728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۱مرداد ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه های حکومتی
نگاهی به روزنامه های حکومتی
تنها مضمون مشترک روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و باند ولی‌فقیه ارتجاع، سوز و گداز و آه و ناله از دیدار اخیر رئیس‌جمهور فلسطین با رئیس‌جمهور منتخب مقاومت ایران است. بعد از آن اوجگیری جنگ قدرت در رأس نظام مضمون مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز 11مرداد است:

ابرار: جنتی: متأسفانه خرید آرا در حال رایج شدن است

ابرار: تحقیق و تفحص از «اوقاف» کلید خورد

جوان: توزیع سهام عدالت در سال انتخابات

جوان: زاکانی در نامه‌یی به رئیس‌جمهور: شعار با کسی عقد اخوت نبسته‌ام را عملی کنید

کیهان: برجام برای تشدید فشار بر ایران است اما برخی مسئوان هم‌چنان غافلند!

روزنامه‌های باند رفسنجانی و حسن روحانی بر ضرورت زهر خوران و آویختن به غرب تحت عنوان «همانند مردمان سایر سرزمینها» تأکید کرده و به باند علی خامنه‌ای تاخته اند:

ابتکار: شهروندان ایران‌زمین در همین روزهایی که در آن هستیم شهروندانی اند همانند مردمان سایر سرزمینها و تفاوت معناداری با دیگران ندارند... در حالی که این گزینه‌ها بدون چون و چرا نزد اکثریت ایرانیان پذیرفته شده است و اکثریت مردم ایران باور دارند که مردمی هستند مثل همه مردم دنیا، اما یک گروه کوچک شاید تمایل دارند که آرزویشان را جای واقعیت جا بیندازند. این گروه کوچک اما شاید نیرومند در حوزه سیاست داخلی با بزرگ نمایی در توانمندیهای ایرانیان کژراهه را به جای راه نشان می‌دهند و با تبلیغات پر سر و صدا ایرانی را برترین مردمان جهان نشان می‌دهند و البته هدفهای دیگری دارند. این گروه کوچک تمایل به سازگاری کمتری در برابر دنیا دارند و از کنار برخی واقعیتها با چشم های بسته‌ای که خودشان آن را می‌بندند عبور می‌کنند... این گروه با این‌که می‌دانند دستیابی به رشد پایدار، کم نوسان و پر شتاب برای عبور از بن‌بست اقتصاد امروز ایران نیازمند استفاده از منابع جهانی و از پس‌انداز داخلی است اما سرسختانه در برابر این موقعیت ایستادگی کرده و دولت مستقر را در شرایط دشواری قرار می‌دهند.

شرق: برجام دوباره نتیجه داد... رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران، بیانیه موگرینی، مبنی بر حمایت از الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت آن‌هم پس از بازگشت هیأت اقتصادی اروپا از ایران را نشانه آمادگی جامعه اروپایی برای به‌رسمیت‌شناختن حقوق حقه ایران عنوان کرد. تصور محمدرضا بهزادیان این است که بعد از اقدام ارزشمند دولت یازدهم و تلاش‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در به‌سامان‌رساندن توافق هسته‌ای، جامعه بین‌الملل، به‌ویژه اتحادیه اروپا، آمادگی لازم را برای پذیرفتن ایران در جمع‌های تأثیرگذار بر اقتصاد جهانی پیدا کرده‌ است... رئیس خانه اقتصاد ایران نیز بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حمایت از الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت را یکی از ثمرات برجام می‌داند و تصریح می‌کند: این بیانیه یعنی جامعه بین‌الملل قبول کرده است که ایران می‌تواند سهم خود را در تجارت جهانی و بلوک‌های اقتصادی جهان داشته باشد.

آرمان: همه قدرتهای جهانی قبول دارند که برجام جامع‌ترین توافق عدم گسترش سلاحهای هسته‌یی در تاریخ است زیرا شامل شفافیت‌های حداکثری و همه تضمینهای لازم درباره عدم انحراف به سمت ساخت بمب هسته‌یی است. برجام ظرفیتی فراتر از توافق با ایران دارد و می‌تواند کاربرد منطقه‌یی و جهانی داشته باشد. اگر اوباما و قدرتهای جهانی درباره عاری‌سازی خاورمیانه و جهان از بمب هسته‌یی حسن‌نیت دارند و جدی هستند، اصول برجام را اجرا کنند تا خاورمیانه و جهان از سلاح هسته‌یی عاری شود.

برخی از روزنامه‌های باند رفسنجانی-روحانی ضمن یادآوری بی‌دستاوردی برجام، به دولت هشدار می‌دهند که سهم اقتصادی باندهای خودی را در نظر نگرفته است:

جهان صنعت: با گذشت چند ماه از عمر برجام و با علم‌های مخالفی که در داخل کشور و در کنگره آمریکا علیه برجام برافراشته شد و نیز با پایان یافتن ماه عسل رفت و آمد هیات‌های اقتصادی به کشور که عملاً هیچ سودی هم برای بخش‌خصوصی دربر نداشت، واقعیت مربوط به صوری بودن نقش اتاق ایران و رئیس آن در این رفت و آمدها یک‌بار دیگر به اثبات رسید و فعالان اقتصادی و گردانندگان اتاق ایران دریافتند که حتی در دوران پسابرجام هم تصدی‌گریهای اقتصادی کشور هم‌چنان در اختیار دیوانسالاری دولتی باقی خواهد ماند.

حمله به باند خامنه‌ای برای قبضهٴ قدرت در نمایش آتی انتخابات مضمون بسیاری از مطالب روزنامه‌های باند رفسنجانی-روحانی است:

آرمان: سلیمی نمین در باب احتمال دستیابی اصول‌گرایان به وحدت گفت: «هرگز وحدت نظر به‌صورت جامع ممکن نیست. حتی اگر عقول و عناصر وزین اصول‌گرا به جمع‌بندی برسند، برخی معلوم نیست آن جمع‌بندی را بپذیرند، سلیمی‌نمین که از منتقدان اصول‌گرای رئیس دولتهای نهم و دهم است، گفت: «قطعا جامعه یک خطا و یک اشتباه را از جانبه یک فرد دوباره نخواهد پذیرفت. آقای احمدی‌نژاد در کنار خدماتی که دولتش داشت، خطاهای فاحشی را مرتکب شد و نشان داد که ظرفیت لازم را برای ریاست‌جمهوری ندارد. او خیلی تحت تأثیر تملق است و بلافاصله بر اثر تملق بر هم می‌ریزد و دچار توهم می‌شود...

آرمان: احمدی‌نژاد هم در آخرین سخنرانی خود در مشهد عنوان کرد زمانی که دولت را در سال ۸۴ تحویل می‌گرفت، کشور با تهدید نظامی مواجه بود و زمانی که دولت را می‌خواست تحویل بدهد، آمریکا خواهان مذاکره با ایران بود. در این راستا دکتر صادق زیباکلام گفت: آنچه آقای احمدی‌نژاد درباره زمان تحویل گرفتن و زمان تحویل دادن دولت بیان کرده است، صحت ندارد... سیاست خارجی کشور ما ارتباط جدی با ریاست محترم جمهوری ندارد و احمدی‌نژاد بهتر از هر کسی می‌داند که رئیس‌جمهور بخشی از عامل تعیین‌کننده در سیاست خارجی است، یعنی فقط بخشی از آن را در اختیار دارد و بخش‌های دیگر در اختیار رئیس‌جمهور نیست... احمدی‌نژاد مدعی است که آمریکایی‌ها برای من نامه نوشته و درصدد برقراری ارتباط بودند. اتفاقاً این درست برعکس آن چیزی است که در اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد اتفاق افتاد. در یکی دو سال آخر دولت آقای احمدی‌نژاد، اکثر دولتها متوجه شده بودند که رئیس دولت دهم علاوه بر اختلافات شدیدی که با سایر مراکز قدرت در ایران دارد، دیگر قدرت کافی برای مذاکره ندارد. برخلاف گفته‌هایش، این احمدی‌نژاد بود که بسیار تلاش می‌کرد با آمریکایی‌ها مذاکره کند و در مقابل، آمریکایی‌ها بودند که می‌دانستند او در یکی دو سال آخر دولتش، قدرت خودش را از دست داده و حاضر نبودند که با او به‌صورت جدی مذاکره کنند.

روزنامه‌های باند رفسنجانی به حسن روحانی توصیه کرده‌اند در سخنرانی سه‌شنبه 12مرداد خود به باند رقیب تهاجم کند:

اعتماد: این چند ماه باقی مانده به انتخابات ٩٦ فرصت مغتمی است که به‌عنوان یک رئیس‌جمهور باتجربه به سوال‌های به وجود آمده در اذهان عمومی و کنشگران سیاسی و اجتماعی پاسخ دهد. دولت بدون تکلف با حداقل داشته‌های رسانه‌یی خود تلاش کرده است که پاسخگوی مطالبات مردم و شعارهای مطرح کرده در سال ٩٢ باشد

روحانی می‌تواند به مطالبات افکار عمومی و به جهت همگرایی و تفاهم مشترک با مردم و در جهت پاسخ به عقبه و بدنه اصلاح‌طلبی صحبت کند.

با وجود تمام محدودیت‌های اطلاع‌رسانی، دولت و تیم رسانه‌یی ضعیف آن باید بتوانند به انتظارات مردم پاسخ دهند.


در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع، آتش تهیه برای حذف روحانی و باندش مضمون بسیاری از مطالب است:

جوان: پس از 10سال از عمر سهام عدالت توزیع سهام عدالت در سال انتخابات... در حالی که بر اساس وعده‌های رئیس سازمان خصوصی‌سازی باید تا تابستان امسال سهام عدالت توزیع می‌شده است اما گویا این سهام در برنامه‌ای ویژه در سال آغاز انتخابات و از عید 96 به بعد توزیع خواهد شد.

حمایت: جنتی: هم در احراز صلاحیتها و هم در بحث اجرا و روز رأی‌گیری به‌ویژه مسأله خرید آرا اشکالاتی وجود داشت. متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که خرید آرا در حال رایج شدن است و همین مسأله باعث می‌شود مجلس شورای اسلامی مرکزی برای سرمایه‌داران و پول‌داران می‌شود. یعنی هر کسی پول بیشتری دارد می‌تواند مجلس برود.

جوان: این رویه چندان غیرمعمول نیست، شاید در طول سه سال گذشته بارها مطالبی در خصوص عملکرد بد دولت نهم و دهم در حوزه اقتصادی، سیاست خارجی یا سیاست داخلی مطرح شده و تمام ناکامی‌های دولت یازدهم به‌عملکرد دولت قبلی ربط پیدا کرده است. اما به نظر می‌رسد این‌بار قضیه با هدف دیگر مطرح می‌شود و قضیه تنها به پیش‌بردن همان راهبرد قدیمی برای منحرف کردن افکار عمومی از دلایل اصلی ناکامی‌های اقتصادی نیست. شاید بتوان مسائل دیگری را در پس این اقدام دید؛ مسائلی که ریشه آن در اختلافات دامنه‌دار دولت روحانی و اصلاح‌طلبان با تشکیل مجلس دهم نمود عینی پیدا کرده است.


تمرکز اصلی روزنامه‌های باند خامنه‌ای در حمله به رقیب روی فیشهای نجومی و فساد است:

رسالت: دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: درخواست مردم از رئیس‌جمهور عزل مدیران متخلف است

کیهان: با گذشت بیش از دو ماه از افشای فیش‌های حقوقی بعضی از مدیران اجرایی، افکار عمومی با انتظار توأم با خشم و انزجار، با آرامش کامل بدون از دست دادن حساسیتها و انگیزه‌های خود و بدون حرکت در مسیر خمودگی و با برانگیختگی هشداردهنده‌ای این موضوع را دنبال می‌کند.

بعد از تعلل‌های اولیه دولت و تلاش‌های مقامات دولتی از بالاترین سطح تا پایین برای لاپوشانی موضوع و مسکوت گذاشتن آن، با موضع‌گیریهای علنی رهبری و تذکرات جدی غیرعلنی ایشان به شخص آقای روحانی تحرکاتی در سمت و سوی درست برای مواجهه با این مسأله از سوی دولت و سایر قوا و نهادها آغاز شد. اما این تحول مدت چندانی به طول نینجامید.

کیهان: توکلی: حقوق‌های نامشروع را به جهانگیری گفتم اما اعتنا نکرد

احمد توکلی به کار بردن تعبیر «نامتعارف» برای حقوق‌های نامشروع نجومی را تخطئه کرد.

در حالی که برخی مقامات دولتی اصرار دارند این تعبیر را جا بیندازند، توکلی در مصاحبه با تابناک به این تعبیر اعتراض کرد و گفت: نامتعارف یعنی چه؟ اینها حرام‌خواری است. این ادبیات زشتی و پلشتی این آزمندی بی‌شرمانه را می‌پوشاند. اما به‌طور کلی من از اول توصیه کرده‌ام این روزها به‌دنبال مقصر نگردیم. اول باید جلوی آن را بگیریم.

رسالت: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دور زدن قانون در برداشتها و ایجاد حقوق‌های نجومی یک نوع کودتای درونی علیه نظام و انقلاب بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/22cdabab-07c2-4be3-977f-ce67d6f3d677"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات