدیکی مرزهای ترکیه هم گسترش پیدا کند. ترکیه به‌خاطر جنایاتی که این گروه علیه مردمش مرتکب شده بسیار برانگیخته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d5f6623a-132f-4dcb-85d2-7452b60d1fdb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات