728 x 90

سوريه,

سالروز اولین کشتار مهیب مردم سوریه با تسلیحات شیمیایی (کلیپ + تصویر)

-

 -
-
سه سال یا به‌طور مشخص 1095روز از لحظه‌يی که رژیم اسد اولین موشک های شیمیایی‌اش را به شهرها و شهرک های غوطه شرقی شلیک کرد می‌گذرد. در این جنایت، 1500 تن جان باختند.
 
 

تهاجم شیمیایی در مناطق زملکا، جسرین، عربین، عین ترمه، کفر بطنه، حموریه و شهر معضمیه شام در غوطه غربی صورت گرفت. امروز سومین سال است که از آن جنایت می‌گذرد.
 

در این تهاجم رژیم اسد و هم‌پیمانانش، روسیه و رژیم ایران، مهمترین دستاوردشان را در کشتار بی‌گناهان رقم زدند. چیزی که هنوز هم در سوریه ممنوع نیست چرا که بعد از گذشت پنج سال، دشمنان انقلاب سوریه هیچ سقفی برای سرکوبی مردم نمی‌شناسند و این مردم کماکان بهای سنگینی را برای آزادیشان می‌پردازند.
 


بعداز تهاجم شیمیایی به ساکنان غوطه دمشق اولین انعکاس را سازمان ملل داشت و جلسه‌يی اضطراری تشکیل داد، جلسه‌يی فوق‌العاده برای بحرانی خطرناک در سوریه.

و 4 روز بعد از این جلسه قرار شد که کمیته‌یی تشکیل شود تا مسئولان این جنایت مشخص شوند.
 


شورای امنیت با اجماع رأی داد تا کمیته کارشناسان برای مشخص کردن مسئولان تهاجم شیمیایی از جمله به‌کار گیری گاز کلر یا هر ماده شیمیایی سمی دیگری تشکیل شود و عاملان و آمران آن مورد حسابرسی قرار گیرند، ولی کمیته‌یی که تشکیل شد هیچ اطلاعیه مهمی صادر نکرد و جنایتکاران را در برد.
 
 
روسیه و چین از صدور بیانیه‌يی شدیداللحن در این رابطه جلوگیری کردند و تنها از رژیم اسد خواستند به بازرسان سازمان ملل در سوریه اجازه دهد تا بتوانند در منطقه تهاجم کار کنند.
 


آمریکا و انگلستان تصمیم گرفتند تا در پاسخ به استفاده اسد از سلاح شیمیایی به قوه قانون گذاری کشورشان مراجعه کنند تا سایتهای شیمیایی اسد را هدف قرار دهند. عملی که از نظر بسیاری فرار از مسئولیت و تعهداتی بود که برای جلوگیری از به‌کار گیری سلاح شیمیایی توسط رژیم اسد باید به آن عمل می‌کردند.
 
 
 
تهاجم شیمیایی اسد به مردم سوریه و عبور از خط سرخ قرار بود که با مجازات آمریکا روبه‌رو شود. قرار بود که ناو هواپیمابر آمریکا به سواحل مدیترانه برود و اولین موشک تام هاگ را به کاخ ریاست‌جمهوری اسد شلیک کند، ولی چنین چیزی اتفاق نیفتاد.
 
 
کشورهای بزرگ بلافاصله دخالت کردند و به آمریکا اشاره کردند که معامله تحویل دهی تسلیحات شیمیایی اسد را قبول کند و آمریکا نیز قبول کرد و خط سرخ خود را زیر پا گذاشت. تصمیمی که باعث جری‌تر شدن رژیم اسد شد و بهای آن را میلیونها سوری با آوارگی و دربدری و با خون خود می‌پردازند.
 
تهاجم شیمیایی به غوطه تنها تهاجم نبود شبکه حقوق‌بشر سوریه 167 مورد به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی را از اولین حادثه در بیست و سوم دسامبر سال 2012 به ثبت رسانده است.
 

این شبکه گفت بعد از صدور قطعنامه 2118 شورای امنیت در مورد جمع‌آوری تسلیحات شیمیایی اسد 134 مورد دیگر تهاجم شیمیایی وجود داشته و پیش از آن نیز 33 مورد تهاجم شیمیایی گزارش شده بود. شبکه حقوق‌بشر سوریه می‌گوید 97 درصد از این تهاجمات علیه مناطق تحت کنترل اپوزیسیون سوریه در حومه استان ادلب، دمشق و حما ونیز در استانهای حلب، حمص و درعا بوده و تنها 3 درصد از آنها در مناطق تحت کنترل داعش بوده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f5a2f0a9-e761-4d2d-82a1-10c0dceeada0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات