728 x 90

اعدام زندانيان سياسى اهل سنت,

انتقاد شدید دولت آلمان نسبت به اعدامهای اخیر در ایران

-

بربل کوفلر مسئول امور حقوق‌بشر دولت آلمان
بربل کوفلر مسئول امور حقوق‌بشر دولت آلمان
وزارت خارجه آلمان اعدام‌های اخیر در ایران به‌ویژه اعدام حسن افشار را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند. افشار در زمان بازداشت دانش‌آموز دبیرستانی بوده و هنوز به سن قانونی نرسیده بود.

خانم بربل کوفلر، مسئول وزارت‌خارجه آلمان در امور حقوق‌بشر روز جمعه (۵ اوت / ۱۵ مرداد) رژیم ایران را به‌خاطر اعدام حسن افشار به‌شدت مورد انتقاد داد و تأثر و انزجار خود را از این رویداد ابراز داشت.

به گفته خانم کوفلر کنوانسیون سازمان ملل در ارتباط با حقوق کودکان و نوجوانان که ایران آن را امضا کرده است، اعدام افرادی را که در هنگام ارتکاب جرم به ۱۸ سالگی نرسیده باشند، منع کرده است.

لازم به توضیح است که همچنین زید رعد حسین، کمیسار عالی حقوق‌بشر سازمان ملل نیز روز جمعه (۵ اوت) در ژنو با انتشار بیانیه‌یی از اعدام‌های اخیر در ایران و همچنین اعدام حسن افشار به‌شدت انتقاد کرد.

او با اشاره به اعدام دست‌جمعی زندانیان کرد اهل سنت در زندان گوهردشت کرج، نسبت به محاکمه عادلانه آنان و این‌که طبق اصول و رعایت قانون صورت گرفته باشد ابراز تردید کرد.

همچنین روز سه‌شنبه (۳ اوت / ۳ مرداد) نیز سازمان عفو بین‌الملل از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به‌خاطر اعدام حسن افشار انتقاد کرده بودند.

به نوشته عفو بین‌الملل حکم اعدام حسن افشار در حالی اجرا شد که دفتر رئیس قوه قضاییه به خانواده او وعده داده بود، پرونده در هفته پایانی شهریورماه بار دیگر بررسی شود.

بر اساس برآورد سازمانهای بین‌المللی حقوق‌بشر، از سال ۲۰۰۵ تا کنون دست‌کم ۷۳ متهم نوجوان در ایران اعدام شده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/526e225d-7e34-4833-ba4d-8f9750cf9961"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات