728 x 90

روابط ایران عربستان,

عادل الجبیر:۳۵سال تجاوز از سوی رژیم ایران دیگر کافی است

-

عادل الجبیر وزير خارجه عربستان سعودي
عادل الجبیر وزير خارجه عربستان سعودي
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با یورنیوز بار دیگر رژیم ایران را به‌دلیل حمایت از تروریسم و دخالتهایش در کشورهای منطقه مورد حمله قرار داد و گفت: «35سال تجاوز از سوی رژیم ایران دیگر کافی است، ما چنین چیزی را تحمل نخواهیم کرد».

وی در پاسخ به سوالی درباره سیاست خارجی جدید عربستان در منطقه گفت: «ما شاهد یک خلأ بودیم. این خلأ باید پر می‌شد. شاهد فقدان رهبری بودیم. باید رهبری در منطقه وجود می‌داشت. با متحدانمان همکاری کردیم و برای حفاظت از منافعمان وارد این خلأ شدیم. نیروهای شبه‌نظامی رادیکال که متحدان ایران و حزب‌الله به‌شمار می‌روند تلاش کردند کنترل یمن، پایگاههای موشک بالستیک و نیروی هوایی را در دست گیرند. این تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان سعودی و کشورهای منطقه به‌شمار می‌آمد. کسی باید کاری می‌کرد. ما وارد عمل شدیم. در خصوص ایران نیز گفتیم که کافی است. ۳۵ سال تجاوز از سوی این کشور به پادشاهی عربستان سعودی و متحدانش کافی است. ما چنین چیزی را تحمل نخواهیم کرد. درباره سوریه، هدفمان حمایت از اپوزیسیون میانه‌رو و اعمال تغییر در نظام حاکم در آنجاست» .

خبرنگار یورونیوز پرسید: توافقی هسته‌یی با رژیم ایران امضاء شده است. عربستان به چنین توافقی بدبین بود. پس از گذشت یک سال، وضعیت را چگونه می‌بینید؟

عادل جبیر پاسخ داد: «ما گفتیم از هر توافقی که مانع دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌یی شود، که برخوردار از مکانیسم قوی بازرسی دقیق و سرزده باشد و در صورت نقض توافق اجازه بازگرداندن تحریمها را بدهد استقبال می‌کنیم. آنچه که مایه نگرانی ما بود و هست دسترسی رژیم ایران به منابع مالی است. آنچه که شاهدش هستیم ادامه فعالیتهای خصمانه رژیم ایران در حمایت از حزب‌الله در لبنان، سوریه، عراق و تلاش برای فرستادن اسلحه برای حوثی‌ها در یمن است. به گمانم برای داوری کردن باید دید آیا تغییری در رفتار رژیم ایران وجود دارد یا نه. ولی ما شاهد چیز خاصی نیستیم».

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سوریه و نقش عربستان در حمایت از اپوزیسیون سوریه گفت: «سوریه‌ نو بدون بشار اسد خواهد بود. نیاز به زمان هست. این می‌تواند با یک رویکرد سیاسی رخ دهد. در چنین حالتی انتقال قدرت سریعتر و با خشونت کمتری روی می‌دهد. روش دیگر راه‌حل نظامی است که طولانی‌تر، پر تلفات‌تر و با خسارتها و هزینه‌های بیشتری خواهد بود. ما از اپوزیسیون میانه‌روی سوریه حمایت نظامی می‌کنیم با این فرض که راه‌حل سیاسی وجود ندارد. روش سیاسی را نیز در پیش می‌گیریم، گویی راه‌حل نظامی کارساز نیست… گروهی از کشورها از اپوزیسیون میانه‌روی سوریه حمایت نظامی می‌کنند. در خصوص این‌که چه گروههایی در سوریه و چه هنگام کمک دریافت کنند به توافق رسیده‌ایم. همچنین ضرورت دارد که آنها را به سلاحهای قوی‌تری مجهز کنیم. اینگونه آنها می‌توانند بر بشار اسد پیروز شوند ».

خبرنگار پرسید: گاه عربستان به‌عنوان یک مسئول در تروریسم اسلامی متهم می‌شود. … پاسخ شما چیست؟

عادل جبیر پاسخ داد: «چرا باید از ایدئولوژی که هدفش کشتن ماست حمایت کنیم؟ ما در خط مقدم مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه و در جهان قرار داریم. این‌که کسی بگوید سعودیها از افراط گرایان حمایت مالی می‌کنند و یا از ایدئولوژی آنها پشتیبانی می‌کنند حرف نادرستی است. … ما افراط گرایی را تحمل نمی‌کنیم» .

شایان ذکر است که یورونیوز د‌ر ابتدای این مصاحبه در معرفی عادل الجبیر گفت: «وی در سال ۲۰۱۱ از یک سوءقصد جان سالم بدر برد، گفته می‌شود این سوءقصد از سوی سپاه قدس رژیم ایران ترتیب داده شده بود».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/24ceff46-7a6d-460a-b262-e579431ec09e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات