728 x 90

اخبار اعتراضى,تشدید سرکوب ,

بلداجی ـ در درگیری بین مردم و نیروهای انتظامی دو نفر کشته شدند

-

جوان جان باخته در درگیری های بلداجی
جوان جان باخته در درگیری های بلداجی

بلداجی ـ در درگیری بین مردم و نیروهای انتظامی دو نفر کشته شدند.

بر اساس گزارش دریافتی از استان چهارمحال و بختیاری در درگیری روز سه‌شنبه 29تیر که بین مردم و نیروهای سرکوبگر انتظامی صورت گرفت یک جوان و یک زن به دست مزدوران انتظامی کشته شدند و یک خانم دیگر نیز در بیمارستانی در اصفهان در حال کما است.

جوان به قتل رسیده صادق نادری نام دارد که با گلوله ساچمه‌یی نیروهای سرکوبگر به قتل رسیده است. به گفته مردم حاضر در صحنه شلیک از طریق هلیکوپتر صورت گرفته است. مراسم تدفین این جوان امروز برگزار شده است.
 

گزارش خبری از خیزش مردم بلداجی در اعتراض به طرح انتقال آب


بنا‌به گزارش منابع محلی پروژه انتقال آب سد چغاخور به صنایع سفیددشت در زمان استاندار قبلی و بدون هماهنگی با مردم شهر بلداجی صورت گرفته و این مسأله نارضایتی کشاورزان را به همراه داشته است. از روزهای آغازین تصویب پروژه، اعتراض مردم محلی آغاز شده بود. پروژه در حالی اجرایی شد که علاوه بر امام‌جمعه رژیم در بلداجی، کارشناسان هم بارها اعلام کرده بودند با وجود نارضایتی‌ها، احتمال افزایش اعتراض مردم بخش بلداجی و تلاش برای جلوگیری از اجرای طرح دور از انتظار نیست. بلداجی از توابع شهرستان بروجن است و در 60 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این منطقه مدت‌هاست با کم‌آبی و بی‌آبی روبه‌رو است و با این تفاسیر وقوع درگیری به‌خاطر انتقال آب عجیب نیست چرا که مردم بارها در این‌باره اعتراض کرده بودند که با انتقال آب چغاخور به اصفهان، تالاب چغاخور به‌زودی خشک خواهد شد.

یکی از معترضان به انتقال آب چغاخور درباره جزئیات این درگیری می‌گوید: «کشاورزان اصلی‌ترین معترضان این تجمع بودند. تجمع از پنج صبح روز 29تیر آغاز شده بود و چند ساعتی است که آرام گرفته. مردم صبح زود سر زمین‌ها رفتند تا جلوی لوله‌کشی را بگیرند اما کار به درگیری با نیروی انتظامی کشید. جالب این جاست که هم‌زمان با اعتراض مردم برای توقف انتقال آب، دستگاهها برای گذاشتن لوله‌های انتقال در حال کار بود.
طرحی که مردم با آن مخالفت می‌کنند همان طرح تونل سبزکوه است. انتقال آب تونل سبزکوه آن‌قدر مخالف داشت که حتی خود سازمان هم جلویش را گرفت. قرار بود از طریق این تونل آب سد چغاخور به سپیددشت اصفهان برسد اما بعد از توقفش، لوله آوردند تا از تالاب آب ببرند. این آب برای کشاورزان منطقه است، حق آنان است. در این بی‌آبی آنها به این منبع نیاز دارند.

گروهی از ساکنان بلداجی در چهارمحال و بختیاری در نزدیکی تالاب چغاخور تجمع کرده بودند تا جلوی عملیات لوله‌گذاری پروژه انتقال آب به کارخانه فولاد سفیددشت را بگیرند و نارضایتی خود را اعلام کنند. نیروهای انتظامی و امنیتی نگران در محل حاضر شدند اما ساعتی بعد درگیری به‌پاشد. در خبرها اعلام شد ورودی و خروجی شهر بلداجی برای جلوگیری از هر گونه هرج و مرج و سوءاستفاده بسته شده است. خشک شدن زمینهای کشاورزی و برهم خوردن اکوسیستم منطقه از جمله دلایل معترضان اجرای این طرح است.

اعتراض به انتقال آب اتفاقی است که پیش از این هم تکرار شده است. خصوصاً برای شهری که زمانی از پرآب‌ترین مناطق کشور بود و حالا چنان با بحران آب مواجه است که بسیاری از روستاهای آن با تانکر آبرسانی می‌شود و مردم از هراس خشکیدن تالاب و از دست رفتن زمینهای کشاورزی‌شان به هیچ طرح انتقال آبی رضایت نمی‌دهند. بعد از این‌که سرزمینی پر آب با وجود سیاستهای چپاولگرانهٴ رژیم و غارت و تاراج منابع ملی با بحران آب روبه‌رو شد، انتقال آب زاگرس به شهرهای کم‌آبی چون اصفهان، یزد، کرمان و قم هم مخالفان خود را پیدا کرد و به بحرانی اجتماعی تبدیل شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d697b4a7-0cde-4293-a908-0b5d77b49e8a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات